۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۴۴۹۹۹۳

نگاهی به کتابخانه جامع حج 3

مرکز تحقیقات کامپیوتوری نور با همکاری حوزه نمایندگی ولیّ فقیه در امور حج و زیارت، نرم افزار ارزشمند کتابخانه جامع حج ۳ را فراروی کاربران قرار داده است.
کتابخانه جامع حج 3

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نورسافت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در راستای بالابردن سطح علمی و دینی کاربران رایانه، تلاش می کند آثار وزین علوم اسلامی و انسانی را در نسخه های دیجیتالی ارائه دهد، و نیز در این مسیر، از همکاری دیگر نهادهای علمی و فرهنگی استفاده نماید؛ بر همین اساس، مرکز نور با همکاری حوزه نمایندگی ولیّ فقیه در امور حج و زیارت، نرم افزار ارزشمند کتابخانه جامع حج ۳ را فراروی کاربران قرار داد.

کتابخانه جامع حج  ۳ با ارائه متن ۸۲۰ عنوان کتاب در ۱۰۰۵ جلد از آثار منتشرشده حوزه نمايندگی ولیّ فقيه در امور حج و زيارت، ۳۰۵ جلد کتاب بیشتر از نسخه ۲ ارائه می‌کند. (فهرستی از عناوین کتب موجود در این نرم‌افزار در پایان گزارش آورده شده است.

در این نسخه از نرم افزار نیز همانند گذشته، قابلیت دسترسی به کتب در دسته بندی‌های «احکام و مناسک»، «ادعیه و حدیث»، «اسرار و معارف»، «اعتقادات و پاسخ به شبهات»، «تاریخ مکه و مدینه»، «سفرنامه و خاطرات»، «عتبات عالیات و سوریه»، «مباحث اجتماعی و سیاسی»، «مرجع و گوناگون» و «نشریات» وجود دارد.

 

کتابخانه جامع حج 3 - دسته بندی ها

از جمله ویژگی‌های نسخه ۳ کتابخانه جامع حج ارائه آن در قالب و ظاهر جدیدتری نسبت به نسخه ۲ می‌باشد تا دسترسی به امکانات پژوهشی و فنی نرم‌افزار برای کاربران با سهولت بیشتری صورت پذیرد.

از دیگر ویژگی‌های افزوده شده در این نسخه، بخش آیات در کتب می‌باشد که امکان دسترسی سریع و یا جستجو در آیات موجود در متن کتب نرم‌افزار را فراهم آورده است.

 

کتابخانه جامع حج 3 - آیات در کتب

در بخش کتابشناسی نسخه جدید کتابخانه جامع حج نیز تغییراتی صورت گرفته است و کاربران می‌توانند به سادگی با جستجو در بین کتب براساس عنوان کتاب و یا نام پدیدآور، اطلاعات مفیدی از نسخه کتاب مورد نظرشان بدست بیاورند.

 

کتابخانه جامع حج 3 - کتابشناسی

جستجوی پيشرفته در متن و فهرست كتب، انتقال متن به حافظه جانبی و یا انتقال مستقیم آن به نرم افزار word، قابلیت نمایش دو کتاب در کنار یکدیگر جهت مقایسه آن‌ها، ارتباط واژگان متون با چند دوره لغتنامه‌ با امکان دسترسی به ريشه و مشتق کلمات،  امکان چاپ متن مورد نظر کاربر، قابلیت تنظیم نمایش یا عدم نمایش اِعراب متون و نیز قابلیت‌های یادداشت‌برداری، نمايه‌ گذاري، حاشيه نويسي، رنگي كردن و علامت گذاري در متن، در کتابخانه جامع حج ۳ نیز ارائه شده است.

 لازم به ذکر است متن «کتاب الحج»، «کتاب العمره» و «کتاب المزار» برگرفته از ۲۶۲ عنوان اثر فقهی و حدیثی شیعه و نیز بخش نگارخانه ای که در نسخه ۲ کتابخانه جامع حج ارائه شده بود در نسخه سوم این نرم افزار ارائه نشده است./998/د102/ق

ارسال نظرات