۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۴۴۷۲۹۲

چارپاره و چارپاره سرایان در یک اثر

«چارپاره» عنوان کتاب پژوهشی درباره چارپاره‌سرایان از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شده است.
انتشارات سوره مهر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سوره مهر، «چارپاره» عنوان کتاب پژوهشی از سیداکبر میرجعفری است که وی به معرفی این قالب ادبی و چارپاره‌سرایان کشورمان پرداخته است.

این کتاب که به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده ، از دوازده بخش تشکیل شده است: تعریف چارپاره، چارپاره و سابقۀ تاریخى آن، اولین چارپاره‌ها ، چارپاره و تأثیر آن در شعر نو، محتوا و زبان چارپاره ، چارپاره و منظومه‌سرایى ، چارپاره و چارپاره‌سرایان ، چارپاره و انقلاب اسلامى ، چارپاره و غزل‌هاى با وزن بلند ، چارپاره و شعر کودک و نوجوان ، فصل آخر هم به گزیده چارپاره اختصاص یافته است.

میرجعفری درباره این اثر اظهار داشت: هر قالب شعری یک فلسفه وجودی دارد، تلاش کرده‌ام تا مشخص کنم ، از کدام ظرفیت‌هایی برای شناخت و استفاده از قالب چاره پاره استفاده شده است.

وی ادامه داد: من در کتاب نگاه تحقیقی و تاریخی به چاره پاره داشته‌ام لذا شعر و جایگاه ادبی اغلب چارپاره‌سرایان را در این اثر  مورد بررسی قرار داده‌ام.

میرجعفری همچنین در مقدمه کتاب اینگونه نوشته است: چارپاره از سال‌هاى آغازین تحول ادبى تاکنون پا به‌ پاى دیگر قالب‌هاى شعر معاصر بالیده و به حیات خود ادامه داده است. به تعبیرى مى‌توان گفت قالب چارپاره پلى است میان قالب‌هاى کلاسیک شعر فارسى و قالب‌هاى نو که پس از نیما رواج یافت؛ به بیان دیگر، گویى سرنوشت نوآورى در شعر فارسى با چارپاره رقم خورده است.

کتاب «چارپاره» تولید مرکز آفرینش‌های ادبی است که در قطع رقعی و در شمارگان 2500نسخه توسط سوره مهر منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات