۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۵۰۳۱۳
در آستان مقدس حضرت معصومه تبیین شد؛

شاخصه‌های خانواده سالم و رشددهنده در نظام اسلامی

استاد حوزه علمیه قم با تبیین شاخصه های خانواده سالم و رشد دهنده در نظام اسلامی گفت: خانواده‌ای سالم، خانواده رشد دهنده شخصیت کودک بوده و زمینه موفقیت کودک و جامعه را فراهم می‌کند و هیچ رفتار ناسازگاری در فرزندان و اعضای چنین خانواده‌ای مشاهده نمی شود.
خانواده سالم و رشد دهنده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد عباسی نیا، سخنران حرم حضرت معصومه(س)شامگاه شنبه در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) در نشست تخصصی تربیت اثر‌بخش با بیان اینکه تنها یک خانواده سالم است که می‌تواند یک فرزند صالح را تربیت کند، گفت: خانواده سالم بر خلاف سایر خانواده‌ها رشد دهنده بوده و با تربیت خود زمینه موفقیت کودک را فراهم می کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خانواده سالم و رشد دهنده تصریح کرد: در چنین خانواده‌ای نقش پدر و مادر در خانواده، مدیریت و رهبری است و نه تحکم و فرمانروایی و همچنین رفتار والدین با آنچه به فرزندان خود می‌گویند مطابقت کامل دارد و در این راه از خود صداقت بسیار نشان می دهند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: والدین در چنین خانواده‌ای می‌دانند که تغییر و تحول از ویژگی‌های زندگی است بنابراین می پذیرند که فرزندان آنها به سرعت مراحل مختلف رشد را طی می‌کنند و هیچ گاه نباید سر راه رشد و تغییر فرزندان خود قرار گیرند.

حجت الاسلام عباسی نیا اظهار کرد: در خانواده سالم، والدین فرزندان خود را به شیوه صحیح برای رویارویی با مشکلات مهیا می‌کنند و در حین رشد، به آن‌ها چگونگی حل مشکلات، خلاقیت و نوآوری را آموزش می دهند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از کودکان هستند که از خود رفتارهای ناسازگاری نشان دهند، افزود: رفتارهای ناسازگارانه، رفتارهایی هستند که با نظر پدر و مادر، اطرافیان و جامعه سازگاری ندارد و باید توجه کرد که رفتارهای ناسازگار فرزندان احساس بدی در اطرافیان ایجاد می‌کند به طوری که خود تحت تأثیر واکنش‌های ناخوشایند آن از سوی دیگران واقع می شوند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه رفتارهای ناسازگار کودکان توسط روانشناسان در سه طبقه تقسیم‌بندی می شود، ادامه داد: بیش فعالی و کمبود توجه، لجبازی و نافرمانی و سلوک از جمله این اختلالات است.

حجت الاسلام عباسی نیا با اشاره به اینکه کودکان در اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، نمی‌توانند رفتار خود را کنترل و تنظیم کنند، افزود: کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند نمی‌توانند رفتارهای هماهنگ و مناسب با اطرافیان از خود نشان دهند و با علامت هایی مثل کم توجهی، حواس پرتی، و کمبود تمرکز همراه می شوند.

وی افزود: چنین کودکانی رفتارهای تکانشی بیش از حد معمول دارند و در کارهایی که به آن‌ها علاقه و مهارت دارند هیچ تفاوتی با همسالان خود ندارند و خیلی سریع توسط محرک‌های خارجی دچار هواس پرتی شده و از وظیفه اصلی خود باز می مانند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به این اختلال اغلب فراموشکار بوده و وسایل خود را گم می کنند، اظهار کرد: این کودکان بیشتر اوقات در حرکت بوده و آرام قرار ندارند و میان صحبت دیگران تأمل نداشته و نوبت را رعایت نمی کنند، سریع از کوره در رفته و اشیاء را به سوی دیگران پرتاب می کنند.

وی افزود: این کودکان رفتارهای جسورانه و خطرناکی از خود نشان داده و در توجه به جزئیات ناتوان هستند و در صحبت کردن مستقیم با آن‌ها به نظر می‌رسد که به گوینده توجهی ندارند و گوش نمی کنند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همچنین کودکان مبتلا به این اختلال قادر به پیگویری و انجام کارها نبوده و کارها را نیمه تمام رها می‌کنند و از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی دارد اجتناب می کنند./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات