۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۴۸۰۶۳
استاد حوزه علمیه قزوین مطرح کرد؛

همفکری استادان و ارائه دلایل قوی راهی برای تغییر روش آموزشی حوزه

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به اقدامات حوزه علمیه در تحول متون درسی طلبه‌ها، گفت: همفکری استادان، تشکیل گروه آموزشی و ارائه پیشنهادات و دلایل قوی برای تغییر متون راهکاری برای رسیدن به تحول در حوزه علمیه است.
تحول در حوزه

حجت الاسلام ابراهیم صفی خانی، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به اقدامات حوزه علمیه در تحول متون درسی طلبه‌ها، گفت: کلاسیک شدن متون حوزوی و مشخص شدن سرفصلها سبب می‌شود استادان و طلبه‌ها از محدوده‌ کتابهای درسی آگاهی داشته باشند و بدانند به طور دقیق در هر جلسه چه موضوعی تدریس می‌شود.

وی در ادامه افزود: تدریس به سبک سنتی و مشخص نبودن سرفصل متون از نقاط ضعف روش آموزشی در حوزه علمیه است که همفکری استادان، تشکیل گروه آموزشی، ارائه پیشنهادات و دلایل قوی برای تغییر متون راهکاری برای رفع این ضعف است.     

حجت الاسلام صفی خانی ضعف در پرداختن به مباحث فرهنگی و اجتماعی را از ضعفهای دیگر حوزه علمیه دانست و بیان کرد: ضعف در پرداختن به مباخث فرهنگی و اجتماعی به صورت به روز و کارآمد از سایر ضعفهای حوزه علمیه است، زیرا طلبه‌ها باید در بُعد عملی نیز در جامعه باشند، زیرا طلبه و حوزه علمیه در جامعه حرف برای گفتن دارد.

وی سپس به نقاط قوت روش آموزشی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: رابطه صمیمی استاد و شاگرد، پیش مطالعه درسها و مباحثه درسی از نقاط قوت حوزه‌های علمیه است که در هیچ مرکز آموزشی به این شکل دیده نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه درباره موانع تغییر در متون آموزشی حوزه، ابراز داشت: علاقه مند بودن به سبک سنتی در مرکز مدیریت و پیگیر نبودن جدی طلبه‌ها از جمله موانع تحول در متون آموزشی حوزوی است، البته در جریان تحول محتوای اصلی متنهای اصلی حوزه بدون تغییر می‌مانند و به سبک روز تغییر شکل می‌دهند.

وی در پایان با بیان پیامدهای ضعف روش آموزشی حوزه علمیه، گفت: به روز نشدن روش آموزشی در حوزه علمیه این شبهه را در ذهنها ایجاد می‌کند که حوزه علمیه هنوز در گذشته است و توجهی به موضوعات و مسائل روز ندارد، در حالی که می‌توان با به روز کردن متون برای مسائل مختلف برنامه داشت./955/303/ب2

ارسال نظرات