۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۵۲۵۰۷
آیت الله مرتضوی شاهرودی خطاب به مبلغان:

قولا و عملا به تبلیغ و احیای امر اهل بیت بپردازید

آیت الله مرتضوی شاهرودی تبلیغ در ماه محرم را احیای امر اهل بیت(ع) دانست و با اشاره به اینکه فطرتا بشر دنباله روی عالم دینی است خواستار توجه مبلغان به قول و فعل در تبلیغ شد.
آیت الله مرتضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، استاد سطح خارج و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در آستانه ماه محرم در پایان درس خارج خود با قرائت روایتی از حضرت رضا(ع) در باب احیای امر اهل بیت، طلاب را به تبلیغ و ترویج معارف الهی در فرصت ماه محرم  تشویق کرد.

آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: روایتی که مرحوم مجلسی از حضرت رضا(ع) نقل می فرماید این است که امام فرمودند«من احیا امرنا له کذا» دو روایت به این مضمون هست یک روایت در جلد یک بحار الانوار، صفحه 199 حدیث سوم که این حدیث هم از حضرت رضا (ع) نقل شده است.

وی افزود: این روایت احیای امر در جلد دوم است راوی می گوید که خدمت حضرت رضا (ع) عرض کردیم «کیف احیای امرکم؟» امام رضا (ع) طبق این روایت فرمودند احیای امر ما به این است که احکامی که ما بیان کردیم یاد بگیرید و یاد بدهید.

تبلیغ احیای امر اهل بیت

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با قرائت روایت «رَحِمَ اللّهُ عَبدًا أحيا أمرَنا . فَقُلتُ لَهُ : فَكَيفَ يُحيي أمرَكُم ؟ قالَ : يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَإِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا؛» از حضرت رضا(ع) بیان داشت: خدا بيامرزد بنده اى را كه امر ما را زنده كند. گفتم: چگونه امر شما را زنده كند؟ فرمود: دانش هاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد اگر مردم زيبايي‌هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پيروى مى كردند.(عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۱ ص ۳۰۷ ح ۶۹ / علم و حكمت: ج 1 ص 42)

وی افزود: احیای امر ائمه (ع) به یاد گرفتن معارف اهل بیت(ع) و یاد دادن آن به مردم است «یتعلم علومنا و یعلمها الناس» حضرت رضا می فرمایند علوم ما را یاد بگیرید و به مردم هم یاد بدهید؛ این احیای امر ائمه است.

رجوع به وطن و تبلیغ سیره فقهای قدیم است

آیت الله مرتضوی شاهرودی ادامه داد: اگر کسی می خواهد به ائمه و دین خدمت نماید؛ اگر کسی درد دین و اسلام دارد به این روایت عمل کند طبق این روایت حضرت رضا(ع) فرمود: احیای امر ما به این است که علوم ما را یاد بگیرید و یاد دهید.

وی افزود: این طریق یاد گرفتن علوم ائمه(ع) و یاد دادن آن به مردم تقریبا صد در صد طریقه نجات بخشی است؛ از زمان غیبت و بلکه قبل از غیبت سیره فقها این بوده است که در مکتب خانه و مدارس و جوامع و اعتاب مقدسه احکام اسلام را یاد می گرفتند و برمی گشتند به شهر و روستای خود و یاد می دادند بسیاری از روستاهای ایران مجتهد مسلم داشت.

عدم آسایش شیخ طوسی در انجام وظیفه

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: شیخ طوسی از مشهد به بغداد می رود و تاسیس حوزه می کند در دمای 50 درجه و کتابخانه ایشان را هم آتش زدند، به آسایش کار نداشتند و به فکر وظیفه بودند. در نجف حوزه ای تاسیس کردند که برکات آن تا ظهور حضرت حجت باقی خواهد بود.

وی افزود: حضرت رضا این را می فرمایند که شما احکام ما را یاد بگیرید و به دیگران هم یاد بدهید. همین سنت حسنه تبلیغ که صدها سال در ایام تحصیلی یاد می گیرید و ایام محرم به روستاها و شهرستانها می روید و آنچه را که یاد گرفته اید به مردم می گویید و فراموش هم نمی کنید. باید قدر این سنت حسنه را دانست هم احکام را بیان می کنید و هم نتیجه آن این است که فراموش نمی کنید.

آل سعود بدتر از ابوجهل است/حضور میرزا جوادآقا تهرانی در جنگ

آیت الله مرتضوی شاهرودی گفت: در روایت است که حضرت علی (ع) می فرمایند «زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ» زکات علم یاد دادن به مردم است و این یاد دادن موجب می شود انسان معلوماتش فراموش نشود غرض این یاد گرفتن و یاد دادن، چه احکام ائمه (ع)، چه آدابی که ائمه بیان کردند چه مصائبی که بر ائمه وارد شده، بیان همه اینها احیای امر ائمه(ع) است.

وی افزود: تا این مصیبت ها گفته نشود امر ائمه احیا نمی شود؛ بسیاری از شماها در همین زمان جنگ تحمیلی دیدید که بدتر از ابوجهل صدام بود؛ شرکای صدام که آل سعود است بدتر از ابوجهل است؛ جنگی که به وسیله ابوجهل ها شروع شد به وسیله شما دفع شد.

وی ادامه داد: در مشهد عارف حقیقی بالله مرحوم آقا میرزاجواد آقا با آن سن و سال بیشتر از یک مرتبه و مکرر در جبهه حاضر شد. عملا و قولا سید استاد(امام خمینی ره) را تایید کردند علما زیاد شهید دادند اغلب مدارس شهید دادند همانگونه این کار یعنی حرکت شما علما در جنگ تحمیلی این اثر را داشت، این را فراموش نکنید حرف و فعل شما اثر دارد.

قولا و فعلا تبلیغ کنید

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه بیان داشت: فطرت بشر این است که دنبال عالم دینی باشد. توجه می کنند شخصی در حرم از من پرسید چرا از صحن وارد حرم می شوید آیا روایتی دارد و پاسخ دادم نه در زمستان از مسجد می روم و بهار و تابستان از صحن. گمان می کنند این رفتن یک رمز دینی دارد و جز آداب حرم رفتن است. حتی کسانی که به شما ناسزا می گویند «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴿البقرة،10﴾» هستند اما شما را قبول دارند این از برکت علم و عمل شما است.

وی افزود: بنابراین هم باید اهتمام به این سنت حسنه داشته باشید هم مراقب کلماتی که می گویید باشید؛ عفت کلام داشته باشید و از حدود الهی تجاوز نکنید در صورت عدول هیچ برکتی در کار ما نخواهد بود.

وی در پایان گفت: قولا و عملا هم باید این سنت حسنه را ادامه دهید که موجب احیای امر ائمه (ع) است یعنی باید عظمت کار را توجه داشته باشید که خدای نخواسته با حرفی نامربوط و نا مناسب و یا یک فعل غیر صحیح کسی را گمراه نکنید./ 933/پ202/ج

ارسال نظرات