۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۴۴۶۸۳۲

گزارشی از فعالیت های گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

مدیر گروه پژوهشی تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این گروه در سال 94، گفت: پر فروش ترین کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نمایشگاه کتاب سال 95 از تألیفات گروه پژوهشی تاریخ تشیع بود.
رزاقی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی، مدیر گروه پژوهشی تاریخ تشیع به ارائه گزارشی از فعالیت های این گروه در سال 94 پرداخت و خاطرنشان کرد: فعالیت های این گروه مانند سایر گروه ها در چند بخش مختلف است که وظیفه اصلی گروه علمی پژوهشی، تألیف کتاب می باشد. طرح های پژوهشی پس از بررسی در جلسات گروه و تصویب، به شورای علمی پژوهشکده ارسال شده و پس از تایید شورا، برای تصویب نهایی و هماهنگی بودجه به قطب ها ارسال می شود. 
 

مدیر گروه پژوهشی تاریخ تشیع با اشاره به تألیفات این گروه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 طرح در دست اقدام داریم که از جمله می توان به «بررسی تاریخی نص بر دوازده امام»، «مدخل امام باقرعلیه السلام»، «نظام فکری، سیاسی و اجتماعی امامیه در دوران امام جواد علیه السلام»، «تشیع در دوران امام باقر علیه السلام»، «عوامل افول دولت های شیعی»، « گرایش مدنیان به ائمه در عصر حضور»، «جغرافیای تشیع در منابع رجالی»، «تاریخ اجتماعی شیعیان از آغاز تا برآمدن آل بویه» و «بررسی زندگانی سیاسی فرهنگی شلمغانی» اشاره نمود و دو طرح «دولت ها و خاندان های حکومتگر شیعی» و اثر باز ترجمه «تاریخ تشیع یا شیعه در هند» برای نشر ارسال شده است. 
 

وی افزود: در میان آثار منتشره گروه، کتاب «تعامل شیعیان با دیگر مسلمانان» از آثار این گروه، پرفروش ترین کتاب در میان کتاب های پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب سال 95 بوده است.


حجت الاسلام رزاقی موسوی در سال گذشته کتاب دیگری تحت عنوان «تاریخ تحول فکری امامیه» به چاپ رساندیم که با توجه به نوع این کتاب، می تواند خلأیی را در مراکز آموزشی پر کند و اندیشه شیعه را از دوران عصر حضور ائمه اطهار(ع) تا قبل از صفویه یعنی ده قرن را پوشش می دهد. 
 

مدیر گروه پژوهشی تاریخ تشیع درباره برگزاری نشست هایی از سوی این گروه اظهار داشت: از دیگر فعالیت های این گروه، یک سری نشست هایی است که در شکل های مخلتف نقد کتاب، علمیِ مناسبتی، نقد نظریه و یا کرسی های نظریه پردازی برگزار می شود.
 

وی با اشاره به نشست های برگزار شده از سوی این گروه در سال گذشته تصریح کرد: در سال 94، سه نشست برگزار کردیم که دو نشست با هدف بررسی غدیر از نگاه غیر شیعه با موضوعات «غدیر از نگاه اهل سنت» و «غدیر از نگاه خاورشناسان» را مورد بررسی قرار داریم و احساس کردیم که از این زاویه کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود. نشست سوم این گروه در سال گذشته، در ایام اربعین با موضوع «عاشورا از نگاه خاورشناسان» برگزار شد که در این نشست ها از اساتید حوزه و دانشگاه استفاده و موضوعات مورد بحث، بررسی شدند./1325/د102/ب1

ارسال نظرات