۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۴۸۳۹۹
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

بانکداری کشور باید در چارچوب ایدئولوژی اسلام تعریف شود

رییس مرکز تخصصی علامه امینی حوزه علمیه تبریز گفت: نظام بهره غلط و از نظر شرع مشروعیت ندارد، چون ربا محسوب می شود و در آیات و روایات هم داریم که اخذ ربا مشروع نیست.
حجت الاسلام همزبان، مدير مرکز تخصصي علامه اميني(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام رحیم همزبان، رییس مرکز تخصصی علامه امینی حوزه علمیه تبریز امروز در نشست تخصصی نظام بانکداری کشور که در محل جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی جوامع مؤثر است و انباشته شدن این سرمایه از سوی بانک ها اتفاق می افتد؛ چرا که یک عده پول و عده‌ای هم دانش کار دارند و واسطه این دو بانک است.

وی با بیان این‌که فعالیت نظام بانکی یک ضرورت برای هر جامعه است، خاطرنشان کرد: متأسفانه نظام بانکی سنتی اساساً مبتنی بر نظام بهره است و خیلی ها تلاش کردند، اثبات کنند بهره یک امر علمی و درست است و در غرب هم نظریاتش مورد چالش و نقد قرار گرفت مثلاً یکی از نظریات علمی بودن بهره این است که سبب افزایش پس انداز می شود.

حجت الاسلام همزبان با بیان این‌که انباشت پول در بانک‌ها مذموم است و مانع تزریق ثرورت در جریان تولید می شود، تصریح کرد: نظام بهره در بانک غلط است و هیچ سنخیتی با احکام اسلامی ندارد، چرا که بهره عامل انحراف پس انداز از سرمایه گذاری است و موجب می شود کار به جای اینکه به سمت تولید برود به سمت بورس بازی کشیده شود.

وی با بیان این‌که بهره عامل محدودیت سرمایه گذاری است، افزود: نظام بهره غلط و از نظر شرع مشروعیت ندارد، چون ربا محسوب می شود و در آیات و روایات هم داریم که اخذ ربا مشروع نیست و حتی طبق این آیات جنگ با خدا محسوب می شود و فرد حتی بعد از توبه باید سرمایه خود را بردارد و بقیه پول را پس دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز افزود: در واقع اسلام مشروعیت بهره را قبول ندارد، پس بانکداری باید با شرع تطبیق داشته باشد؛ به اعتقاد من اسلام یک مجموعه و در واقع یک نظام مرتبط است پس قطعا برای مسائل اقتصادی خودش چارچوب دارد و با نظام های دیگر در ارتباط است و طبیعتاً این چارچوب اعتقادی در اجرا به وسیله ابزارها و روش های مختلف عملی می شود.

حجت الاسلام همزبان گفت: بانکداری چون یک ضرورت است، نمی توانیم حذفش کنیم و اسلام را هم نمی توانیم نادیده بگیریم، پس باید به دنبال راه حل بگردیم که بعد از جمهوری اسلامی ایران راه حل هایی در این مورد ارائه شده و حتی سمینارهای مختلفی برگزار و کتاب های متعددی درباره اقتصاد اسلامی، ربا، تورم و بانکداری اسلامی نگاشته شده است.

وی با اشاره به ضعف های قانونی بانکداری اسلامی، گفت: هم در قانون و هم در اجرا مشکلات زیادی است، باید دانست که اجتهاد می تواند به صورت پویا و مبتنی بر اصول دینی، شرعی و فقهی پاسخگو باشد چرا که دین ما برای همه زمان ها است و بانکداری اسلامی یک امر ایدئولوژیک است ولی در عین حال در بُعد تاکتیک و استراتژی و روش‌ها هم قطعا باید چارچوب ایدئولوژی رعایت شود./935/202/ب2

ارسال نظرات