۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۴۴۹۵۴۶
آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد؛

نباید اجازه دهیم ارزش های انقلاب و راه امام فراموش شود/ لزوم حفظ دستاوردهای نظام

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر لزوم حفظ دستاورهای نظام، تصریح کرد که نباید اجازه دهیم ارزش های انقلاب و راه امام فراموش شود.
آيت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی عصر امروز در دیدار جمعی از خواهران بسیجی استان قم و دانشجویان بسیجی استان کهگیلویه و بویراحمد با تبریک عید قربان و دهه ولایت بیان داشت: انسان در این دنیا باید برای رسیدن به هدفش چه مادی باشد چه معنوی و چه فردی باشد چه اجتماعی تلاش کند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: انسان باید از کارهای لازم برای رسیدن به هدف آگاهی داشته باشد بنابراین کسب علم و دانش نیز ضروری است؛ انسان برای رسیدن به هدفش باید هدف و مسیر را بشناسد و نسبت به ابزار آگاهی داشته باشد؛ بنابراین نخستین شرط برای زندگی موفق، علم به هدف، مسیر، ابزار و کیفیت پیمودن راه است.

وی با بیان این که خداوند انسان را آفریده است تا آگاهانه هدفش را انتخاب کند، اظهارداشت: انسان تنها موجودی است که چنین حقی دارد؛ زندگی دارای اقسام حیوانی، گیاهی و انسانی است؛ تنفس کردن زندگی گیاهی است و گیاهان نیز تنفس می کنند و غذا خوردن زندگی حیوانی است و زندگی که انسان با فکر هدف را انتخاب کند و برای رسیدن به هدف تلاش کند انسانی نامیده می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: زندگی انسانی نیز دو دارای دو مسیر است که انتخاب مسیر می تواند باعث سعود یا موجب سقوط انسان شود؛ فرشتگان نیز این گونه نیستند بلکه انسان است که باید با اراده خود برای رسیدن به هدف تلاش کند بنابراین نخستین شرط برای زندگی انسانی داشتن علم است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر مقدار دانستنی های ضروری انسان بیان داشت: دانستنی هایی که انسان باید بیاموزد تمام شدنی نیستند و انسان نیز توان آموختن همه آنها را ندارد به عنوان مثال یک انسان درتمام طول عمر خود فقط می تواند مقداری از زبان های کشورهای مختلف را فرا گیرد و توان یادگیری همه آنها را ندارد.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: انسان توان دست یابی به برخی علوم را ندارد مانند این که نمی داند بعد از مرگ چه خواهد گذشت و عالم آخرت چگونه عالمی است که انبیا آمده اند تا این موارد را به انسان بیاموزند؛ به عنوان مثال شخصی که سال ها تلاش کرده تا متخصص چشم شود اما این تخصص تا زمانی برای انسان های دیگر مفید است که زنده باشند و بعد از مرگ فایده ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اما آنچه را که انبیا به ما آموخته اند بعد از مرگ نیز مفید است بنابراین می توان گفت دین به معنای آن است که بدانیم برای چه آفریده شده ایم و از ابزار لازم برای رسیدن به آن هدف آگاهی داشته باشیم؛ باید توجه داشت که تلاش و امکانات همه افراد یکسان نیستند اما باید تلاش کرد که واجبات را بشناسیم و به آنها عمل کنیم و محرمات را نیز ترک کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که واجبات در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی فراوان هستند، خاطرنشان کرد: این واجبات به قدری فراوان هستند که اگر بخواهیم به همه آنها عمل کنیم زمانی برای انجام کارهای دیگر باقی نمی ماند بنابراین باید این وظایف را اولویت بندی کرد.

وی شناخت کلیات دین را ضروری دانست و اظهارداشت: با شناخت کلیات دین و ارتباط میان آنها بسیاری از مشکلات ما برطرف می شوند زیرا اشتباه در جزئیات سریعتر جبران می شود اما اشتباه در کلیات خسارت فراوانی خواهد داشت؛ امروزه به به سبب وسایل ارتباطات جمعی که جهان را به دهکده تبدیل کرده است آموختن بحث های تخصصی ضروری است.

آیت الله مصباح یزدی با مقایسه جامعه دینی پس از پیروزی انقلاب با پیش از پیروزی گفت: پیش از پیروزی انقلاب در استان یزد تنها یک حافظ قرآن وجود داشت اما امروزه کودکان در روستاها قرآن حفظ می کنند و این یک نمونه از تأثیرات انقلاب در دین است.

وی تصریح کرد: خدا را شاکریم که در عصر و زمانی که اسلام را برقرار کرده است زندگی می کنیم البته کمبودهایی وجود دارد که مردم باید برای برطرف کردن آنها تلاش کنند د همان گونه که خود مردم انقلاب کرده اند و نباید انتظار داشت که راه حل مشکلات ما از آسمان نازل شود.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در هیچ کجای این عالم حکومتی وجود ندارد که قانون اساسی آن براساس قرآن کریم و در رأسش نایب امام زمان(عج) باشد که خداوند این را به برکت فداکاری شهدا نصیب ما کرده است و سعی کنید دستاوردهای آنها نابود نشوند و راهی را که امام خمینی(ره) ترسیم کرده است فراموش نشود./1324/پ201/ج1

 

ارسال نظرات