عدم پذیرش حکم فقیه به منزله استخفاف حکم خدا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاریرسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز فقهی امام علی(ع) با تسلیت به مناسبت شهادت امام باقر(ع) از آغاز سومین سال فعالیت این مرکز ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: حوزه علمیه به وجود چنین مراکزی نیاز فراوانی دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی با مثبت خواندن برنامههای مرکز فقهی امام علی(ع) تأکید کرد: امیدوارم در کنار برنامههای خوبی که در این مرکز وجود دارد با همکاری اساتید بزرگوار و برنامههای جدید، نوآوری نیز داشته باشید تا بتوانید فقه را رونق بدهید.
وی در ادامه افزود: در فقه سزاوار است مقداری تأمل و دقت بیشتری شود، چرا که عنایات ائمه اطهار(ع) به فقه از سایر علوم بیشتر بود.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه بحث معارف، اعتقادات، کلام و فلسفه بخش مهمی از مسائل دینی است تأکید کرد: بر اساس آثاری که از ائمه اطهار موجود است در فقه به معنای اخص، یعنی شناخت و معرفت از حلال و حرام جایگاه بسیار عظیم و ویژهای دارد.
وی در ادامه افزود: بر اساس مقبوله عمربن حنظله کسی که عارف به حلال و حرام باشد ائمه آن را حاکم قرار دادهاند و این حاکم میتواند به قاضی، ولایت و یا حکومت اطلاق شود. تعبیری که در این مقبوله وجود دارد این است که ما باید به دنبال کسی برویم که بنابر گفته ائمه اطهار(ع) عالم بر حلال و حرام باشند، یعنی به طور کامل بر فقه مسلط باشد.
فاضل لنکرانی عدم پذیرش حکم فقیه را استخفاف به حکم خدا تعبیر و تصریح کرد: امروز اگر کسی نسبت به اصل فقه خدشه وارد کند و بگوید این کتب قدیمی است و باید در ویترینهای عتیقه شناسی قرار گیرند، به حکم خداوند متعال هتک حرمت و اهانت کرده و آن را خوار و سبک شمرده است.
وی در ادامه افزود: متأسفانه در فضای مجازی افرادی که مَبلغ علمی بسیار ضعیفی دارند این جملات را مرتبا تکرار میکنند. چنین افرادی از دانش فقهی بسیار پایینی برخوردارند و باید به آنها گفت مگر هر آنچه قدیمی است باید جزو عتیقهجات قرار بگیرد چرا که قرآن و احادیث ائمه نیز قدیمی هستند.
عضو جامعه مدرسین مطالبه گروهی که میگویند چرا حوزه علمیه بزرگانی همچون شیخ انصاری تربیت نکرده است و چرا مکاسبی به جای مکاسب شیخ نیامده را عقلائی و متفاوت از کسانی دانست که به اصل فقه خدشه وارد میکنند.
وی در ادامه رفتار افرادی که بیمحابا کتابهای فقهی را جزو عتیقهجات میخوانند به رفتاری کودکانه و غیرعقلایی تعبیر کرد و خاطر نشان کرد: سخنانی امثال جایگزینی کتابهای فقه در عتیقهجات حرفهایی بود که طاغوت به حوزههای علمیه میزد و مکررا بازگو میکرد که حوزه علمیه به دنبال کتب و آثار قدیمی به درد نخور هستند در حالی که در زمان معاصر فقه و فقاهت بسیار گسترده است تا آنجایی که میتوان این دوره را مهمترین دوره فقه و فقاهت دانست.
وی در ادامه افزود: این سخنان نباید ذهن طلاب را آشفته کند چرا که هیچ فقیهی با اصل این کتابها مخالفت نمیکند اما ممکن است بر این باور باشد که باید مبانی و حرفهای جدیدتری وارد شود، متنی باشد تا فروع و شاخههای جدیدی را مطرح کند و نظرات و آرای معاصرین هم در آن باشد و از نظر من این حرف بسیار درست است./878/پ201/ی