۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۴۹۵۰۹

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

برگزاری سالگرد شهادت حجاج بیت‌الله الحرام در حادثه منا در دمشق، برگزاری سمينار «حج و عيد قربان، نماد وحدت، ايثار و بندگي» در پاکستان، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه ساپینزا رم و انتشار نخستين شماره فصلنامه «ایرانیان» به زبان تركي استانبولي از مهمترین عناوین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری سالگرد شهادت حجاج بیت‌الله الحرام در حادثه منا در دمشق، برگزاری سمينار «حج و عيد قربان، نماد وحدت، ايثار و بندگي» در پاکستان، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه ساپینزا رم، برگزاری همايش مشترك ايران و يونان در مقابله با افراط‌گرايي، انتشار نخستين شماره فصلنامه «ایرانیات» به زبان تركي استانبولي ا مکهمترین عناوین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

تنيدگي آل سعود و صهيونيست براي نابودي جهان اسلام

در مراسمي كه به مناسبت سالگرد شهادت حجاج بیت‌الله الحرام در حادثه منا در دمشق برگزار شد، سخنرانان ضمن اعلام بي كفايتي رژيم آل سعود در مديريت حج، بر هم تنيدگي آل سعود و صهيونيست براي نابودي جهان اسلام تاكيد كردند.

رایزنی فرهنگی ایران در سوریه، در آستانه سالگرد شهادت جانسوز حجاج بیت‌الله الحرام در حادثه منا، نشست فکری «رژیم سعودی خشونت مستمر» (با تکیه بر شواهد تاریخی) را در محل سالن مرکز ایران‌شناسی رایزنی فرهنگی كشورمان، برگزار كرد.

اين نشست فكري با حضور و سخنراني آیت‌الله سید ابوالفضل طباطبایی‌اشکذری، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، انور حبیبی، وابسته فرهنگی ایران در سوریه، جمعي از اعضای سفارت ایران در سوریه، محمد البحیصی، ريیس انجمن دوستی فلسطين و ايران، نبیل طعمه، ريیس مرکز مطالعات شرق و نماینده پارلمان سوریه و همچنين جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها و کانال‌های تلویزیونی مختلف از سوریه، لبنان، ایران، فلسطین و عراق و تعدادي از نخبگان فکری و فرهنگی سوریه، ایران، فلسطین و یمن، برگزار شد.

آیت‌الله سید ابوالفضل طباطبایی‌اشکذری، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، در سخنراني خود در اين نشست، با اظهار اينكه روزها و مناسک حج، روزهای امنی برای حاجیان است، گفت: بیت‌الحرام، جای امنی است برای همه مسلمانان و هیچ کس حق ندارد متعرض جان و امنیت حاجیان شود؛ زیرا این امنیت به اراده خداوند متعال و دعای ابراهیم خلیل (ع) متحقق است.

وي كه براي اثبات سخنان خود از آيات قرآن بهره مي‌برد، افزود: چنانچه به آل سعود و مدیریت آنها نگاهی بیفکنیم، برای ما معلوم می‌شود که آنان نه تقوی‌پیشه هستند و نه از کسانی هستند که قادر به مدیریت مناسک حج باشند. کتاب خداوند متعال به صراحت می‌فرماید حج برای همه مسلمانان است؛ آیا ایرانی‌ها و سوری‌ها مسلمان نیستند که به آنان اجازه حضور در مناسک حج نمی‌دهند؟ آیا این با مفاهیم دینی و عقلی همسانی دارد؟

نماینده مقام معظم رهبری در سوریه در ادامه سخنان خود اظهار كرد: اگر هم به حوادث کنونی جهان نگاهی بیندازیم، فتنه‌هایی را در اقصی نقاط دنیا می‌بینیم؛ این فتنه‌های برافروخته شده دو خاستگاه دارند: نخست مالی و دوم سیاسی. آل سعود هم پشت اغلب این فتنه‌ها قرار دارد. آنان با ثروت‌ها و منابع زمینی سرشاری که دارند، همیشه متصدی مالی جنایت‌های منطقه بوده و همچنان هستند. در بعد سیاسی هم استکبار و صهیونیست جهانی از این فتنه‌ها حمایت می‌کند و جای شگفتی و تعجب است که این دو با هم چطور گره خورده‌اند و خواستار نابودی جهان اسلام شده‌اند.

سخنران بعدی نبیل طعمه، پژوهشگر و عضو پارلمان سوریه نيز در سخنان خود، ضمن اشاره به اینکه آل‌سعود از نسل یهود است، گفت: در قرن 17 و آغاز قرن 18 میلادی، هنگامی که محمد بن سعود با محمد بن عبدالوهاب ملاقات كرد، اندیشه‌ای را به وجود آوردند تا دین اسلام را لکه‌دار کنند. بعد با کمک وزارت مستمعره‌های بریتانیا، شخصي به نام همفر با محمد بن عبد‌الوهاب ارتباط برقرار كرد و مذهب وهابیت را تأسیس کرد.

وي افزود: تاریخ بیان می‌کند که خیلی از یهود منطقه خزر که در آسیای میانه بودند، بوسیله محمد بن عبد الوهاب به بصره در عراق وارد شدند. سلطه و پادشاهی از آن محمد بن سعود بود و سلطه دینی و مذهب از آن محمد بن عبدالوهاب بود که آثار دینی و اسلامی را از زمان حضرت ابراهیم خلیل تا مراحل مختلف دوران اسلامی، تخریب و ویران کردند.

نبيل طعمه افزود: با اینکه تعداد زائران به نجف و کربلا به 20 ميلیون نفر می‌رسد، حادثه خاصی واقع نمی‌شود؛ اما در حالیکه در مکه زائرین خانه خدا به حدود 2 میلیون نفر می‌رسد، شاهد حوادث زیادی می‌شویم. این باعث شد که جهان اسلام در فکر این باشد که اداره جدیدی براي اشراف و نظارت بر حرمین باشد.

وي تأكيد كرد: در نتیجه همه جهانیان و مسلمانان خواستار مدیریت دسته‌جمعی یا جهانی بر سرزمین و مناسک حج شده‌اند. از سوی دیگر عملیات‌هاي تکفیری انتحاری که با حمایت آل‌سعود انجام می‌گیرد، همه جهانیان را وادار ساخته که به مسلمانان تهمت تروریسم و خشونت بزنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دین اسلام به تمامی افراد بشر احترام می‌گذارد و تمامی ادیان مختلف را محترم می‌داند، گفت: این امر باعث شد اسلام در جهان منتشر شود در حالیکه وهابیت با کمک عربستان سعودی  سعی بر این دارند که با خشونت و تکفیر حتی در بین مسلمانان نیز تفرقه ایجاد کنند. برای همین آنان از محور مقاومت در هراس بودند و آن را هلال شیعی نامیدند. بنابراين آنان سعی كردند از استانبول تا مکه، محوری در مقابل محور مقاومت تأسیس کنند و مانع پیشرفت ایران شوند. با اینحال جمهوری اسلامی ایران توانست به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی مهمی برسد؛ چه در زمینه هسته‌ای و چه در زمینه موشک‌های فضایی و قمر مصنوعی.

سومین سخنران اين نشست فكري محمد البحیصی، رئیس انجمن دوستی فلسطين و ایران هم در سخنان خود گفت: در قرن هجدهم، بریتانیا سعی کرد نفوذ خود را توسعه دهد تا به سمت و سوی شرق و غرب گسترش پیدا کند. سد بزرگی که بریتانیا با آن روبرو بود، خلافت عثمانی بود. اگر بریتانیا در آن زمان مي‌خواست توسعه پیدا کند باید سعی می‌کرد این مانع را از بین ببرد. اولین ثمره نفوذ بریتانیا در عثمانی‌ها هم تولد نخستین دولت سعودی بود که در سال 1744 میلادی رخ داد.

وی با اشاره به کشتار وهابی‌ها در طول تاریخ شوم آنان، به کشتار خاندان شریف حسین، اشاره كرد که در سال 1925 روی داد و 40 هزار نفر در آن کشته شدند . همچنین از قبیله شمر، 10 هزار نفر به دست وهابي‌ها کشته شدند. آنان به مدینه حمله آوردند و بیش از 7 هزار نفر را قتل عام کردند. همچنین به کربلا حمله کردند و مرقد مطهر امام حسین(ع) را ویران کردند و هزاران نفر را به قتل رساندند. همچنین در سال 1987 قتل عام بزرگی در بین حجاج ایرانی در حرم انجام دادند و بیش از 400 نفر از حجاج خانه خدا را کشتند. آخرین کشتارهایی که توسط آل‌سعود صورت گرفت، سال گذشته بود که تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیرایرانی به علت بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت مراسم حج، کشته شدند.

سپس معتز القرشی، انديشمند یمني در سخنراني خود به محور مقاومت اشاره كرد و گفت: ما در محور مقاومت بر علیه محور پلید شر ایستاده‌ایم و آل‌سعود و هم‌پیمانان آن سعی بر این دارند که با کشتار مردم یمن و ویران کردن شهرهای آن، مردم یمن را زیر سلطه خود قرار دهند؛ ولی مردم یمن همچنان مقاوم هستند و بر علیه آنان می‌جنگند.

بنا بر اعلام اين خبر، توزيع نشست پیام مقام معظم رهبری به مناسبت حج ابراهیمی میان شرکت‌کنندگان، از برنامه‌هاي جنبي اين نشست بود.

ايران قابل تحسين است

سکندر خان تنگی، كه براي شركت در هشتادوسومين دوره دانش‌افزايي زبان فارسي به كشورمان سفر كرده بود، گفت: نظافت شهرها و مناطق ايران قابل تحسین بود. من سفرهايي به کشور‌های غربی داشته‌ام؛ ولی هیچ كدام از اين كشورها نظافت و پاكيزگي ایران را نداشته‌اند.

سکندر خان تنگی، استاد دانشگاه علوم مديريت پاكستان كه به تازگي و پس از شرکت در 83 اُمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبيات فارسی در تهران، به شهر پيشاور بازگشته است، با علي يوسفي، مسئول خانه فرهنگ ايران در پیشاور پاكستان، ديدار كرد.

سکندر خان تنگي در اين ديدار درباره فوايد حضور در تهران، گفت: سفري بسيار خوب را تجربه كرديم؛ هم درس خواندیم و هم گردش رفتیم. برنامه خیلی منظم اجرا شد؛ چنانکه هدف اصلی که آموزش زبان فارسی بود، همه روزه مد نظر مسئولان دوره قرار داشت.

 

وي افزود: اگر در کلاس درس حضور مي‌يافتيم، درس می‌خواندیم و اگر در برنامه‌هاي بازدید از مكان‌هاي دیدنی، تاریخی، فرهنگی و موزه‌ها شركت مي‌كرديم، به یادگیری زبان گفتاری ما كمك مي‌كرد. پيش از اعزام به ایران نمي‌توانستم به خوبي زبان فارسی را ادا كنم، اما الان با شما فارسی صحبت کنم.

سکندر ادامه داد: از 41 کشور دنيا و در حدود 200 استاد و دانشجوي زبان فارسي و ايران‌شناسي در اين دوره شرکت داشتند و تمامي آنها از درس و تجهیزات اين دوره راضی بودند.

وي همچنين درباره مشاهدات خود از شهرهاي ايران؛ به ويژه تهران گفت: نظافت شهرها و مناطق قابل تحسین بود. من سفرهايي به کشور‌های غربی داشته‌ام؛ ولی هیچ كدام از اين كشورها نظافت و پاكيزگي ایران را نداشت.

سکندر در پايان سخنانش وعده داد كه خاطرات و آموخته‌هاي خود از سفر يك ماهه به ايران را براي دانشجويان خود بازگو خواهد كرد.

در پايان نيز مسئول خانه فرهنگ ايران در پيشاور با بيان اينكه بنیاد سعدی توسط استادان نامی زبان فارسی ايران اداره می‌شود كه از دل و جان به فارسی خدمت می‌کنند، از صحبت كردن سكندر خان تنگي به زبان فارسی، اظهار خرسندي كرد.

هشتادوسومين دوره دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي، 12 مرداد تا 8 شهريور، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و بنياد سعدي و با همكاري دانشگاه علامه طباطبايي، در تهران برگزار شد.

مديريت حج به امت اسلامي واگذار شود/حرمین شریفین ملك شخصي نيست

انديشمندان پاكستاني در سمينار «حج و عيد قربان، نماد وحدت، ايثار و بندگي» كه به مناسبت نخستين سالروز فاجعه منا برگزار شد، خواستار واگذاري مديريت حج به امت اسلامي شدند.

رايزني فرهنگي ايران در اسلام‌آباد به مناسبت نخستين سالروز فاجعه منا، سمينار «حج و عيد قربان، نماد وحدت، ايثار و بندگي» را همراه با محکومیت ضعف آل سعود در مدیریت حج و حرمین شریفین، برگزار كرد.

اين سمينار با حضور شخصيت‌هاي برجسته علمي، ادبي، سياسي، مذهبي و اجتماعي پاكستان در محل هتل اسلام‌آباد برگزار شد.

از جمله سخنرانان و ميهمانان اين سمينار مي‌توان از علامه محمد امين شهيدي، روحاني برجسته و عضو شوراي همبستگي ملي پاكستان، شهاب‌الدين دارايي، رايزن فرهنگي ايران در پاكستان، طالب حسين سيال، رييس بخش مركز گفت‌وگوهاي اقبال وابسته به دانشگاه بين‌المللي اسلامي اسلام‌آباد، سيد ثاقب اكبر، رييس مؤسسه علمي و پژوهشي البصيره، مظهر برلاس، نويسنده و تحلیگر سیاسی روزنامه جنگ پاکستان، راجا جاويد علي بتي، دبیر انجمن خبرنگاران روزنامه جنگ، نام برد.

از نكات قابل توجه در اين سمينار اين بود كه شرکت‌کنندگان و سخنرانان، ضمن محکوم کردن سوءمدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج، خواستار واگذار شدن مدیریت حج و حرمین شریفین به امت اسلامی شدند.

غافلان با سیاسی شدن موضوع حج مخالفت می‌كنند

شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاكستان در سخنان افتتاحيه خود در وصف اهمیت اصل حج و اماکن مقدس در سرزمین وحی، گفت: مکه، عرفات، میقات و منا، منزلگاه انسان‌های خوشبختی است كه از فرصت گران بهای انس با پرودگار جهانیان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره اوضاع فعلی جهان اسلام و توطئه عناصر بیگانه از جمله برخی از کشورها که حاکمانی به اصطلاح مسلمان دارند، افزود: متأسفانه جهبه مخالف اسلام و دشمنان امت اسلامی تبلیغات منفی علیه خط مقاومت و اقوام آزاده به راه انداخته و این طرح های منفی خود را در منقطه به اوج خود رسانده اند. گ

دارایی ادامه داد: اقدامات تروریستی و حرکات افراط‌گرایی فعلی در مناطق مختلف جهان محصول قدرت‌های استکباری از جمله آمریکا، رژیم نامشروع صهیونیستی و برخی از متحدان آنان در منطقه است و در چنین اوضاعی نمی‌توان انتظار توسعه عالم اسلام و پیشرفت جامعه مسلمانان را داشت.

وی از فریضه عظیم حج به عنوان تولد ثانویه مسلمانان یاد کرد و افزود: البته آن دسته از عناصری که حج را صرفاً یک سفر سیاحتی و زیارتی می‌دانند و از حج فقط پوسته آن را می‌بینند و از محتوای آن غافل هستند، با مفاهم عمیق حج بیگانه‌اند و در واقع با سیاسی شدن موضوع حج، مخالفت می‌كنند.

رایزن فرهنگی ایران در پاکستان، افزود: یک سال از فاجعه دردناک منا می‌گذرد؛ چند هزار نفر از حاجیان مظلوم در روز عید و با لباس احرام و در حین عبادت، با اقدام غیرانسانی و بی‌رحمانه افراط‌گرایان وابسته به حاکمان آل سعود به شهادت رسیدند در شرایطی که حین رخداد فاجعه منا، چنانچه که عملیات امدادرسانی درست انجام می شد، بسیاری از افراد نیمه‌جانی که به دلیل تشنگی و گرمای شدید در آن فاجعه بی‌حال شده بودند، می‌توانستند از مرگ نجات پیدا کنند.

وی همچنين گفت: بدن‌های نیمه‌جان حاجیان مظلوم با تعلل و کوتاهی سعودی‌ها همراه با سوء مدیریت دستگاه حاکم روی زمین ماند و بدینگونه، شهادت مظلومانه تعداد زیادی از ميهمانان خانه خدا رقم خورد.

دارایی افزود: قاتلان حاجیان مظلوم سرزمین منا به جای عذرخواهی و اظهار پیشمانی و تعقیب مقصران حادثه، حتی حاضر به تشکیل کمیته حقیقتظیاب بین‌المللی اسلامی نیز نشدند.

حرمين شريفين اشغال شده‌اند

علامه امین شهیدی، از رهبران برجسته شیعیان پاکستان نیز در این سمینار گفت: حج و عید قربان، مظهر اتحاد و ایثار است؛ اما متأسفانه از سال گذشته این مظهر با حوادث خونین و دردناک همراه شده است.

وی افزود: حرمین شریفین مانند بیت‌المقدس، تحت اشغال عوامل قدرت‌های استکباری قرار گرفته است. آنان چطور به خودشان حق می‌دهند که دیگران را تکفیر کنند. این حاکمان غاصب که به دیگر کشورهای اسلامی حمله‌ور می‌شوند با چه رویی می‌گویند که خادمین حرمین شریفین هستند.

وي با اشاره به فرموده‌های اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌اي به مناسبت سالگرد شهدای منا، افزود: وجود حرمین شریفین در آن سرزمین به معنای سلطه بی‌چون و چرای آل سعود و یا میراث شخصی آنان نیست.

علامه شهيدي تأکید کرد: فرموده‌ها و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره عملکرد ددمنشانه آل سعود در قبال فاجعه منا و بی‌مسئولیت حاکمان سعودی، مطابق با روح قرآن و اصول اسلام بود.

این شخصیت مذهبی پاکستان گفت: آل سعود با تشکیل گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف جهان از کشورهای آفریقایی گرفته تا خاورمیانه و حتی در پاکستان، ظلم آشکاری را علیه امت اسلامی انجام داده و مرتکب جرائم بزرگ شده است.

وی تأکید کرد: وظیفه ما در دوره حاضر آگاهی دادن به امت اسلامی نسبت به توطئه‌های فرقه‌ای و نقشه‌های شیطانی آل سعود در منطقه است. آل سعود، همسوی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سد راه اعتماد میان مسلمانان و هماهنگی جهان اسلام شده است.

علامه شهیدی افزود: مدیریت حرمین شریفین و نظارت بر حج باید به عهده امت اسلامی واگذار شود؛ زیرا حج نباید به امور سیاحتی، زیارتی و سیاسی آل سعود خبیث و ذلیل تبدیل شود.

بنا بر اعلام اين گزارش، سيد ثاقب اکبر، طالب حسین سیال، مظهر برلاس و راجا جاويد علي بتي نيز در سخنان خود، اقدامات آل‌ سعود در انحصار مديريت مناسك حج را مورد انتقاد قرار دادند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه ساپینزا رم

نشست امضاي تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و ساپینزا شهر رم ايتاليا در زمینه مطالعات کتیبه‌شناسی، در محل سالن حوزه ریاست دانشگاه ساپینزا برگزار شد.

این نشست با حضور محمد نیلی‌احمدآبادی، ريیس دانشگاه تهران، اِوجِنیتو گادیو، ريیس دانشگاه ساپینزا شهر رم، اِتّوره جانولاردو، مدیرکل ارتقاي سیستم‌ها و همکاری‌های بین‌الملل وزارت امور خارجه ایتالیا و اكبر قولي، رايزن فرهنگي ايران در ايتاليا، برگزار شد.

در آغاز این نشست، اِوجِنیتو گادیو، ريیس دانشگاه ساپینزا شهر رم، موضوع تفاهم‌نامه همکاری دو دانشگاه را تشریح و نسبت به انعقاد آن ابراز خرسندی و همچنين نسبت به گسترش روابط بین دو دانشگاه، ابراز امیدواری كرد.

در ادامه اكبر قولي نيز با بيان سخناني، با ارايه تاریخ مختصری از روابط فرهنگی ایران و ایتالیا، گفت: آخرین و مهم‌ترین سند همکاری فرهنگی بین دو کشور، سند برنامه اجرایی موافقتنامه فرهنگی علمی و آموزشی است که در تاریخ 13 مارچ 2015 در برنامه ماه فرهنگی ایران در ایتالیا، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به امضاي نمایندگان دو کشور رسید و در حال حاضر، رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، در تعامل با وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط دو کشور، تشکیل کمیته اجرایی سند برنامه اجرایی موافقتنامه فرهنگی علمی و آموزشی اخیر را دنبال می‌كند تا کلیه مفاد آن اجرایی شود.

وي افزود: در جریان اجرایی كردن مفاد این سند، یکی از اولویت‌ها، گسترش همکاری‌های بین دانشگاهی در قالب عقد تفاهم‌نامه همکاری‌های بین دانشگاهی؛ به ویژه در زمینه‌هایی نظیر تبادل استاد و دانشجو با اعطاي فرصت‌های مطالعاتی و کمک هزينه‌های تحصیلی و انجام تحقیقات و برگزاری همایش‌های مشترک است و از زمان انعقاد سند اخیر، رایزنی فرهنگی ايران ضمن مذاکرات اولیه و زمینه‌یابی همکاری‌ها با برجسته‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا، پیگیری و هماهنگی عقد تفاهم‌نامه‌های فرهنگی آنها با دانشگاه‌های ایران و مشارکت در اجرایی كردن مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقد شده را بر عهده داشته است.

قولي ادامه داد: در این راستا، دانشگاه ساپینزای شهر رم نیز تاریخچه همکاری مثبتی با دانشگاه‌های ایران داشته و امید است که همکاری این دانشگاه با دانشگاه تهران که قدیمی‌ترین دانشگاه نوین ایران است، فصل نوینی را در روابط دانشگاهی مؤثر بر پیشبرد روابط فرهنگی پرقدمت دو کشور آغاز كند.

سخنران بعدی این نشست، اِتّوره جانولاردو، مدیرکل ارتقاي سیستم‌ها و همکاری‌های بین‌الملل وزارت امور خارجه ایتالیا بود که طی سخنانی، تفاهم‌نامه همکاری دو دانشگاه بزرگ تهران و ساپینزای رم را نمادی از همکاری فرهنگی دو کشور، فرهنگ و تاریخ بزرگ ایران و ایتالیا دانست و ضمن تشریح 8 مأموریت جاری باستان‌شناسان ایتالیایی در ایران، گفت: قالب نوین کتیبه‌های عصر باستان، کتاب‌هایی هستند که در نمایشگاه بین‌المللی آینده تهران از اقصی نقاط جهان گرد می‌آیند و ایتالیا، ميهمان ویژه آن خواهد بود.

سخنران پایانی این نشست نیز محمد نیلی‌احمدآبادی، ريیس دانشگاه تهران بود که ضمن مثبت ارزیابی كردن تاریخچه روابط دانشگاهی دو کشور، ارتقاي سطح همکاری‌های دانشگاهی را محصول ارتقاي سطح مناسبات همه‌جانبه دو کشور دانست و با معرفی اجمالی دانشگاه تهران، ساختار طرح بین‌المللی‌سازی دانشگاه تهران را تشریح كرد.

پس از امضاي این تفاهم نامه، نشست «از نشانه تا نوشتار: سنت کتیبه‌نگاری میان ایران و روم» نیز در حاشیه این برنامه برپا شد. سخنرانان این نشست، محمد جعفری دهقی از دانشگاه تهران و فونتانا اورلاندي، از دانشگاه ساپینزا، بودند.

ايران و يونان همايش مشترك مقابله با افراط‌گرايي برگزار مي‌كنند

رايزني فرهنگي كشورمان و معبد نفپکتوس يونان، همايش‌هاي مقابله با افراط‌گرایی و ترویج  زندگی مسالمت‌آمیز بین تمام پیروان ادیان الهی را برگزار مي‌كنند.

پدر اگناتیوس استوروپلوس، معاون ريیس معبد و صومعه نفپکتوس يونان، به همراه استاد استرگیوس کاتی خوریتس، با حضور در محل رایزنی فرهنگی ایران، با علی‌محمد حلمی، رایزن فرهنگی كشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، رایزن فرهنگی ايران در يونان با اشاره به مذاکراتش با رهبر معبد نفپکتوس، گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، رایزنی فرهنگی ایران در يونان آماده است تا برنامه‌های مورد توافق در گفت‌وگوهای صورت گرفته را انجام دهد و از این رو پیشنهاد می‌کنیم که فیلم «حضرت مریم» تولید ايران را به عنوان اولین گام در معبد و در یکی از سینماهای شهرتان به نمایش بگذارید تا هم ‌کشیشان و هم شهروندان یونانی، با دیدگاه قرآن کریم و اسلام و مسلمانان درباره مقام و منزلت والای حضرت مریم آگاه شوند.

حلمی همچنين اظهار کرد: با توجه به نقطه نظرات مشترک ما درباره مقابله با افراط‌گرایی و ایجاد تفاهم، معنویت، آگاهی، صلح و امنیت و ترویج  زندگی مسالمت‌آمیز بین تمام پیروان ادیان الهی و همه انسان‌ها و نقش مهم مذاهب توحیدی در این رابطه، در نظر داریم که دو همایش و نشست علمی را با همكاري معبد نفپکتوس، برگزار کنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین آمادگی هماهنگي براي سفر هیأتی از اندیشمندان حوزه دینی و دانشگاهی از ایران به یونان و از یونان به ایران را اعلام كرد.

در ادامه نيز پدر اگناتیوس ضمن استقبال از پیشنهادهاي ارايه شده از سوي حلمی، به نقش ادیان توحیدی در راستای ایجاد صلح و امنیت در جهان اشاره کرد و گفت: معبد و صومعه ما از برگزاری اینگونه همایش‌ها استقبال می‌کند و آماده همکاری در این رابطه هستیم.

پدر اگناتیوس در ادامه افزود: اگر بتوانیم تعدادی از اساتید دانشگاه‌های یونان را نیز در این همایش‌ها شرکت دهیم بسیار خوب خواهد بود، زیرا اندیشمندان دانشگاهی و کلیسایی با همتایان ایرانی خود به گفت‌وگو خواهند نشست.

وی در پايان ضمن استقبال از نمایش فیلم «حضرت مریم»، گفت: برای آشنایی بیشتر مردم و شهروندان منطقه نفپکتوس، می‌توان از رادیوی معبد در کنار دیگر رسانه‌ها استفاده کرد تا شهروندان یونانی بیشتر در جریان روند این همایش‌ها قرار گیرند و بیشتر به ديدن این فیلم در یک سینما و معبد ما بنشینند.

هشت هزار نسخه خطی زبان فارسی در پاکستان است

ريیس موزه ملی پاکستان در ديدار مسئول خانه فرهنگ كشورمان در كراچي از وجود بيش از هشت هزار نسخه خطی به زبان فارسی در اين موزه، خبر داد.

محمدرضا باقری، مسئول خانه فرهنگ ایران در كراچي ضمن بازديد از موزه ملی پاکستان با سید محمد شاه بخاری، ريیس اين موزه ديدار و گفت‌وگو كرد.

سید محمد شاه بخاری طي سخناني به بخش‌هاي مختلف‌ اين موزه چون آثار تاریخی باستانی موهن جو دارو از کهن‌ترین تمدن‌های جهان با قدمت 5 هزار ساله، آثار تمدن بودایی و هندویی با قدمت چندهزار ساله، موزه بسیار زیبای قرآنی با قرآن‌های بیش از هزار تا چند صد ساله، آثار تمدن دوره‌های مختلف تاریخ اسلام در شبه قاره اشاره كرد.

ريیس موزه ملی پاکستان در ادامه، گفت: بخش موزه قرآن با قرآن‌های بسیار نفیس و منحصر بفرد خطی و بسیار قدیمی بسیار پر جاذبه است. قرآن‌هایی با خط های مختلف از جمله خطوط کوفی قدیم عربی، کوفی ایرانی، ثلث، نسخ، ریحان و خط نستعلیق که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

وي افزود: بعضی از نسخ خطی قرآنی دارای تذهیب‌های بسیار زیبا و ماهرانه هستند. بیشتر این نسخ خطی قرآنی توسط خوشنویسان ایرانی نگاشته شده است و بسیاری از آنها دارای ترجمه فارسی نیز هستند.

ريیس موزه ملی پاکستان ادامه داد: بخش‌های دیگر این موزه نیز دارای آثار زیبای باستانی ایرانی می‌باشد که پیوندهای تنگاتنگ و میراث غنی مشترک فرهنگی ایران و شبه قاره را نشان می‌دهد.

وي اظهار كرد: بيش از هشت هزار نسخه خطی به زبان فارسی مربوط به زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اسلامی در اين موزه نگهداری مي‌شود.

در بخش پایاني اين ديدار، سيد محمد شاه بخاری هدايايي به رسم يادبود به مسئول خانه فرهنگ ايران در كراچي اهداء كرد.

گراميداشت ياد شهدای منا در نماز جمعه سوئد

ياد شهدای منا همزمان با نماز جمعه سوئد با شركت مسلمانان اين كشور، گرامي داشته شد.

به منظور گراميداشت یاد و خاطره شهدای منا، مراسمي با حضور سید عبدالمجید میردامادی، رايزن فرهنگي ايران و جمعي از مسلمانان سوئد و ورزشكاران كشورمان در مرکز اسلامی امام علی (ع) برگزار شد.

اين مراسم با تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد آغاز، سپس شیخ الربیعی، از علمای مقیم در شهر اوپسالا طي سخناني گفت: واقعه منا یکی از حادثه‌هایي بود که از گذشته تا کنون توسط آل سعود رقم خورده است. این رویداد منجر به کشتار بزرگی از جامعه اسلامی شد.

وي ادامه داد: در این میان، نه تنها حجاج ایرانی بلکه هزاران خانواده مسلمان از سراسر جهان داغدار شدند ولیکن با تاسف فراوان باید گفت نا آگاهی امت مسلمان از جنایات آل سعود باعث شد حتی یک اعتراض ساده از ناحیه جوامع اسلامی و دولتمردان آن کشورها صورت نپذیرد.

شیخ الربیعی تأكيد كرد: در این راستا، تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بودند که با شجاعت تمام در مقابل این شجره خبیثه ایستادگي كردند و به تمامی مسلمانان جهان قوت قلب دادند.

وي در پايان سخنان خود، يادآور شد: اگر رهبران و مسلمانان جهان در برابر آل سعود ایستاده بودند، آنها این جسارت را نمی‌کردند تا جهان اسلام را به خاک و خون بکشند و در ممالک اسلامی آتش فتنه بر پا كنند و عامل اسکتبار و استعمار در منطقه شوند.

زنان ايراني الگوي خوبي از زن مسلمان هستند

خانم مني بعزاوي، در برنامه زنده راديو فرهنگ تونس گفت: حضور زنان ايراني در تمام بخش‌هاي فرهنگي، علمي، سياسي و اقتصادي كشور مي‌تواند الگوي خوبي از زن مسلمان ارائه كند.

خانم مني بعزاوي، شاعر و نويسنده تونسي كه به تازگي در دوره دانش‌افزايي زبان فارسي به كشورمان سفر كرده است، ضمن حضور در برنامه زنده دو ساعته راديو فرهنگ تونس از دستاوردهاي اجتماعي، علمي، فرهنگي و تمدني ايران اسلامي سخن گفت.

وي در بخش اجتماعي به فرهنگ انساني، اخلاقي و مهمان‌نوازي و روابط خوب اجتماعي ایرانیان به ويژه قشر تحصيل كرده اشاره كرد و گفت: از نظر فرهنگ، تمدن و روابط اجتماعی و اهتمام آنان به ادب، هنر و فرهنگ، قابل مقايسه با كشورهاي منطقه نيست.

اين شاعر تونسي ضمن اشاره به دستاوردهاي علمي ايران گفت: نشاط علمي و تلاش براي پيشرفت در بين جوانان ايراني ستودني است و حضور زن ايراني در تمام بخش‌هاي فرهنگي، علمي، سياسي و اقتصادي كشور مي‌تواند الگوي خوبي از زن مسلمان ارائه كند.

بعزاوي به موضوع زندگي مسالمت‌آميز همراه با صلح و آرامش بين اديان و فرق اسلامي در ايران اشاره كرد و گفت: ايرانيان با عقايد و اديان مختلف در كنار هم زندگي مي‌كنند و اسلام شيعي با ديگر فرق اسلامي، تفاوتي ندارد و تلاش‌هاي بعضي كشورها براي ايجاد اختلاف بين مسلمانان در راستاي خدمت به دشمنان اسلام است.

وي در بخش پاياني مصاحبه خود، سروده خود را با ترجمه فارسي به نام دو آسمان كه دربرگيرنده زيبايي‌هاي تهران و اصفهان است، قرائت كرد.

آشنايي با خانم بعزاوي، شاعر و نويسنده تونسي

اين شاعر تونسي، يكي از فارسي‌آموزان كلاس‌هاي زبان فارسي رايزني فرهنگي ايران است كه به مدت شش ماه متوالي تحت تعليم قرار گرفته است. وي با توجه به علاقه و رشته تحصيلي‌ خود، به ایران، فرهنگ، تاریخ، تمدن و ادب ايراني عشق مي‌ورزد كه موفق شد در اولين فرصت آشنايي با فرهنگ ايران، درباره نوروز قصائدي را بسرايد كه در رسانه‌هاي تونس بازتاب خوبي داشت و سپس، قصائد زيباي او درباره امام خميني (ره) سراييد.

اين فارسي‌آموز تونسي با برنامه‌ریزی رایزنی فرهنگي كشورمان و به همت بنياد سعدي براي شركت در دوره دانش‌افزايي زبان فارسي به مدت يك ماه عازم ايران شد كه علاوه بر آشنايي با فرهنگ، تمدن و دستاوردهاي علمي و فرهنگي ايران، مباحث و فنون زبان فارسي را فراگرفت.

هفته فرهنگی آذربایجان در شهرهاي ایران برگزار مي‌شود

با همكاري رایزني فرهنگی كشورمان، هفته فرهنگی جمهوري آذربایجان، نیمه دوم آذرماه سال جاری در كشورمان، برگزار مي‌شود.

سید ابراهیم ابراهیمی‌نائيد، رایزن فرهنگی ایران در باکو ضمن حضور در وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان با عدالت ولی اف، قائم مقام وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد.

علاقه‌مندي مردم آذربایجان به تماشاي فیلم حضرت محمد (ص)

امضاي سند مبادلات فرهنگی، برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان در ایران، اجرای سرود دوستی ایران و آذربایجان، هماهنگی در خصوص اعزام و دعوت از گروه‌های فرهنگی و هنری، نمایش فیلم حضرت محمد (ص) به كارگرداني مجید مجیدی از جمله مطالب مطروحه در این نشست بود.

همچنين، پس از مذاکرات و بررسی‌های لازم توافق به عمل آمد تا هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران طي نیمه دوم آذرماه سال جاری برگزار شود. پیش از این طرف آذری اعلام تمایل کرده بود که روزهای فرهنگی را در شهرهای تهران، اصفهان و اردبیل برگزار کند.

در این دیدار مقرر شد تا عدالت ولی اف، قائم مقام وزیر فرهنگ برای مذاکره با مسئولین فرهنگی کشورمان در خصوص نحوه برگزاری هفته فرهنگی و کم و کیف برنامه های فرهنگی و هنری مد نظر آذربایجان در اوایل آبان‌ماه سال جاري به تهران سفر كند.

در بخشي ديگر از این دیدار، سند مبادلات فرهنگی که بررسی‌های آن از دو سال پیش انجام شده و قرار بود در سفر رئیس جمهور محترم ایران به آذربایجان توسط وزرای فرهنگ دو کشور امضاء شود مورد مذاکره قرار گرفت و مقرر شد متن سند توسط رایزن فرهنگی باکو و بخش بین‌الملل وزارت فرهنگ و گردشگری آذربایجان مورد بررسی مجدد قرار گرفته و نهايی شود تا در زمان برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان در تهران توسط جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالفضل قارایف، همتای آذری وي امضاء شود.

نمايش تئاتر و اجرای مشترک ارکسترهای ملی ايران و آذربايجان

در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان مقرر شد با دعوت عدالت ولی اف، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمهوری آذربایجان سفر كند تا در خصوص گسترش مناسبات فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه نمايش تئاتر و اجرای مشترک ارکسترهای ملی دو کشور و مسائل مورد علاقه طرفین با مسئولین فرهنگی آذربایجان مذاکره كنند.

با توجه به علاقه مردم آذربایجان به فیلم حضرت محمد (ص) مجید مجیدی و بنا به پیشنهاد سید ابراهیم ابراهیمی موافقت شد که اين فیلم با زیرنویس آذری در آینده نزدیک در جمهوری آذربایجان به نمایش درآید.

انتشار نخستين شماره فصلنامه «ایرانیات» به زبان تركي استانبولي

نخستين شماره فصلنامه انجمن ایرانشناسی ترکیه با عنوان «ایرانیات» به همت رايزني فرهنگي كشورمان در آنكارا به زبان تركي استانبولي منتشر شد.

انجمن ایرانشناسی که در سال 1394 با هدف سازماندهی مطالعات ایرانشناسی، توسعه امر ایرانشناسی و شناخت امروزی از ایران و معرفی ایرانشناسان به جامعه ترک و برگزاری سمینارهای علمی، نشست‌ها و میزگردهای ایرانشناسی و راه‌اندازی سایت و انتشار کتاب و مجله تاسیس شده است، نخستين شماره فصلنامه خود را با عنوان «ایرانیات» ويژه شهریورماه سال 1395 منتشر کرد.

در اين نشريه، عناويني چون نگاهی جامع بر هستی شناسی آثار ابراهیم گلستان، روابط امپراطوری بیزانس و ساسانی در قرن های 5 تا 7 میلادی، اهمیت بندرهای شمالی خلیج بصره (پارس) در روابط دولت عثمانی و ایران در سال های 1508-1847، اوقاف عثمانی در ایران و برنامه جامع اقدام مشترک و نقش بالقوه ی بازیگران غیر دولتی بر سیاست خارجی دولت ایران آمده است.

در بخشي ديگر از اين نشريه به موضوعاتي در باب نگاهی به ادبیات فارسی ایران در دوره مشروطیت، معنویت دینی در نقاشی های دوران صفوی و عثمانی، تاریخ ایران در دوره آل مظفر، شیعیان آفریقا و دیپلماسی فرهنگی ایران در میان جوامع مسلمان، معرفی کتاب: تاریخ ترجمه در ایران، مقایسه درون مایه‌های شعر آنا آخماتووا و فروغ فرخزاد و پیامدهای فرهنگی اجتماعی صادرات تنباکوی ایران به عثمانی اشاره دارد./998/پ203/ی

ارسال نظرات