۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۵۲۳۵۵
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

راهکارهای درمان ناسازگاری در کودکان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ناسازگاری کودکان و فرزندان علل مختلفی دارد، و برای درمان آن راهکارهای زیادی وجود دارد، علل وراثتی، علل تربیتی، علل اجتماعی و علل روانی را از جمله این علل ناسازگاری فرزندان با والدین برشمرد.
تربیت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه برای ناسازگاری فرزندان با والدین علل و انگیزه‌های زیادی بیان شده است، گفت: یکی از این علل و انگیزه‌ها ارث و نقش وراثت است زیرا گروهی از روانشناسان معتقد هستند که بسیاری از ناسازگاری های کودکان ریشه در سرشت و طبیعت او داشته که به همراه ژن از طریق والدین به آن‌ها منتقل می شود.

استاد حوزه علمیه قم علل زیستی مانند نقص عضو و یا اختلال در بینایی وشنوایایی و اختلال در سیسم عصبی و مغز را از دیگر عوامل ناسازگاری کودکان عنوان کرد، افزود: رفتارهای روانی مانند میل به استقلال، وجود کشمکش و تعارض در زندگی روز مره و فشارهای روانی نیز از جمله عواملی هستند که زمینه بروز ناسازگاری را در فرزندان فراهم می کنند.

حجت الاسلام عباسی نیا تصریح کرد: عواملی مانند احساس محرومیت از مَحبت والدین، ناکامی از دستیابی به اهداف مورد علاقه و تولد کودک جدید نیز در فرزندان موجب بروز ناسازگاری خواهد شد.

وی اختلاف مابین اعضای خانواده، متارکه و طلاق والدین، بد آموزی الگوهای خانه و مدرسه و اجتماع، عدم مقبولیت در میان دیگران، یادگیری نامطلوب از گروه همسالان، عدم نظات کافی والدین، عدم وجود قانون منصافانه و قاطع در خانه و مدرسه و مشکلات اقتصادی را از دیگر عوامل بروز ناسازگاری در فزندان عنوان کرد، گفت: علل تربیتی مانند عدم یا افراط در محبت، ناهماهنگی میان الگوهای تربیتی در خانه و مدرسه و برآورده کردن تمام خواسته‌های کودک بدون چون و چرا و تنبیه بدنی و آزارهای روانی و مقایسه و تحقیر کودک نیز بخشی دیگر از علل بروز ناسازگاری در کودکان است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که برای درمان ناسازگاری فرزندان راهکارهای زیادی وجود دارد، گفت: یکی از راهکارهای درمان این ناسازگای این است که والدین رفتار خود را در مقابل کودک کنترل کنند یعنی اگر پدر و مادری تحت فشار روحی و روانی هستند بهتر است ابتدا به دنبال روشی برای کنترل رفتارهای خود باشند زیرا تحقیقات نشان داده است که اگر والدین بتوانند برخی از رفتارهای خود را تغییر دهند فرمانبری فرزندشان بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام عباسی نیا ادامه داد: برای اینکه ناسازگاری فرزندانمان را درمان کنیم نباید نسبت به فرزند خود افکار انحرافی و منفی داشته باشیم و بگوییم که مثلاً فرزندم این کار را می‌کند تا حرص من را درآورد چون چنین افکاری موجب واکنش منفی ما و اثر گذاری آن بر روی رفتار فرزندانمان خواهد شد.

وی با تأکید بر این اینکه والدین باید از ارائه دستور کلی، مبهم و تکراری به فرزند خودداری کنند، تصریح کرد: وقتی پدر و مادر به کودک خود می گویند که خودت را جمع جور کن، کودک نمی‌داند دقیقاً منظور آن‌ها چیست؛ چون قدرت تحلیل ندارد برای همین باید دستوراتی که به کودک می‌دهیم واضح و شفاف باشد مثلاً بگوییم که اسباب بازی هایت را جمع کن.

استاد حوزه علیمه قم با اشاره به این اینکه باید برای کودک محرومیت‌های موقت ولی با قدرت اعمال کنیم، افزود: نباید محرومیت‌های والدین تهدید بوده و حالت ابدی داشته باشد و بهتر است والدین به فرزندان خودمثلاً بگویند که اگر این رفتار را تکرار کنی از فلان بازی یا برنامه محروم می‌شوی.

حجت الاسلام عباسی نیا با تأکید بر اینکه باید علل مشکل ساز را در محیط خانه شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنیم، ادامه داد: سعی کنیم در خانه فرصتی را برای فرزندانمان ایجاد کنیم تا به رفتارهای نامناسب خود فکر کنند.

وی با اشاره به اینکه از تنبیه بدنی فرزندان باید جدا خودداری کرده و به جای آن از محرومیت‌های موقت استفاده کنیم، افزود: باید به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی و اقتصادی فرزندمان توجه کرده و باید سعی کنیم که برای شنیدن مسائل و مشکلات فرزندمان وقت بگذاریم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مقایسه کردن فرزندان با یکدیگر به هیچ وجه درست نبوده و زمینه کینه و عدوات را در دراز مدت در میان آن‌ها فراهم می‌کند و بهتر است به فرزندان خود آموزش دهیم که به چه روش‌هایی می‌توانند خشم خود را کنترل کنند.

حجت الاسلام عباسی نیا با اشاره به اینکه یکی از دلایل عصبانیت فرزندانمان این است که به راحتی نمی‌توانند احساس خود را بیان کنند، اظهار کرد: باید به کودک خود آموزش دهیم که چگونه و در کمال آرامش احساسات خود را بیان کند.

وی افزود: از آن جایی که کودکان هنوز مهارت های زندگی و برقراری ارتباط با دیگران را نیاموخته اند با محیط اطراف خود دچار تعارض می‌شوند به همین علت لازم است که مهارت های خوب گوش دادن و حل مساله را به کودکان خود آموزش دهیم.

وی یادآور شد: همچنین برای درمان کودکانی که پیش فعالی دارند لازم است در کنار استفاده از روش‌های بیان شده به روانشناس مراجعه شده و از دادن قند، شکر، نوشابه های گازدار و انواع کاکائو و چیپس و پفک به چنین کودکانی خودداری کنیم و بهتر است که والدین در کنار استفاده از راهنمایی های روانپژشک به کودک خود در زمینه انجام کارهای روزانه کمک کنند تا این کودک بتواند کارهای خود را به خوبی به پایان برده و به مرور زمان بر روی انجام یک کار تمرکز کند./۹۶۸/پ201/ی

فاطمه قاسمی

 

ارسال نظرات