۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۴۸۹۸۸
حجت الاسلام تراشیون:

شناخت مهم ترین راهکار حل تعارضات خانوادگی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاق آخرین راهکار حل تعارضات زندگی مشترک است نه اولین راهکار گفت: از هر ۱۰۰ اختلاف میان زوج‌ها ۹۹ مورد آن قابل‌حل بوده و یک مورد نیازمند درمان است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در نشست تخصصی آیین همسرداری در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه متأسفانه گستردگی مشکلات در جامعه امروزی موجب بروز تعارضات خانوادگی شده است، افزود: در حال حاضر مهم‌ترین راهکار برای حل این تعارضات در قدم اول شناخت خانواده است یعنی ما تا خانواده را نشناسیم نخواهیم توانست تعارضات و مشکلات خانواده‌ها را حل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اولین قدم در شناخت خانواده شناخت ویژگی‌های زن و مرد به‌عنوان هسته اصلی تشکیل خانواده است، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در یک خانواده هنر حل مشکلات و تعارضات را داشته باشیم در ابتدا باید زن و مرد را بشناسیم و به‌عبارت‌دیگر زن و مردی قادر به حل مشکلات خانوادگی خود خواهند بود که بتوانند همسر خود را به‌خوبی بشناسد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: اگر زن و مرد به‌عنوان هسته اصلی تشکیل خانواده خصایص و ویژگی‌های اخلاقی یکدیگر را نشناسند نخواهد توانست با یکدیگر زندگی موفقی داشته و مشکلات را حل کنند.

حجت‌الاسلام تراشیون افزود: همچنین در مرحله بعد زن و شوهر اضافه بر اینکه باید خصوصیات یکدیگر را بشناسند باید نسبت به خود نیز شناخت کاملی داشته باشند زیرا فردی که نقاط ضعف و قوت خود را نمی‌شناسد همواره به دنبال عیب‌جویی و بهانه‌گیری بوده و همیشه دیگران را مقصر اصلی مشکلات خود می‌داند که همین دیدگاه موجب می‌شود که امکان حل تعارضات به‌صورت کلی از بین برود.

وی تصریح کرد: عده‌ای از زوج‌های جوان تصور می‌کنند که زندگی موفق، زندگی بدون مشکل است درحالی‌که باید دقت کرد که مشکلات از اجزای طبیعی زندگی مشترک است زیرا وجود مشکل در زندگی مشترک معلول تفاوت شخصیتی انسان‌ها است و تا زمانی که انسان‌ها باهم تفاوت دارند وجود مشکل در زندگی مشترک هم امری طبیعی خواهد بود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه تفاوت در تربیت علت دیگر وجود مشکل در زندگی انسان‌ها است، ادامه داد: هرکدام از انسان‌ها با یک مدل تربیت خاصی پرورش‌ یافته‌اند و همین تفاوت در مدل تربیتی وجود مشکل را طبیعی می‌کند اما اصل مهم آن است که زوج‌ها بتوانند این مشکلات را مدیریت کنند.

حجت‌الاسلام تراشیون تفاوت در نیازها را دیگر عامل وجود مشکلات در زندگی مشترک عنوان کرد و گفت: از آنجایی‌که جنسیت و سلیقه موجب تفاوت در نیازها می‌شود به همین علت خواسته‌های زن و شوهر با یکدیگر متعارض می‌شود که با توجه به نیازهای جنسیتی و سلایق می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه زن‌ها نسبت به مردها هیجانی‌تر و احساسی‌تر هستند، افزود: برای نمونه زمانی که یک زن از چیزی خشمگین و عصبانی می‌شود به‌صورت کلامی این عصبانیت خود را بروز می‌دهد درحالی‌که همین امر در مردها به‌صورت رفتار و خشونت فیزیکی خود را نشان می‌دهد و خیلی کم اتفاق می‌افتد که یک زن عصبانیت خود را به‌صورت فیزیکی بروز دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین فرایند تفکر در زن‌ها با مردها تفاوت داشته و درحالی‌که زن‌ها جزئی‌نگر بوده مردها کلی‌نگر هستند و همین تفاوت در دیدگاه‌ها و فرآیند تفکر موجب می‌شود که یک موضوع که ممکن است برای زن خیلی مهم باشد به دید مرد اهمیت نداشته و او اصلاً به این موضوع دقت نکند.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه زن‌ها گستردگی در دریافت محیطی دارند، اظهار کرد: برای نمونه یک زن قادر است که همزمان چند کار را باهم انجام دهد ولی فرایند رفتار در مردها تونلی بوده و یک مرد در یک‌زمان تنها می‌تواند یک کار را انجام دهد به همین علت اگر خانمی قصد دارد مسأله ای را با همسر خود در میان بگذارد بهتر است این کار را در زمانی انجام دهد که همسرش از کار فارغ است و به‌عبارت‌دیگر یک زن موفق برای اینکه با همسر خود بتواند هم‌صحبتی داشته باشد بهتر است در زندگی خود فرایندی را به‌عنوان«خلوت گفتگو» فراهم کند تا بتواند موضوعات مختلف و خواسته‌های خود را در وقت مناسب با همسرش در میان بگذارد.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه تفاوت‌های زیادی میان زن و مرد وجود دارد، اظهار کرد: توجه به این تفاوت‌ها در حل مشکلات و مدیریت آن در زندگی مشترک نقش مؤثری دارد و علت اینکه امروزه پدیده طلاق در کشور ما زیاد شده این است که شناخت کافی نسبت به زن و مرد و مشکلات وجود ندارد و زوج‌ها به‌جای شناخت یکدیگر طلاق را که آخرین راهکار حل تعارضات است به‌عنوان اولین راهکار انتخاب می‌کنند.

وی یادآور شد: همچنین توجه به این نکته لازم است که از هر ۱۰۰ اختلاف میان زوج‌ها ۹۹ مورد آن قابل‌حل و یک مورد نیازمند درمان است که متأسفانه یا درمان صورت می‌گیرد و یا صورت نمی‌گیرد و زوج‌ها در همان ابتدا به سراغ طلاق می‌روند./968/پ202/ی

 

ارسال نظرات