۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۵۲۵۳۴
حجت الاسلام حاج علی اکبری:

باید به سمت دانش بنیان کردن و مدیریت تخصصی مساجد حرکت کنیم

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش تجلیل از فعالان علمی آمزشی با بیان اینکه مدیریت مسجد جز با مدیریت تخصصی علمی نتیجه نخواهد داد، گفت: باید به سمت دانش بنیان کردن و مدیریت تخصصی مساجد حرکت کنیم.
حجت الاسلام حاج علی اکبری حجت الاسلام حاج علی اکبری حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاج علی اکبری پیش از ظهر امروز پنجشنبه هشتم مهر در نخستین همایش تجلیل از فعالان برتر علمی و آمورشی ائمه جماعات در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد، سخنرانی کرد.

حاج علی اکبری در ابتدا با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: با ادا کردن و گرامی داشتن حق دفاع مقدس فاصله داریم. براین اساس یکی از رسالت های جامعه روحانیت و به ویژه ائمه جماعات در عصر کنونی استخراج گنج های بی پایان دفاع مقدس است.

وی با اشاره به دعای هشتم صحیفه سجادیه که آمده است «پناه می‌بریم از حسرت عظیم» افزود: هفته دفاع مقدس برای بنده هفته حسرت است، دلیل این حسرت آن است که ما جاماندگان از غافله شهداییم و امیدواریم با این حسرت از دنیا نرویم و خداوند توفیق شهادت را نصیبمان کند.

جهان بینی اسلامی، جهان بینی دانش بنیان است

حجت الاسلام حاج علی اکبری در بخش بعدی صحبت‌هایش اظهار داشت: جهان بینی اسلامی، جهان بینی دانش بنیان است. انسان مورد پسند جامعه اسلامی و تمدن اسلامی انسانی است که همه فعالیت او دانش بنیان است و در واقع همه بخش‌های اسلام به دانش و دانایی گره خورده است.

وی با بیان اینکه رویکرد نظام اسلامی ما نیز مبتنی بر دانش، دانایی و دانش بنیان بودن است، اظهار داشت: موسس نظام اسلامی ما حضرت امام خمینی(ره) خود دانشمند اول نظام بودند. رهبری حکیم و عالیقدر هم از روز آغاز دوران زعامتشان و به ویژه در سنوات اخیر حرکت کشور را مبتنی بر دانش بنیان بودن هدایت کرده‌اند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: این نهضت علمی که با هدایت رهبری در همه عرصه‌ها توسعه کرده است بدون رهبری ایمانی و توحیدی هرگز نهضت علمی نمی‌توانست در کشور شکل بگیرد.

حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه عصر و روزگار ما عصر عجیب و خاصی است، بیان داشت: اگر بخواهم برای این روزگار نام گذاری کنم این روزگار را روزگار دانایی معرفی خواهم کرد. براساس پژوهش‌های علمی هر ٥ سال نیمی از دانش بشر منسوخ می‌شود. در چنین شرایطی است که سرعت علمی و به شدت رشد پیدا کرده است و دانایی فراگیر و همگانی شده است.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی و فناوری نوین در توسعه و فراگیر شدن و افزایش رشد علمی نقش بسزایی داشته است، اضافه کرد: فرصت دانایی نه به صورت تصاعد حسابی بلکه به صورت تصاعد هندسی در حال تزاید است و گواه این است که در این روزگار مدیریت تحول از جنس فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و اقتصادی بدون رویکرد دانش‌بنیان امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه در جهان کنونی شاخص اصلی بالندگی را شاخص دانش بنیان بودن می‌دانند، اظهار داشت: هر سازمان و نهادی که با رویکرد علمی مبتنی در هر حوزه‌ای از جمله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اقدام کرده باشد حتما به موفقیت نسبی دست پیدا خواهد کرد.

محراب و منبر در کنار هم تداعی کننده نماز و علم است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در بخش دیگری از بیانات خود با تاکید بر اینکه مسجد با نماز و علم متولد شده است، گفت: محراب به عنوان نماد سر به خاک گذاشتن و منبر به عنوان نماد سر به افلاک برداشتن است واین دو در کنار هم تداعی کننده نماز و علم است.

وی بیان کرد: با مراجعه به مسجد در عهد نبوی و اولیا می‌بینیم که مسجد مرکز علم و دانش و قرائت آیات الهی بوده است. اگر پیامبر(ص) به مسجد وارد می‌شد آن حلقه‌ا‌ی را که مورد انتخاب قرار می‌داد، حلقه‌‌ و گروه علمی بوده است.

وی با بیان اینکه آغاز دانشگاه‌های شناخته شده و بزرگ ما درعصر گذشته دانشگاه امام صادق(ع) است و مکان این دانشگاه در مسجد بوده است، توضیح داد: مسجد اساسا باید با دانش گره بخورد. مدیریت مسجد باید با امام و عالمی که هم اهل نماز و هم اهل بیان و علم است، باشد.

حجت الاسلام علی اکبری مهم ترین و اویت دارترین کارکرد مساجد باید با کارکردهای علمی و آموزشی باشد، اظهار داشت: کارکرد علمی و آموزشی مساجد باید در صدر کارکردهای مساجد باشد و مابقی کارکردها و عملکردهای دیگر مساجد از جمله فعالیت‌های اجتماعی، تربیتی، فرهنگی و سازماندهی اجتماعی و محیطی ذیل کارکرد علمی و آموزشی تعریف و یا باز تعریف شود.

وی با بیان شعار آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد که مدیریت مسجد یک تخصص است، گفت: امام جماعت مسجد به عنوان مدیر مسجد با توجه به آن دانایی که در جهان بینی توحیدی عرضه شده است و احاطه کردن عصر و روزگار دانایی و با جایگاهی امامت مسجد که اساسا منطبق بر کارکرد علمی و آموزشی است باید به میدان بیاید و با نگرش تخصصی مدیریت مسجد را تعریف کند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه مدیریت مسجد جز با مدیریت تخصصی علمی به نتیجه نخواهد رسید، گفت: ما تنها بر اساس مدیریت تخصصی علمی می توانیم مسجد را قطب علمی اجتماعی فرهنگی و سیاسی کنیم.

حجت الاسلام علی اکبری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با ائمه جماعات استان تهران خاطر نشان کرد: رهبری با تشریح جایگاه مسجد و امامت و رسالت این دو به عنوان برج و بازوهای فرهنگی انقلاب اسلامی که باید در برابر نفوذهای فرهنگی از مومنان و جامعه حفاظت و صیانت کند، مسجد را به عنوان هسته مقاومت فرهنگی معرفی کردند که در غیر اینصورت به عنوان مسجد کاهش یافته و یا سکولار تلقی خواهد شد.

این مقام مسؤول بیان کرد: راه میانبر و نزدیک برای احیای مساجد که مساوی است با احیای جامعه عبارت است از؛ رفتن به سراغ‌ دانش‌های نوین و ضروری در درجه اول و مهم جایگاه مدیریت و امامت و بعد از آن در ارکان دیگر مسجد است و همچنین راهبرد توسعه دانشی و مهارتی کارگزاران مسجد در الویت‌های بعدی قرار خواهد گرفت.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه با نقطه مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: آن زمانی که علمای ما در عصر انقلاب اسلامی، دوره‌های تخصصی مسجد را گذرانده باشند. ما به نقطه مطلوب خواهیم رسید و در غیر اینصورت ما در مقدمات فعالیت و اقدامات هستیم.

حجت الاسلام علی اکبری با طرح این پرسش که چرا ائمه جماعات ما با پذیرفتن مسؤولیت مساجد از ادامه درس حوزوی خود باز‌می‌مانند، خاطر نشان کرد: ائمه جماعات همزمان باید مدارج تحصیلی و امامت مساجد را پیگیر باشند براین اساس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پیگیری این موضوع اهتمام خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان توصیه‌ای خطاب به ائمه جماعات گفت: در شرایط جدید ائمه جماعات باید به روانشناسی کودکان، جوانان، زنان و مردان و نیز مهارت در مشاوره و دانش مورد نیاز در ارتباط موثر و همچنین مسائل مرتبط با حقوق و مدیریت اقتصادی و اداری مساجد و مسلط بر دانش‌های نوین از جمله شبکه های اجتماعی مجهز باشند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: ائمه جماعات باید به صورتی اقدام کنند که جوانان به دانش، قداست، معرفت و تهذیب آنان تکیه کنند و در این صورت است که جذب مساجد خواهند شد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اذعان داشت: برای کار هتلداری، برای اقامت چند شب یک مسافر، هتلدار باید آموزش‌ها و مهارت هایی را بگذراند. با توجه به این نکته درباره هتل خداوند یعنی مسجد نباید خادمین مسجد دوره‌های تخصصی بگذرانند؟!

حجت اسلام علی اکبری در پایان گفت: بعد از طرح دوره تخصصی خادمین مساجد در فضای مجازی ما را مسخره کردند ولی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این موضوع جدی است و معتقدیم باید دانشکده ‌ای حتی در مقطع کاردانی و در قالب دوره آموزشی خدمت در مساجد مرتبط با خادمین مساجد طرح ریزی و تاسیس شود./201/966/ب1

ارسال نظرات