۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۴۵۲۹۴۴
استاد جامعه المصطفی:

هدف متعالی عزاداری امام‌شناسی است

استاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع)، گفت: عزاداری سیدالشهدا(ع) راهی است که انسان معارف دینی‌اش را افزایش دهد، بصیرت بیشتر کسب کند و در واقع هدف متعالی آن این است که امام‌شناس شود.
هاشمی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام سیدعلی هاشمی، عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن در جمع پژوهشگران این مؤسسه به مناسبت فرارسیدن ایام محرم‌الحرام، گفت: عزاداری سیدالشهدا(ع) هم طریقیت دارد و هم موضوعیت.

وی افزود: این‌که عزاداری سیدالشهدا طرقیت دارد یعنی راهی است که انسان معارف دینی‌اش را افزایش دهد، بصیرت بیشتر کسب کند و در واقع هدف متعالی آن این است که امام‌شناس شود. در ایام ماه محرم تلاش کنیم وظیفه و تکلیف خودمان را بشناسیم تا در صحنه امتحانات زندگی، بتوانیم سرافراز بیرون بیاییم.

این پژوهشگر با اشاره به روایات متعدد درباره اهمیت برگزاری جلسات مذهبی، اظهار داشت: در روایتی حضرت می‌پرسد آیا شما دور هم می‌نشینید و با هم صحبت می‌کنید؟ حضرت وقتی پاسخ مثبت شنیدند، ضمن ابراز رضایت، فرمودند من خیلی این جلسات را دوست دارم؛ بعد حضرت فرمودند این جلسات باعث می‌شود که امر ما احیا بشود و رحمت خداوند بر کسی که معارف، ولایت و امامت ما را زنده بدارد.

وی ابراز داشت: در ایام محرم برای احیای امر اهل‌بیت(ع) مراسم برگزار می‌شود و شرکت در این جلسات، محبوب اهل بیت(ع) است و نباید از شرکت در این جلسات غفلت کنیم تا بتوانیم بهره کافی ببریم.

حجت‌الاسلام هاشمی، اظهار داشت: گریه‌کردن برای مصایب سیدالشهدا(ع) نیز موضوعیت دارد؛ امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند: انّ یوم‌الحسین اقرح جفوننا؛ یعنی عزاداری و اشک برای امام حسین(ع) پلک‌های ما را زخم کرده است.

وی با بیان این‌که در روایات، فضیلت‌هایی خیلی عجیبی برای غصه‌خوردن، مصیبت‌دارشدن و گریه‌کردنِ برای امام‌حسین(ع) ذکر شده است، گفت: این‌ روایات نشان می‌دهد خداوند برای سیدالشهدا(ع)، عزاداری و زیارت ایشان اهمیت ویژه‌ای قائل شده است.

استاد جامعه‌المصطفی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم از این قافله عقب نمانیم و در ماه محرم که در پیش داریم، بتوانیم بهترین استفاده‌ها را از مجالس عزاداری‌ ببریم./1325/د102/ی

ارسال نظرات