۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۵۰۵۷۱
آیت‌الله ری‌شهری:

پژوهش درباره امیرمؤمنان نیاز به معرفت دارد

آیت‌الله ری‌شهری با تأکید بر اینکه تا پژوهشگر با شخصیت امام علی(ع) آشنایی کامل پیدا نکرده است نباید وارد پژوهش شود، گفت: بدون معرفت نسبت به شخصیت امیرمومنان علی(ع) هر پژوهش و تحلیلی ناقص است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان، امروز در مراسم چهارمین جشنواره بین‌المللی امام علی (ع) پژوهان، که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: به نظر بنده برای پژوهش درباره امیرمومنان علی(ع) این شخصیت بزرگ تاریخ بشر سه کار باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا باید پژوهشگر بیش از هر چیز با ابعاد و عمق این شخصیت آشنا شود، بدون معرفت نسبت به این بزرگوار تحلیل در زمینه‌های مختلف امام علی(ع) ناقص خواهد بود، افزود: همچنین باید پژوهشگر به همه منابعی که در طول تاریخ اسلام درباره امام نوشته‌شده مراجعه کند و تا همه این مقدمات را نبیند نمی‌تواند تحلیل درست اراده دهد.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به‌ضرورت آماده‌سازی مقدمه دیگر، عنوان کرد: برای روزآمد کردن معارف علوی شایسته است که نه یک مرکز تحقیقات صرف بلکه پژوهشگاه‌ها تأسیس شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه 8 سال طول کشید که موسوعه امام علی(ع) را تألیف کردیم، اظهار داشت: پژوهشگر می‌تواند باملاحظه این کتاب دورنمایی از ابعاد و عمق شخصیت حضرت امیرمومنان امام علی(ع) آشنا شود.

وی افزود: بر اساس فرمایشات پیامبر گرامی اسلام(ص) علی شناس حقیقی و کامل دو نفر بیشتر نیستند که یکی خدا و دیگری خود پیامبر(ص) است، بنابراین پژوهشگر برای پژوهش درباره این شخصیت و آشنایی با این شخصیت بزرگ باید سراغ خدا و پیامبر خدا(ص) برود.

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به اینکه پژوهشی که مبتنی بر معرفت نباشد کامل نخواهد بود، گفت: ما عصاره همه منابع معتبر را در این چند جلد موسوعه امام علی(ع) خلاصه کردیم که اگر یک پژوهشگر بخواهد درباره امام علی(ع) مطالعه کند در این منبع موجود است.

آیت‌الله ری‌شهری افزود: کار سنگین دیگری به نام موسوعه حکمت نامه علوی در دست انجام است که همه سخنان مولا به شکل نوین و سهل‌الوصول درزمینهٔ های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در آن به نگارش درخواهد آمد.

وی با تأکید مجدد مبنی بر اینکه تا پژوهشگر با شخصیت امام علی(ع) آشنایی کامل پیدا نکرده است نباید وارد پژوهش شود، بیان داشت: درباره امیرمومنان علی(ع) هر چه قابل‌تصور باشد درباره آفرینش، خانواده، جایگاه ایشان نزد پیامبر، جایگاه سیاسی، اجتماعی و کمالات معنوی و اخروی از سوی پیامبر(ص) بیان‌ شده است اما بازهم می‌فرمایند که برخی مطالب را نمی‌توانم بگویم چراکه اگر بیان شود امت به همان شبهه که درباره حضرت عیسی(ع) مطرح شد دچار می‌شوند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به اینکه همه سخنان اهل‌بیت(ع) ریشه در قرآن دارد، ابراز کرد: اگر کسی بخواهند مسلط به مفاهیم قرآنی شود باید به معارف اهل‌بیت(ع) مستند کند، تفسیر مأثور صرفاً به تفاسیری که تابه‌حال نوشته‌شده است اختصاص ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید زمینه فراهم شود تا معارف علوی برای همه جهانیان باشد./201/807/ب1

ارسال نظرات