۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۴۵۱۱۶۳
استاد حوزه علمیه قم:

فرقه‌شناسی مطالعه تاریخ، عقاید ادیان و مذاهب مختلف است

استاد حوزه علمیه قم موضوع فرقه شناسی را ادیان و مذاهب دانست و گفت: غرض این است که انسان بتواند از طریق مطالعه تاریخ و عقاید ادیان و مذاهب مختلف با جهات مشترک و اختلاف آنها آشنا شود و در دفاع از دین و آیین حق از روی بصیرت و آگاهی عمل کند.
دریا کناری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در قزوین حجت الاسلام علی اکبر دریاکناری استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در کارگاه آموزشی آسیب شناسی اجتماعی فرق، اقوام و مذاهب که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد پرنور و سرور امام موسی کاظم(ع) با اشاره به گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس گفت: رزمندگان دفاع مقدس کسانی بودند که در مدت هشت سال دفاع مقدس از کیان و حریم و مرزهای اعتقادی و امنیتی ملت ایران دفاع شایسته‌ای کردند و مقاومت کردند.

وی در ادامه با اشاره به دانش فرقه شناسی ابراز کرد: یکی از دانش‌هایی که در جهان اسلام پدید آمد دانش فرقه شناسی است که با نام های گوناگونی شناخته شده است.

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به گستردگی مبحث فرق و مذاهب اظهار کرد: بحث فرق و مذاهب یک مبحث عام و گسترده‌ای است که در فرهنگ ملل در حدود سه عنوان پیرامون اقوام و ملل در این خصوص ذکر شده است.

برای عنوان دین در حدود ششصد و هفتاد معنا ارائه داده‌اند

وی با بیان عناوین مطرح شده در خصوص فرق و مذاهب ابراز کرد: عنوان نخست دین است که عام‌ترین واژه اعتقادی است که برای آن در حدود ششصد و هفتاد معنا ارائه داده‌اند.

این کارشناس فرق و مذاهب در ادامه با اشاره به عنوان دوم فرق و مذاهب تصریح کرد: عنوان دوم فرقه نام دارد که به معنای گروه انسانی است ابن منظور در لسان العرب در خصوص معنای اصطلاحی فرقه می‌نویسد مجموعه‌ای انسانی که تحت لوای یک شخص، اندیشه یا کتاب یا نفر هدف مشترکی را پیرامون اعتقادات و باورها دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به عنوان سوم مطرح شده پیرامون فرق و مذاهب تاکید کرد: عنوان سوم مذهب است که به معنای راه رفتن و نوع عملکرد است در جهان اسلام پنج مذهب وجود دارد که چهار مذهب مربوط به اهل سنت است و یک مذهب مربوط به شیعه است.

فرقه‌شناسی مطالعه تاریخ، عقاید ادیان و مذاهب مختلف است

این استاد حوزوی در ادامه موضوع فرقه شناسی را ادیان و مذاهب دانست و گفت: غرض این است که انسان بتواند از طریق مطالعه تاریخ و عقاید ادیان و مذاهب مختلف با جهات مشترک و اختلاف آنها آشنا شود و در دفاع از دین و آیین حق از روی بصیرت و آگاهی عمل کند.

حجت الاسلام دریاکناری با اشاره به فرقه شیطان پرستی در نقاط مختلف کشور اظهار کرد: شیطان پرستی هم با عنوان یک فرقه در سده اخیر تشکیل شده است که رهبران این گروه زیرمجموعه یهودیت و مسیحیت هستند که آیین های آنان مطابق آیین یهود و مسیح تنظیم شده است.

وی در پایان گفت: وهابیت هم یکی دیگر از فرقه هایی است که تحت نفوذ و رهبری یهود در جهان اسلام به وجود آمد که در برخی استان‌ها با نام سلفی و در برخی دیگر با نام مکتبی به فعالیت‌های ضد دینی خود ادامه می‌دهند و به طور پیوسته اعتقادات و باورهای خود را ترویج می‌کنند./873/202/ب3

ارسال نظرات