۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۴۴۹۲۱۸
حجت‌الاسلام گریوانی مطرح کرد؛

خلقت انسان بر محور خداشناسی است

استاد حوزه علمیه قم با در نشست تخصصی«سؤالات من از خدا» گفت: انسان‌ها ذاتاً خداشناس خلق شده‌اند و بر مبنای همین ذات و فطرت می‌شود انسان را از دوران کودکی در مسیر حق و درست هدایت کرد.
حجت‌الاسلام مسلم گریوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسلم گریوانی، استاد حوزه علمیه قم امروز در نشست تخصصی«سؤالات من از خدا» که در مدرس  شبستان بزرگ نجمه خاتون(س) آستان حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه علت وجود بیشتر خرافات در ذهن آدمی به این دلیل است که رشد جسمی و ذهنی او با هم هماهنگ نبوده است، گفت: در بیشتر مواقع جسم انسان رشد می‌کند ولی رشد ذهنی او متناسب با رشد جسمی نیست به همین علت سؤالاتی در ذهن انسان در مورد مسائل مختلف و دین به وجود می‌آید که انسان نمی‌تواند برای آن‌ها پاسخی در ذهنش جست‌و‌جو کرده و برای آن‌ها جوابی پیدا کند.

وی افزود: شناخت انسان از خداوند به‌اندازه رشد ذهنی او است به‌گونه‌ای که ائمه (ع) برای این موضوع مثال جالبی دارند و بیان می‌کنند که انسانی که متحیر است خداوند را با عنوان دلیل متحیران یاد می‌کند و هرکس بسته به رشد ذهنی خود خدا را شناخته و می‌تواند به سؤالات ذهنی خود در مورد خداوند پاسخ دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای شناخت خداوند دو راه وجود دارد، تصریح کرد: انسان از طریق فکر یا همان عقل و یا از طریق ارتباط با خدا و کسب فضایل معنوی می‌تواند خداوند را بشناسد و او را به دیگران بشناساند.

حجت‌الاسلام گریوانی با تأکید بر اینکه معرفی خداوند به کودکان کار دشواری نیست، افزود: انسان به‌راحتی می‌تواند خداوند را به دیگران معرفی کند همان‌طور که در آیات قرآن کریم این موضوع مورد تأکید قرارگرفته و بیان شده است که انسان‌ها ذاتاً خداشناس خلق شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کودک حتی بدون آموزش خوبی و بدی را ذاتاً دوست دارد، ادامه داد: این موضوع به این علت است که خداوند ذاتاً انسان‌ها را با فطرت پاک و خداجوی خلق کرده است و همین فطرت پاک و خداجو موجب شده است که انسان‌ها میل به‌خوبی و خیر داشته باشند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند فطرت و ذات خداوند را منکر شود، ادامه داد: کسانی که منکر هستند منکر ذات خدا نبوده بلکه منکر صفات خداوند هستند زیرا ادله وجود خداوند آشکار است و هر کس بخواهد این براهین واضح را انکار کند موجب خنده اولیاء و انسان‌های عاقل می‌شود زیرا همان‌طور که گفته شد براهین وجود خود آشکار است و چیز آشکار را نمی‌توان منکر شد.

حجت‌الاسلام گریوانی افزود: امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرمایند که«ای خدا تو از بس روشن هستی چه دلیلی برای روشن شدن تو وجود دارد و تو نور و دلیل و روشنی دیگران هستی نه دیگران روشنی برای تو«.

وی تصریح کرد: این سخن امام حسین(ع) به‌خوبی نشان می‌دهد که وجود خداوند برای انسان‌ها روشن است به همین دلیل کسی نمی‌تواند وجود ذات خدا را منکر شود و آنچه موجب انکار است صفات خداوند بوده است که با شناخت معرفتی و شناخت اعتقادی ـ ارتباط با خدا ـ می‌توان این مشکل منکران را نیز برطرف کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فطرت شیوه عام است و همه انسان‌ها دارای فطرت و سرشتی مشترک هستند، یادآور شد: بر مبنای این همین سرشت مشترک و فطرت پاک می‌توان انسان‌ها و کودکان را هدایت کرد به همین علت همان‌طور که در ابتدای بحث گفته شد معرفی خداوند به کودکان و سایر انسان‌ها کار دشواری نیست./968/پ202/ی

ارسال نظرات