۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۵۲۲۹۳
آیت الله مهدوی:

فرهنگ ایرانی نباید با فرهنگ انگلیسی آمیخته شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری حساسیت بی جا روی زبان عربی را حاشیه سازی خواند و گفت: برخی به جای حساسیت روی زبان انگلیسی روی زبان عربی حساس شده اند، زبانی که زبان قرآن است و فراگرفتن آن برای هر کسی مایه افتخار است.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، ظهر امروز در جلسه پرسمان که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: به کار بردن واژه متعصب برای افرادی که به امور دین پایبند هستند، اشتباه است.

وی در تعریف تعصب و اینکه آیا در دین باید تعصب داشته باشیم یا خیر، اظهار داشت: اصطلاحی که برای تعصب در بین ما به کار برده می شود به معنی پافشاری بدون دلیل روی ادعای خود است، بعد از آنکه فرد دلیلی برای ادعای خودش ندارد و یا حتی دلیلی برخلاف ادعای آن شخص هم وجود دارد، این مسأله مخصوص امور دینی نیست یعنی هر چیزی را که به طور قطع برای آن دلیل داریم اگر روی آن پافشاری کنیم کار عاقلانه ای است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان متعصب کسی است که روی مسأله ای به طور قطعی یقین ندارد ولی به گونه ای نظر می دهد که انگار صد در صد از یک مسأله آگاه است، تصریح کرد: اینکه انسان در امور دینی به وجود خداوند یقین داشته باشد و از وجود او با تمام وجودش دفاع کند، متعصب نیست، البته به شما افراد مؤمن این را بگویم در مبحث اثبات وجود خداوند سعی کنید با آوردن دلیلهای منطقی، بدون تندی و داد و فریاد برای دیگران این مسأله را اثبات کنید.  

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که با توجه به نظر یکی از کارشناسان اقتصادی که گفته بود اگر طلاهای همه زنان ایرانی را جمع کنیم و وارد پشتوانه طلایی کشور کنیم، رشد اقتصادی بسیار بالایی خواهیم داشت، آیا جمع آوری کردن طلا توسط خانمها بیش از اندازه عرف جامعه اشکالی دارد؟ اظهار کرد: اگر زنان در حدّ شأنشان طلاهایی تهیه کنند و مورد استفاده قرار دهند، اشکالی ندارد شأن زن را وضعیت مالی خانواده اش مشخص می کند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر زن بیش تر از شأن مالی خانواده اش برای خودش طلا تهیه کند، طبق آیات قرآن در روز قیامت عذاب پروردگارش را خواهد چشید، همین طور کسانی که طلایی را ذخیره می کنند باید بدانند خمس بر آن طلای ذخیره شده واجب می شود و باید آن را پرداخت کنند.  

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که برخی افراد در شبکه های اجتماعی مسائلی مطرح می کنند مبنی بر این که اسلام باعث شده است ما فرهنگ غنی ایرانی را از دست بدهیم و سخنان ما پر از کلمات و لغات عربی شود، یا گفته می شود آن زمانی که عربها در جاهلیت به سر می بردند و دختران خودشان را زنده به گور می کردند ما منشور عدالت می نوشتیم، پس چرا باید از فرهنگ اسلام تبعیت کنیم؟ توضیح داد: این که ما باید زبان فارسی خودمان را حفظ کنیم مسأله ای کاملاً واضح است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما این که برخی افراد قاصرانه یا مقصرانه مطرح می کنند که زبان عربی وارد زبان فارسی شده است نظریه انگلیسیها است و ما باید در این زمینه هوشیاری به خرج دهیم و فریب سخنان دشمنان را نخوریم، اگر ما از زبان عربی در گفت و گوهای روزمره استفاده می کنیم به خاطر این است که زبان عربی زبان دین ما است، زبان قرآن ما است، اگر کمی دقت کنیم درمی یابیم که زبانی که بیشتر از زبان عربی در زبان فارسی رسوخ کرده است، زبان انگلیسی است.

وی افزود: انگلیسی های خبیث با مکر و حیله زبان اصلی کشور هندوستان که فارسی بود را به زبان انگلیسی تغییر دادند، از حدود دویست سال پیش که وارد هندوستان شدند به خاطر خباثتی که دارند صحبت کردن مردم هند را با زبان فارسی ممنوع کردند تا جایی که الآن معدود افرادی می توانند با زبان فارسی در کشور هندوستان صحبت کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهانبا بیان اینکه ما باید هر چه حساسیت داریم روی دشمن متمرکز کنیم، گفت: عامل بسیاری از فسادها انگلیس خبیث است، کشور ما تشکیل شده از چند کشور فعلی دنیا بود ولی انگلیس خبیث از حماقت شاهان ما سوء استفاده کرد و کشور پهناور ما را به چند کشور تجزیه کرد تا به راحتی همه کشورها مستعمره او شوند، اخیراً هم به دنبال تجزیه کردن کشور عراق و سوریه بوده اند.

آیت الله مهدوی در پاسخ به شبهه ای که تحت عنوان بالاتر بودن فرهنگ ایرانی نسبت به فرهنگ عربهای مسلمان مطرح شد، تبیین کرد: زمانی که پیامبر(ص) از انوشیروان دعوت به اسلام کردند او چگونه برخورد کرد؟ وجود آتشکده ها در سرتاسر ایران نشانه فرهنگ نبوده است، البته زمانی که اسلام در ایران توسط غاصبین وارد شد، اسلام ناب محمدی نبود، این اسلامی که وارد ایران شد، مورد رضایت پروردگار نبود چرا که ولایت اهل بیت(ع) از آن جدا بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر اسلام به واسطه اهل بیت(ع) انتشار پیدا می کرد، به خاطر وجود بالاترین معارف، موجب ایجاد بالاترین فرهنگ در کشورها می شد، اگر منشور سازمان ملل را دقت کنید برگرفته شده از توصیه های امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: چندین سال پیش یک نفر از کشور ژاپن به ایران سفر کرده بود و یکی از اساتید دانشگاه از او پرسید شما چه کار کرده اید که در مسائل مدیریتی پیشرفت داشته اید، او جواب داد از بسیاری از قوانین ما برگرفته شده از نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر بوده است، بعد از بررسیهایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این یک نامه استثنائی در مسائل حکومتی است، کلام امیرالمؤمنین(ع) کلام فوق بشری است ولی متأسفانه از اروپائیها بسیاری از اصول نظم زندگی خودشان را از کلام ایشان می گیرند ولی ما قدر نمی دانیم.         

نماینده ولی فقیه به خباثت های اخیر کشور انگلیس اشاره کرد و گفت: اگر زبان فارسی به زبان عربی نزدیک تر شود مایه افتخار است، چرا که بدین واسطه راحت تر با کلام الهی آشنا می شویم، مسأله ای که باید بدانید این است که خداوند برای تسلط عربها بر انسانهای دیگر زبان عربی را به کلام الهی معرفی نکرده است ولی این انگلیسیها برای تسلط فکری بر دیگر کشورها زبان خود را به عنوان زبان بین المللی مطرح کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه رشد علمی کشورهای غربی را در اثر سرقت کردن کتب مسلمانان دانست و اظهار کرد: اگر غربیها به پیشرفتهای علمی دست پیدا کرده اند در اثر سرقت کتابهای مسلمانان بوده است، کتابهای ما را دزدیدند و در کشورخودشان ترجمه کردند و به پیشرفتهای علمی دست پیدا کردند.

وی ادامه داد: ما می توانستیم بین غربیها اختلاف بیندازیم ولی با پیروی از اهل بیت(ع) از این کار صرف نظر کردیم، ولی در مقابل، آنها هر چه توانستند بین کشورهای مسلمان اختلاف انداختند، این وهابیها، این سلفیها، این داعشیها و فرقه ضاله بهائیت همه و همه حاصل تلاش خبیثانه کشورهای غربی است.  

آیت الله مهدوی گفت: در کشور عربستان وهابیها و تکفیریهای و در کشور ایران بهائیت را به راه انداختند تا بدین واسطه در جوامع اسلامی اختلاف و اختلال ایجاد کنند، اگر دقت کنید درمی یابید که علاوه بر این که برای این خباثت ورزی ها عذر خواهی نمی کنند، هنوز هم از این فرقه های ضاله حمایت می کنند، ما باید روی رفتار دشمن حساس باشیم نه این که روی زبانی مثل زبان عربی حساسیت نشان دهیم./867/پ201/ج

ارسال نظرات