۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۵۱۴۷۰
امام جمعه شهرستان خاش:

جهل ریشه ناهنجاریهای اجتماعی و انحطاط جوامع است

امام جمعه شهرستان خاش گفت: تأکیدات فراوانی که در قرآن و روایات بر فراگیری علم شده است، به این دلیل می‌باشد که از منظر اسلام، ریشه ناهنجاریهای اجتماعی و به دنبال آن فساد و انحطاط جوامع در جهل علمی و عملی است.
میری

حجت‌الاسلام محمدحسین میری، امام جمعه شهرستان خاش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: اسلام دینی است که در آن بیش از هر مسأله دیگری بر روی علم و آموختن تأکید شده است، زیرا جهل و بی سوادی خود عاملی برای به وجود آمدن سایر مشکلات و ناهنجاریها برای جامعه می‌شود.

وی اظهار کرد: در اسلام، فراگیری علم امری واجب است و حتی آن را محدود به مکانی معین نمی‌دانند، بلکه پیامبر اسلام(ص) سفارش می‌کنند علم را بجویید، گرچه مستلزم این باشد که تا چین یا دورترین نقطه‌ها هم سفر کنید؛ اُطُلُبوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصَیِن.

امام جمعه شهرستان خاش افزود: رشد و توسعه جامعه در گرو همین علم آموزی است؛ اگر علم مبنای کار ما در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، رشد و توسعه نیز تضمین می‌شود، همانطور که می‌بینیم در اقتصاد مقاومتی روی «دانش بنیان بودن» اقتصاد تأکید می‌شود.

وی بیان کرد: در معضلات اجتماعی مختلف نیز عدم آگاهی افراد و همچنین در برخی موارد جهالت عملی آنان سبب می‌شود تا این معضلات به وجود آیند، در حالی که اگر افراد به مسائل آگاه باشند، مضرات و منافع یک عمل را دانسته و خود را ملزم به رعایت آنها بدانند، هیچگاه شاهد چنین معضلاتی نبودیم.

حجت‌الاسلام میری ادامه داد: اهمیت دادن به تحصیل علم، ایجاد یک نظام تعلیم و تربیت پیشرفته و نیرومند و کمک به ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی سبب ایجاد جامعه‌ای سالم، آباد و توسعه یافته می‌شود.

وی عنوان کرد: در دین اسلام، افزون بر مسأله آموزش و تعلیم، روی مسأله تربیت و تهذیب هم تأکید شده است، چراکه اگرعلم آموزی همراه با پرورش اخلاقی نباشد، نه تنها موجب کمال فرد نمی‌شود، چه بسا که عاملی برای آسیب رساندن به جامعه بشری نیز بشود.

امام جمعه شهرستان خاش اظهار کرد: در نظام آموزشی باید هر دو عامل تعلیم و تربیت مورد توجه قرار داشته باشد تا کودک، نوجوان و جوان ما همانگونه که مجهز به سلاح علم می‌شود، با قدرت معنوی و اخلاقی خود موجب اعتلای جامعه بشری شود./303/831/ب1

ارسال نظرات