۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۴۵۲۴۴۸
عضو هیأت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم:

برای فهم بهتر قرآن آگاهی تاریخی ضرورت دارد

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: بخش اصلی قرآن را مبانی معرفتی تشکیل می‌دهد اما برای فهم همین بخش نیز آگاهی تاریخی ضرورت دارد.
الویری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن الویری، عضو هیأت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم غروب چهارشنبه هفتم شهریورماه در نشست «تاریخ در قرآن» تحت عنوان «طرح‌واره‌ای برای تاریخ کاوی سپهر قرآن» که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: مطالعه تاریخ به فهم بهتر قرآن بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: قرآن کریم همواره از گذشته تا امروز از سوی مسلمانان رصد شده که مبادا در آن تحریفی صورت گیرد به همین علت هم بر اصیل بودن آن تأکید دارند.

حجت‌الاسلام الویری درباره شکل‌گیری قرآن کریم بعد از رحلت پیامبر(ص) اظهار داشت: شاید درباره تاریخ‌گذاری بر سیر نزول سوره‌های قرآنی دیدگاه روشنی وجود داشته باشد اما درباره آیات روش تاریخ‌گذاری بر اساس قرائن تاریخی بوده است چرا که کتابت قرآن به‌ تدریج و در یک بازه زمانی پس از رحلت پیامبر(ص) شکل‌ گرفت.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اثرگذاری اطلاعات تاریخی بر فهم قرآن، بیان داشت: در راستای فهم بهتر قرآن باید درباره سیر نزول آیات، شأن نزول آیات، ناسخ و منسوخ و تفسیر آن اطلاعات تاریخی کسب کرد.

وی به ارتباط تاریخ و تفسیر قرآن اشاره کرد و گفت: بخش اصلی قرآن را مبانی معرفتی تشکیل می‌دهد اما برای فهم همین بخش نیز آگاهی تاریخی ضرورت دارد، افزون بر آن قرآن به تاریخ در مفهوم سیاستگذاری عمومی توجه دارد تا مردم نسبت به راه‌حل برخی مسائل آگاهی به دست آورند.

حجت‌الاسلام الویری با بیان اینکه برای اثبات تاریخی بودن قرآن نشانه‌های متعددی وجود دارد، ابراز کرد: یکی از نشانه‌های تاریخی بودن قرآن نام ۲۰ سوره از آن است که ‌دلالت تاریخی دارد و دومین نشانه حجم وسیع آیات مربوط به تاریخ قرآن است که برخی بر این باورند که حدود سه‌ پنجم قرآن را مباحث تاریخی تشکیل داده است.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به جایگاه تاریخ در قرآن، عنوان کرد: اجرای طرح‌های مختلف بین قرآن‌پژوهان و تاریخ‌پژوهان امری ضروری است، زیرا در حال حاضر عرصه برای این‌گونه فعالیت‌ها فراهم شده است.

وی در پایان با اشاره به مهم‌ترین روش‌های تفسیر قرآن در مواجهه با آیات، خاطرنشان کرد: سه روش تفسیر ترتیبی، تنزیلی و موضوعی از جمله‌ مهم‌ترین‌ روش‌های تفسیر قرآن است اما تفسیر تاریخی قرآن گونه‌ای خاص و متمایز از این سه نوع است، که سوره‌ها براساس توالی زمانی و رویداد تاریخی نظم یافته و تفسیر می‌شوند./807/202/ب2

ارسال نظرات