۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۴۵۰۴۹۶
حجت الاسلام نظافت:

معرفی جانشین از جانب پیامبر مسأله جدیدی در تاریخ نبود

حجت الاسلام نظافت در حرم رضوی گفت: معرفی جانشین پیامبر(ص) در غدیر موضوع جدیدی نبود چرا که تعیین جانشین و خلیفه از سوی انبیاء مسأله ای عقلایی، بشری و طبیعی است.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، یکشنبه شب در ویژه برنامه «شکوه غدیر» در صحن جامع رضوی حرم امام رضا(ع)، گفت: تعیین جانشینی پیامبر(ص) در غدیر موضوع جدیدی نبود، تعیین جانشین از سوی انبیاء مسأله عقلایی بشری و طبیعی است و به فرموده حضرت علی(ع) پیامبران از دنیا نرفتند مگر اینکه علم قائم تعیین کردند و عَلَم را به علمدار سپردند.

وی تصریح کرد: انبیا کسی را به عنوان جانشین و خلیفه خود تعیین می کنند که بتواند از عهده همان کار پیامبر برآید، علم و معنویت پیامبر را داشته باشد، معصوم از گناه و مصون از خطا باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان مطرح کرد: حضرت محمد(ص) تمام مدت مراقب امیرمؤمنان علی(ع) بودند، پیامبر(ص) در دوران کودکی امام علی(ع) رابطه عاطفی با ایشان برقرار می کرد و به بیان امیرمؤمنان(ع)، پیامبر(ص) مرا به سینه خود می چسباند و به آغوش می کشید.

حجت الاسلام نظافت متذکر شد: قابل توجه پدر و مادران که به فکر تربیت عاطفی فرزندان باشند، اشتغال بانوان برای مادران ارزش نیست، ارزش مادران این است که در نبود پدر نگذارند فرزندان خلأ عاطفی داشته باشد.

وی افزود: پیامبر هر روز یک خُلق از اخلاق خودشان را علم می کرد و به حضرت علی(ع) می فرمود: امروز این کار را تمرین کن؛ نماز، صبر، انفاق و شجاعت در روزهای پی درپی تمرین می شد، امام علی(ع) معصوم بودند ولی ما و فرزندان ما نیاز برای تمرین اخلاق اسلامی به فرصت بیشتری نیاز داریم.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد خاطرنشان کرد: مسأله ولایت از سوی رسول الله تبیین می شود و پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) همیشه یک ولی هست که آن ولی باید دست پرورده ولی قبل باشد، کسی که نه در اجدادش و نه در جداتش عیب باشد و حتی در دوران کودکی هم عیب و نقص نداشته باشد می تواند جانشین پیامبر اکرم(ص) باشد.

حجت الاسلام نظافت ابراز کرد: متأسفانه برخی در این باره عجیب سخن می گویند که پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفت و برای خود جانشینی تعیین نکرد، مگر می شود پیامبری که عقل کل است امت را پس از مرگ خود سرگردان رها کند.

وی با اشاره به آیه «وَ واعَدْنا مُوسي‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسي‏ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‏ في‏ قَوْمي‏ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ» اظهار کرد: خداوند با موسی(ع) سی شب قرار گذاشت و آن را به ده شب کامل کرد تا برای مناجات و راز و نیاز با خدای متعال به کوه طور برود و موسی(ع) به برادرش هارون که او هم پیامبر بود، گفت: میان قوم من جانشین من باش و به اصلاح امور بپرداز.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد بیان کرد: این مدلی است که قرآن مطرح می کند؛ حضرت موسی(ع9 برای سی روز جانشین تعیین می کند، پیامبری که می خواهد از دنیا برود، آیا معقول است برای خود جانشین تعیین نکند، پیامبری که سرآمد همه پیامبران است و علم و قربش به خدای منان با هیچ پیامبری قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: حضرت موسی(ع) در ادامه به برادرش هارون توصیه می کند، مراقب مفسدان باش، با اینکه آل یهود غرق شده بودند و موسی(ع) جامعه ایمانی تشکیل داده بود اما از دل این جامعه منافقان و مفسدانی سربرآوردند که موسی(ع) نگران نفوذیها و منافقان است و به هارون می فرماید مراقب مفسدان باش و از راه آنها پیروی مکن!/1308/201/ب2

ارسال نظرات