۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۵۰۸۶۱
آیت الله سیدان:

ولایت تبدیل نمی‌شود، ساقط نمی‌گردد و نیابت نمی‌پذیرد

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که ولایت‌پذیری تا مادامی که انسان زنده است بر گردن او وجود دارد، گفت: ولایت‌پذیری از بین نمی‌رود و جایگزین نمی‌شود و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند بگوید که من به جای تو ولایت‌پذیر می‌شوم، خود شخص باید ولایت را بپذیرد.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در محل مجمع علما و طلاب بلخاب افغانستان به سخنرانی پرداخت و بعد از تبریک عید غدیرخم، ابراز داشت: مسائل مهم در دین اسلام به روش‌ها و گونه‌های مختلفی بیان شده‌اند.

وی افزود: مسأله غدیرخم اهمیتش از مطالب دیگر در حوزه دین بسیار بیشتر است، برای این‌که به اهمیت اینچنین وقایعی پی ببریم باید به نتایج و مسائل مربوط به آن توجه کنیم، به عنوان مثال اگر می‌خواهیم متوجه شویم حکم رباخواری چیست و گناهش چقدر بزرگ است به آیات و روایات مراجعه می‌کنیم، در متون دینی آمده است که حکم رباخوار مانند فردی است که با خدا در جنگ است.

وی با بیان این‌که ارزش روز غدیرخم بسیار بالا است، اظهار داشت: در واقعه غدیرخم خداوند به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید که اگر ولایت و امامت علی(ع) را اعلام نکنی مانند این است که رسالت خود را انجام نداده‌ای و به پایان نرسانده‌ای؛ خداوند با بیان این عبارت درجه اهمیت این ابلاغ را به خوبی نشان می‌دهد.

آیت‌الله سیدان با اشاره به حدیثی از معصومین(ع)، بیان کرد: در اهمیت ولایت همین نکته کافی است که بعضی از ارکان دین گاهی قابل سقوط، گاهی تبدیل‌پذیر و گاهی نیابت‌پذیر هستند به عنوان مثال روزه از فرد بیمار ساقط می‌شود یا شخص می‌تواند در صورت داشتن شرایط به جای روزه،‌ شصت فقیر اطعام کند؛ در مسأله نیابت‌پذیری نیز شخص می‌تواند در صورت ناتوانی شخص دیگری را به نیابت برای انجام حج بفرستد.

وی تصریح کرد: تنها رکنی از ارکان دین که تبدیل نمی‌شود، ساقط نمی‌گردد و نیابت نمی‌پذیرد، ولایت است؛ ولایت‌پذیری تا مادامی که انسان زنده است بر گردن او وجود دارد و از بین نمی‌رود و جایگزین نمی‌شود و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند بگوید که من به جای تو ولایت‌پذیر می‌شوم و خود شخص باید ولایت را بپذیرد.

در پایان جلسه آیت‌الله سیدان توصیه‌های تبلیغی و فرهنگی به مبلغان مجمع علما و طلاب بلخاب کرد و همچنین از مبلغانی که در ماه رمضان به مناطقی از افغانستان رفته بودند تقدیر صورت گرفت./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات