۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۴۴۶۹۳۴
نشست خبری شورای راهبردی فعالیت‌های جوانان اربعین؛

تولید ادبیات در گفتمان‌سازی مراسم اربعین با ابزار هنر امکان‌پذیر است

مسؤول کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با بیان اینکه تولید ادبیات در گفتمان‌سازی مراسم اربعین با ابزار هنر امکان‌پذیر است، گفت: هنر نقش اساسی در انتقال پیام و همه فهم کردن هدف اربعین حسینی دارد.
حجت الاسلام حمید احمدی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نشست خبری شورای راهبردی فعالیت های جوانان در اربعین حسینی و رونمایی از پوسترهای مسابقات عصر امروز با حضور حجت الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی، آموزشی اربعین، گل محمدی دبیر شورای راهبردی فعالیت های جوانان و جمعی از اصحاب رسانه در موسسه فرهنگی مشعر برگزار شد.

حجت الاسلام احمدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه فرهنگسازی در حوزه زیارت و سفر اربعین یکی از ملزومات حوزه فرهنگی اربعین است، گفت: تشکیل شبکه یاوران معنوی اربعین در کشور در این جهت به منظور فرهنگسازی مسایلی که نیاز به فرهنگ دارند از جمله این موارد می باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات این شبکه جهت فرهنگسازی بومی اربعین در استان های کشور صورت گرفته، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه بحث اسراف بر اساس توصیه رهبری در پیاده روی اربعین نیاز به فرهنگسازی دارد چرا که شرایط پذیرایی مردم عراق برای زایران بسیار شرایط سختی است.

حجت الاسلام احمدی حماسه اربعین را فراقومی، فراملی و فرامذهبی دانست و بیان داشت: تقویت فرهنگ در میان زایران حماسه اربعین باید اقتدار معنوی مسلمانان می شود.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با بیان اینکه گفتمان سازی در مراسم اربعین از سوی اهل هنر، دانشگاهیان و اساتید حوزه لازم به نظر می رسد، گفت: متناسب با شرایط جدید باید ادبیات خاصی را در زمینه اربعین تولید کنیم و اهل هنر نقش کلیدی در این حوزه دارند.

وی با اشاره به تشکیل اتاق فکری در این زمینه اظهار کرد: راه اندازی کارگروه هنر، کارگروه هیئت علمی، شورای راهبردی جوانان و شورای راهبردی بانوان جهت گفتمان سازی در حماسه اربعین می باشد.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: هنر یکی از بسترهای مناسب برای گفتمان سازی می باشد و نقش اساسی در انتقال پیام و همه فهم کردن نمادها دارد.

گل محمدی، دبیر شورای فعالیت های جوانان اربعین در ادامه این نشست گفت: شورای راهبردی فعالیت های جوانان به منظور ساماندهی، برنامه ریزی و پشتیبانی جهت هم افزایی و هم راستایی همه سازمان ها در امور جوانان اربعین تشکیل شده است.

وی با اشاره به اعضای این شورا خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر در حوزه آموزش، وزارت علوم در حوزه راه اندازی کرسی های آزاداندیشی، وزارت ارشاد در حوزه کانون های مساجد، حوزه هنری و جامعه المصطفی در این زمینه با شورا همکاری کرده اند.

گل محمدی با اشاره به 6 کارویژه شورا در مباحث فرهنگی، هنری و علمی اظهار کرد: فراخوان فیلم مستند روایت عشق با دبیری سهیل کریمی، فراخوان کاریکاتور و تصویرسازی اربعین با دبیری گودرزی، فراخوان سوگواره نگارگری اربعین با دبیری آقامیری و فراخوان مقالات علمی جهت ساختن ادبیات و گفتمان سازی اربعین از جمله این کارویژه ها هستند.

دبیر شورای راهبردی فعالیت های جوانان ادامه داد: تجمع زایران اربعین کشور در 25 محرم امسال در 31 استان با هدف آماده سازی آموزشی و فرهنگی با حضور آحاد مردم و مداحان و سخنرانان و همچنین برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم جهان اسلام در عراق به صورت بین المللی دو کار ویژه دیگر این شورا می باشند.

سهیل کریمی، دبیر سوگواره فیلم مستند در ادامه این نشست با بیان اینکه این سوگواره به دنبال کشف استعدادهای نو در عرصه هنر و تجمیع زوایای دین در اربعین برگزار می شود، گفت: اربعین حسینی در آینه ادیان و مذهب، ارتباط ملل مختلف در پیاده روی اربعین، شور و معرفت در زیارت، اربعین حسینی در مسیر ظهور و تبلور نقش مردم در تاریخ از جمله موضوعات مختلف می باشند.

کریمی با اشاره به بخش مستند سوگواره گفت: بخش مستند آزاد شامل مستند کوتاه زیر 40 دقیقه و مستند بلند بالاتر از 40 دقیقه و بخش ویژه تلفن همراه از جمله بخش های این سوگواره می باشد.

وی با بیان اینکه پایان دی ماه مهلت ارسال آثار این سوگواره اعلام شده اند، تصریح کرد: داوری آثار در بهمن ماه و اختتامیه این سوگواره در اسفندماه برگزار می شود.

کریمی داوران این سوگواره را جمال شورجه، مجید شاه حسینی و سلیم غفوری عنوان کرد.

گودرزی، دبیر بخش کاریکاتور و تصویرسازی در ادامه این نشست هدف از برگزاری فراخوان کاریکاتور را ترویج فرهنگ پیاده روی و زمینه سازی برای تعامل بیشتر مسلمانان دانست و بیان داشت: این فراخوان در 2 بخش امنیت منطقه و کار فرهنگی در این مراسم برگزار می شود.

گودرزی با اشاره به اینکه تصویرسازی واقعه اربعین سال 61 و اربعین امسال از شاخه های مهم این فراخوان می باشند، خاطرنشان کرد: هر هنرمند در هر بخش 5 اثر به این فراخوان می تواند بفرستد.

دبیر فراخوان کاریکاتور و تصویرسازی اربعین داوران بخش کاریکاتور را حسین نیرومند، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و بخش تصویرسازی را دوست محمدی دانست.

امیر طهماسبی، دبیر بخش نگارگری سوگواره اربعین در ادامه این نشست با اشاره به بخش های این سوگواره گفت: آثار تذهیب و آثار گل مرغ که دارای نگارهای دینی و اسلامی هستند از جمله بخش های نگارگری است.

وی پانزدهم مهرماه را مهلت ارسال تصاویر آثار دانست و خاطرنشان کرد: لیلا عباسی، محمدرضا هنرور و مهدی خداپناه هیئت داوران این بخش می باشند.

شایان ذکر است، رونمایی از پوسترهای سوگواره اربعین شامل ساخت مستند، کاریکاتور و تصویرسازی و نگارگری با حضور حجت الاسلام احمدی و گل محمدی برگزار شد.

/836/د102/ل

ارسال نظرات