۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۴۶۶۳۴
استاد حوزه علمیه قزوین:

رمز تعالی جامعه امر به معروف و نهی از منکر است

استاد حوزه علمیه در رابطه با اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جوامع امروزی، گفت: ریشه و رمز تعالی جامعه امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت الاسلام مرتضی حاتمی

حجت الاسلام مرتضی حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به اهمیت درجات تقوا در اسلام، گفت: خداوند در قرآن کریم در رابطه با تقوا به مواردی اشاره می‌کند که نخستین مورد آن خارج شدن انسان مؤمن از مشکلات و دیگری کثیر شدن رزق و روزی مؤمن است.

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) که می‌فرمایند که همسر در مقابل فرزندان از پرخاشگری همسر خود خودداری کند، ابراز کرد: پرخاشگری در مقابل فرزندان موجب این کار ناپسندیده خواهد شد که ممکن است فرزندان از پدر خود کینه‌ای به دل می گیرند، که این کار در اسلام و برای مؤمن پسندیده نخواهد بود.

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فعلی مخفی است

وی با اشاره به آیه 104 سوره‌ آل عمران، اظهار کرد: خداوند در آیه 104 سوره‌ آل عمران می‌فرمایند که «وَلتَکُن مٌنکٌم أُمٌةُ یَدعُونَ إلَی اُلخَیرِ وَ یَأمُرُنَ بِاُلمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ اُلمُنکَرِ وَ أُولَئِکَ هُمُ اُلمُفلِحُونَ»، یعنی اینکه باید از شما گروهی باشند که همه مردم را به سوی خیر و اتحاد، انفاق، الفت، برادری، مواسات و درستی دعوت کنند و به کار شایسنه وا دارند و از کار ناپسند باز دارند، یقیناً اینان رستگارند.

این استاد حوزه در ادامه به طور صریحتر به ترجمه آیه 104 سوره آل عمران پرداخت و اضافه کرد: در جوامع امروزی باید کسانی باشند که امر به معروف و نهی از منکر را لازمه زندگی خود قرار دهند که از جهت علمی هم واجب است انجام شود و به اثبات هم رسیده و کسانی که این کارها را انجام می‌دهند بهشت جاودانه در انتظار آنها است.

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جوامع امروزی

وی در ادامه با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و با اشاره به ترجمه آیه 104 سوره آل عمران، متذکر شد: در جامعه امروزی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان عامل ضد ارزشی مطرح شده است که معروف تبدیل به منکر شده و منکر تبدیل به معروف در جامعه حاضر شده است و امر به معروف مانند روح جامعه است که اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر انجام نگیرد، سبب ایجاد جامعه‌ای بدون روح و باطنی زیبا خواهد شد.

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در رابطه با ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، تشریح کرد: اگر فرد گناهکاری سوار بر کشتی شود و شروع به آسیب رساندن و خسارت زدن به این وسیله کند، در اینجا است که می‌توان گفت که ارزشها در جامعه تبدیل به ضدارزشها شده است و جامعه هم مثال این کشتی است که اگر انسانها در این کشتی کار گناه و ناپسندیده‌ای انجام دهند به تمامی جامعه ضرر خواهند رساند و محیط جامعه را متحول خواهند کرد و بلعکس اگر کار مثبت و مفید و پسندیده‌ای انجام دهند بر تمامی آحاد جامعه تأثیرگذار خواهند بود.

این استاد فرهنگی با توجه به اهمیت وجود افراد فاسد در جامعه، اظهار کرد: کسی که در جامعه گناه می‌کند مثل میوه فاسدی است که به تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد ولی اگر کنار میوه‌های سالم و معطر قرار دهیم باقی میوه‌ها را خراب و فاسد می‌کند که در جامعه مثال فرد آلوده و گناهکاری است که به تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد فقط به خود ظلم و ستم خواهد کرد ولی اگر در کنار مؤمنان وانسانهای پاکدامن قرار گیرد، ممکن است سبب تأثیر گزاری نامطلوبی بر انسانهای درست کار می‌شود که بازده این کار مستقیماً در جامعه قابل مشاهده خواهد شد.

ریشه و رمز جامعه متعالی امر به معروف و نهی از منکر است

این استاد حوزوی به حدیثی از امام باقر(ع) در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر راه انسانهای صالح است که دو فریضه بزرگ الهی است و از اهمیت والایی برخوردار است و ریشه و رمز جامعه متعالی امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در پایان درباره تأثیرگزاری افکار و کارهای انسانها در جامعه، گفت: گناهی که اجتماعی باشد تعداد و عذاب آن چندین برابر گناه فردی است و در گناه اجتماعی تأثیرهای متفاوتی وجود دارد که نخستین تأثیر اینگونه است که فرد گناه را  در جامعه و به صورت علنی انجام می‌دهد و تأثیر دیگر این است که دیگران در جامعه راحت تر مرتکب این گناه خواهند شد./853/303/ب2

ارسال نظرات