۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۴۶۹۱۲
امام جمعه تنکابن:

وضعیت فرهنگی شهرهای ساحلی مازندران بحرانی است

امام جمعه تنکابن با اشاره به این که اگر در حوزه فرهنگی به همین شیوه پیش رویم به حتم هر روز شاهد بحرانهای جدید فرهنگی در استان خواهیم بود، گفت: متأسفانه استان در همه فاکتورهای فرهنگی دچار مشکل  است و این حرکتهای عادی و معمولی جواب نمی‌دهد و باید حرکت بسیجی شود و مؤمنان به میدان بیایند.
امام جمعه تنکابن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام عبدالعلي پوراكبر، امام جمعه تنكابن امروز در دیدار مسؤولان کانون های مساجد استان با بیان این که متأسفانه وضعیت فرهنگی ما در مناطق توریستی و گردشگر پذیر در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: اگر مسؤولان دینی و فرهنگی استان برای جلوگیری از این وضعیت فکری نکنند شاهد خسارتهای جبران ناپذیری در جامعه خواهیم بود.

وی با بیان این که توریست و گردشگر در کنار ظرفیت های اقتصادی که ممکن است برای هر منطقه در پی داشته باشد، اما متأسفانه اثرات نامطلوب فرهنگی نیز برای شهرها و روستاهای ما به ارمغان آورده است، افزود: نباید به بهانه مسائل اقتصادی در حوزه گردشگری از مسائل ضد فرهنگی که گردشگری به همراه خواهد داشت غافل شویم.

مدیر حوزه علمیه بابل با اشاره به این که متأسفانه برخی مناطق توریستی استان به محلی برای ترویج فساد و بی بندوباری تبدیل شده است، تصریح کرد: باید در کنار بهره گیری صحیح از ظرفیت گردشگری، مسائل فرهنگی و دینی نیز مورد توجه قرار گیرد تا شاهد رشد ضد فرهنگ ها در این مناطق نباشیم.

حجت الاسلام پوراکبر با بیان این که عده ای به بهانه استفاده از دریا و جنگل هیچ توجهی به مسأله حجاب نمی کنند، خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از مردم ولایت مدار و مؤمن استان از وضعیت بد حجاب در مناطق توریستی استان گلایه دارند و باید برای جلوگیری از ترویج و گسترش این معضل فرهنگی تدبیری اندیشیده شود.

امام جمعه تنکابن با بیان این که بدحجابی زیبنده جامعه اسلامی به ویژه استان ولایت مدار مازندران نیست، افزود: متأسفانه به دلیل ورود گسترده گردشگران و مسافران شاهد رواج بدحجابی در شهرهای ساحلی هستیم.

وی با اشاره به این که علیرغم این که مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای استفاده از مواهب طبیعی استان به ویژه دریا به مازندران سفر می کنند، اما متأسفانه متولی دریا هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: اگر سواحل دریا ساماندهی نشود به حتم در سال های آتی شاهد اوج مسائل ضد فرهنگی در این مناطق خواهیم بود.

حجت الاسلام پوراکبر در ادامه سخنان خود با ابراز نگرانی از آمار بالاي طلاق در استان، افزود: زاد و ولد در بسياري از شهرهاي استان منفي استان است و اينكه مرگ و مير در شهري بالا باشد زنگ خطر است.

وی با بیان این که برای ساماندهی وضعیت فرهنگی نیازمند یک نهضت عظیم و بسیج عمومی در این حوزه ها هستیم، گفت: متأسفانه بسياري از فاكتورهاي فرهنگي استان با آمارهاي نااميدكننده اي مواجه است.

امام جمعه تنکابن با بيان اين كه آمارها بايد واقعي تر و عملياتي تر باشد، اظهار داشت: اگر 98 كانون فرهنگي هنري تنكابن پويا و فعال باشند دیگر هيچ مشكل، آسيب فرهنگی و اجتماعي در اين شهرستان نخواهيم داشت.

حجت الاسلام پوراکبربرضرورت نظارت، كنترل و بررسي بر كانون هاي مساجد تاكيد كرد و گفت: اگر ظرفيت هاي اين كانونها بكارگيري شود استان مازندران هرگز مشكل فرهنگي نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران  با بيان اين كه با اين فعاليتهاي قرآني استان هرگز تابلوي قرآني در سطح شهرها مشاهده نمي شود، عنوان داشت: اما تابلوهاي موسيقي زنده و پوياتر است.

حجت الاسلام پوراكبر با بيان اين كه مخالف اجراي موسيقي نيستیم، تصریح کرد: اما متأسفانه فعالیت قرآنی در برابر این حجم کنسرت های موسیقی که به صورت عمومی نیز برگزار می شود قابل مقایسه نیست.

امام جمعه تنکابن با تأکید براین که باید طوری برنامه ریزی شود تا وقتی یک توریست وارد استان می شود پیام فرهنگی و دینی مردم را دریافت کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر شاهد واردات گسترده ضد فرهنگ ها از سوی گردشگران به مناطق توریستی استان هستیم.

وی با بيان اين كه وقتی یک گردشگر در شهر اثري از اخلاق و دين نمي بيند بدون هيچ واهمه اي با هر ظاهري در شهر حاضر مي شود، ادامه داد: اگر ظاهر فرهنگی و مذهبی شهر به پیام های دینی آراسته باشد دیگر شاهد رواج علنی فساد و بی بندوباری در مناطق گردشگرپذیر نخواهیم بود.

حجت الاسلام پوراکبر با ابراز تأسف از بسته بودن درب مساجد در استان به ويژه در وقت صبح، گفت: يك تابلو و اقدامات فرهنگي و ديني در شهر نصب نشده، اما متأسفانه در مقابل شاهد نصب تابلو های رنگارنگ موسیقی و بیلبورد در شهرهای توریستی استان هستیم.

استاد حوزه علمیه مازندران، مسجد را محور اسلام و مسلمین دانست و افزود: مسجد باید برقرار و باز باشد و به ویژه مساجد سر راه، از نماز ظهر تا عشاء درب آن به روی مسافرها گشوده باشد.

حجت الاسلام پور اکبر مسجد را به عنوان پايگاه ديني، كانون وحدت اسلامي و محلي براي رشد و تكامل انسان ها معرفي كرد و افزود: به بركت جمهوري اسلامي، مساجد بعد از انقلاب با قبل از آن قابل مقايسه نيست و اكنون مساجد كانون حركت ها، خيزش ها و جنبش ها هستند و بيداري اسلامي نيز از مساجد سرچشمه مي گيرد.

وی با بيان اين كه اوضاع فرهنگي استان نيازمند يك فكر اساسي است، تأکید کرد: متأسفانه مازندران در بحران و شبيخون فرهنگي قراردارد و نباید بدون برنامه ریزی فرهنگی هدفمند از این شرایط خاص عبور کنیم.

مدیر حوزه علمیه بابل با بيان اين که هدف دشمنان انزواي انسان هاي دين مدار است گفت: مسجد مهم ترين روش مقابله با اين حربه دشمنان است چرا که مساجد بر خلاف کليسا مهم ترين عامل پوياي جامعه اسلامي و جهان اسلام هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که اماکن مذهبی در حفظ دین و ارزش‌های اسلامی نقش قابل توجهی ایفا کردند، ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از مساجد و اماکن مذهبی آغاز شد و هر چه برای توسعه و رونق امکان دینی سرمایه گذاری کنیم در برابر حجم عظیمی از هجمه های فرهنگی دشمن کم است.

حجت الاسلام پوراکبر با بیان این که نگاه اسلام و قرآن به مساجد نگاهی راهبری است، ادامه داد: ظرفیت‌های عظیم فکری و فرهنگی در مساجد وجود دارد که همه مسؤولان این حوزه باید آنها را شناسایی و در جامعه به‌کارگیری کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران مسجد را یک بنگاه فرهنگی، دینی و انقلابی دانست و عنوان کرد: مساجد محل عبادت خداوند است و حفظ نظام جمهوری اسلامی، ارزشهای انقلاب و دستاوردهای نظام در اماکن مذهبی محقق می‌شود.

امام جمعه تنکابن با اشاره به این که اگر در حوزه فرهنگی به همین شیوه پیش رویم به حتم هر روز شاهد بحران های جدید فرهنگی در استان خواهیم بود، گفت: متأسفانه استان در همه فاکتورهای فرهنگی دچار مشکل است و این حرکت‌های عادی و معمولی جواب نمی‌دهد و باید حرکت بسیجی شود و مؤمنان به میدان بیایند./202/950/ب1

ارسال نظرات