۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۴۶۰۹۲
وزیر اقتصاد:

هدف دولت یازدهم اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور است

وزیر اقتصاد با بیان این‌که دولت تلاش کرد در شرایط سختی که وجود داشت؛ اولویت را به اجرای طرح های زیر ساختی دهد، گفت: با توجه به این‌که تحریم ها صادرات را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود، با کاهش قیمت نفت نیز مواجه بودیم که همین امر درآمد کشور را تحت تاثیر قرار داد.
سفر وزیر اقتصاد به تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد عصر امروز در مراسم بهره برداری از طرح های شرکت گاز آذربایجان شرقی در تبریز اظهار داشت: در سه سال گذشته با انقباض های شدید در درامدهای دولت مواجه شدیم، که این امر اجرای طرح های عمرانی را مشکل مواجه کرد.
وی با بیان این‌که در سال 90 حدود 120 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت داشتیم، خاطرنشان کرد: همه این منابع که در تاریخ ایران بی نظیر بود، به دلیل نحوه نادرست استفاده از منابع تنها رشد اقتصادی 2/2 درصدی را در پی داشت، با روی کار آمدن دولت یازدهم، اصلاحات در بخش‌های اقتصادی آغاز شد.
وزیر اقتصاد با بیان این‌که دولت تلاش کرد در شرایط سختی که وجود داشت؛ اولویت را به اجرای طرح های زیر ساختی دهد، افزود: با توجه به این‌که تحریم ها صادرات را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود، با کاهش قیمت نفت نیز مواجه بودیم که همین امر درآمد کشور را تحت تاثیر قرار داد.
طیب‌نیا با اشاره به این‌که بخشی از درآمد نفتی کشور در دوران تحریم ها در دسترس دولت نبود، گفت: هدفمندی یارانه های با این توجیه اجرا شد که منابع حاصل از آن در اختیار طرح های زیرساختی و بهبود زندگی مردم این کشور قرار گیرد، ولی در عمل هر سال 42 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم می شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 10 هزار میلیارد تومان از بودجه نحیف دولت به پرداخت یارانه ها کمک می شود، گفت: در صورتی که پرداخت ها محدود به اقشار آسیب پذیر جامعه بود این موضوع توجیه پذیر بود، اما در عمل اجرای این طرح با مشکلات و ایرادات مختلفی رو به رو بوده است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت یازدهم درآستانه شروع به کار خود با طرح هایی مواجه بود که بصورت ناقص و غلط اجرا شده بود، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می کند از منابع مالی محدود به صورت بهینه استفاده کرده و خدمت رسانی به مردم را تسریع بخشد.
طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود گازرسانی به مناطق روستایی را در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: توان طرح های گازرسانی با استفاده از توان و تجهیزات داخلی در نقاط مختلف کشور اجرا می شود، امسال نیز 5 هزار میلیارد تومان برای این منظور سرمایه گذاری خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که  رویکرد دولت استفاده از توان بخش خصوصی برای بهره برداری از طرح های نیمه تمام است، افزود: در شرایطی که بیشترین مخازن و ذخایر نفت و گاز جهان متعلق به ایران است و از مجموع ذخایر رتبه اول جهان را دارا هستیم بی بهره بودن بخشی از مردم کشور از این نعمت طبیعی شایسته نیست.
همچنین اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با تقدیر از خدمات شرکت گاز استان به مردم اظهار داشت: مدیریت استان نهایت تلاش خود را به کار می گیرد که تا پایان سال ٩٦، تمامی روستاهای بالای ٢٠ خانوار در استان گازرسانی شود؛ با افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان، زمینه کاهش واردات در حوزه تجهیزات گازی بیش از پیش فراهم شود.
ولی اله دینی، مدیر عامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی نیز در سخنانی با اعلام اینکه ١٠٠ درصد خانوارهای شهری و ٨٨ درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، گفت: در مجموع ضریب بهره مندی خانوارهای استان از نعمت گاز طبیعی 97 درصد است./935/پ202/ج1

ارسال نظرات