لزوم آراستگی در عبادت و بندگی خداوند متعال/ حق ناپذیری حق و باطل را وارونه می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز در تالار نور مشهد، با اشاره به تفسیر آیات 30 تا 33 سوره اعراف گفت: خداوند متعال همانگونه که بشر را آغاز کرده آنان را از این دنیا می برد و در قیامت نیز مردگان را زنده می کند.
وی افزود: خداوند متعال آنانی را که روحیه حق پذیری دارند هدایت می کند و کسانی که عناد با حق و حقیقت می ورزند رها کرده که گمراهی، عقوبت عمل آنها است.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که معاندان حق و حقیقت و آنانی که شیطان را سرپرست خود قرار می دهند به گمراهی دچار خواهند شد، تصریح کرد: خداوند خطاب به انسان ها به عنوان فرزندان حضرت آدم می گوید که در باب عبادت و بندگی خداوند خود را آراسته کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مطابق با دستور خداوند باید از نعمات دنیوی خورد و آشامید اما اسراف نکرد، گفت: خداوند متعال هرگز اسراف کاران را دوست ندارد و این تنبیه بزرگی است، همچنین برخی ها نعمت خداوند را ضایع می کنند که خداوند متعال به پیامبر اینگونه دستور می دهد از آنان بپرس چه کسی زینت های الهی را که برای بندگان خارج نموده حرام کرده است.
وی با بیان این که نعمات پاکیزه را خداوند برای بندگان خود قرار داده که هرگز نباید خود را محروم از آن کنند، ابراز کرد: خداوند متعال هدف از قرار دادن نعمت را استفاده مؤمنان قرار داده و کافران به سبب بندگی مومنان است که از آن تناول می کنند.
تکرار گناه و حق ناپذیری حق و باطل را وارونه می کند
حجت الاسلام عدالتیان دنیای فانی را محل امتحان و آزمایش خواند و بیان کرد: خداوند هرگز مانع تناول غیرمومنین از این سفره نمی شود که این از رحمت واسعه پرودگار است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر کسی به اختیار خود به جای خداوند از شیطان اطاعت کند به گمراهی آشکاری دچار می شود، اظهار کرد: گروهی در گمراهی به سبب پیروی از شیطان ثابت می شوند زیرا که تکرار گناه و حق ناپذیری قلب انسان را بیمار کرده و حق و باطل را وارونه می کند.
وی با بیان این که همانطور که پیشرفت بیماری قلب انسان را تیره می کند،گناه نیز روح را کدر خواهد کرد، افزود: اگر بیماری پیشرفت کند آرام آرام روح بشر کدر می شود و در چنین شرایطی انسان نمی تواند حقایق را ببیند و به ضلالت و گمراهی دچار می شود.
غسل زیارت مصداقی از آراستگی در تشرف به حرم مطهر است
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که جمال و آراستگی مطلوب خداوند است، بیان کرد: انسان باید در نماز آراسته حضور پیدا کند و در شرایطی پاکیزه خداوند متعال را ملاقات کند، گاهی در زمان پیامبر افراد جاهل در شرایطی وارد مسجد الحرام می شدند که لباس خوبی نداشتند و نباید اینگونه باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همه باید در حین عبادت خداوند پوششی پسندیده داشته باشند، گفت: همگان باید مزین و آراسته به عبادت خداوند متعال بپردازند؛ عبادت نیز با لباس مزین نباید کمرنگ در حیات انسانها باشد و غسل زیارت مصداقی از آراستگی حین تشرف به حرم است.
اسراف به منزله بی حرمتی به خداوند است/ پرهیز از نعمات الهی از مصادیق اسراف است
وی با بیان این که اسراف انسان را از رشد و محبت خداوند متعال دور می کند، اظهار کرد: اسراف به منزله ضایع کردن و هدر دادن نعمات الهی و بی حرمتی به خداوند متعال است.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که ضایع کردن نعمات معنوی خداوند متعال گناهان فراوانی را به دنبال دارد، افزود: گاهی انسان عمر خود را به بطالت می گذراند که این از مصادیق دچار شدن به ذلت و گمراهی آشکار است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان هرگز نباید استعداد های الهی را ضایع کند، تصریح کرد: همه باید بهره گیری درستی از استعداد های الهی داشته باشند چرا که عدم استفاده از آن به منزله ضایع کردن نعمت تلقی می شود و یکی از جنبه های اسراف نیز همین است.
نکوهش و توبیخ، مجازات حرام کنندگان زینت های الهی بر بندگان
وی با اشاره به کسانی که زینت های بندگان را بر خود حرام می کنند، بیان کرد: اینان مورد نکوهش و توبیخ خداوند هستند زیرا که در مقابل پذیرش نعمت با حرام کردن آن در مسیر سالمی استفاده نکردند، همچنین اینکه انسان خود یا دیگران را از این نعمات محروم کند مورد توبیخ خداوند متعال قرار می گیرد.
حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که خداوند دوست دارد تا با پرهیز از محرمات از آنچه برای رفاه بندگان قرار داده استفاده شود، گفت: خداوند متعال به انسان ها جامعیت داده زیرا که تاکید بر یک عنوان انسان را از دیگر نعمات محروم می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در دنیا نعمات الهی در اختیار همه و در آخرت ویژه مومنان است، تصریح کرد: بنابراین برای استفاده دو مرحله ای از نعمات ارزنده الهی باید از حرام خداوند در هر زمان و هر مکانی پرهیز کرد./864/201/ب2