۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۴۵۲۹۷۹
از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شد؛

کتاب بزرگداشت غدیر و عاشورا در سیره و بیان امام رضا

کتاب بزرگداشت غدیر و عاشورا در سیره و بیان امام رضا علیه السلام از سوی انتشارات دلیل ما چاپ و روانه بازار شد.
کتاب بزرگداشت غدیر و عاشورا در سیره و بیان امام رضا علیه السلام کتاب بزرگداشت غدیر و عاشورا در سیره و بیان امام رضا علیه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب بزرگداشت غدیر و عاشورا در سیره و بیان امام رضا علیه السلام نوشته مهدی صدری در سال 1395 از سوی انتشارات دلیل ما چاپ و روانه بازار شد.

 

امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر کس عاشورا روز مصیبت، غم، اندوه و گریه اش باشد خداوند روز قیامت را روز شادی و سرورش قرار می دهد و در بهشت چشمش به ما خاندان روشن می گردد.

 

در مقدمه این کتاب می خوانیم: عید غدیر و عزای عاشورا از برترین و ارزشمندترین نمادهای ولایت و برائت و مهم ترین تجلی شعائر مذهبی به شمار می رود و اهتمام در بزرگداشت و برپاداشتن آن دو وظیفه همگان است.

 

شرایط و موقعیت پیشوایان معصوم علیه السلام هر کدام با دیگری متفاوت بوده و به تبع آن، سیره و روش آنان در رفتارهای اجتماعی یکسان نبوده است. در زمان مأمون عباسی موقعیتی پیش آمد که امام هشتم علیه السلام به صورت نسبی توانستند به بیان حقایق، تعظیم شعائر و دفاع از آن بپردازند.

 

در منابع روایی و کتب حدیثی آثاری وجود دارد که اهتمام آن  امام همام را در مورد «جشن غدیر و عزاداری عاشورا» به خوبی نشان می دهد.

 

این کتاب در دو بخش با عناوین «بزرگداشت عید غدیر و بیان فضیلت های آن» و «اهمیت عزاداری عاشورا و محرم و آثار و فواید آن» گردآوری شده است که بخش اول شامل سه روایت و بخش دوم هم دربردارنده هشت روایت است.

 

در بخش اول این کتاب موضوعاتی همچون «زیارت امیرمؤمنان علیه السلام در عید غدیر»، «ارزش شناخت غدیر»، «عظمت عید غدیر در قیامت»، «غدیر روز خواری شیطان»، «غدیر عید اهل بیت علیهم السلام»، «غدیر روز تبسم»، «دیدار اهل ایمان در عید غدیر»، «عرضه ولایت بر جمیع اشیا در روز عید غدیر»، «احترام پیامبران علیهم السلام به عید غدیر»، «اوصاف عید غدیر از زبان امیر غدیر»، «تأکید بر پیروی از اهل بیت علیهم السلام در کلام امیر غدیر» و «آداب عید غدیر از زبان صاحب غدیر» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

«هیجان احزان عاشورا،»،‌«مقایسه بین کفار زمان جاهلیت و قاتلین امام حسین علیه السلام»، «گریه برای امام حسین علیه السلام موجب مغفرت گناهان»، «زیارت امام حسین علیه السلام از اسباب آمرزش»، «نفرین بر قاتلین امام حسین علیه السلام»، «آرزوی یاری سیدالشهدا علیه السلام»، «چشم روشنی قیامت»، «زنده دلی در محشر» و «سفارش به تعطیلی روز عاشورا» از موضوعاتی است که در بخش دوم این کتاب به چشم می خورد.

 

از دیگر موضوعات بخش دوم کتاب می توان به مطالبی از قبیل «عاشورا روز غم، عزا، مصیبت و گریه»، «سزای مبارک دانستن روز عاشورا»، «عزاداری امام کاظم علیه السلام»، «جزع و بی تابی حضرت ابراهیم علیه السلام در عزای امام حسین علیه السلام»، «محرم ماه حزن و اندوه»، «پاداش عظیم عزاداری»، «اقامه مجلس عزا توسط امام هشتم علیه السلام»، «مرثیه سرایی دعبل» و‌«اشک امام علیه السلام هنگام دیدن تربت کربلا» اشاره کرد.

 

کتاب بزرگداشت غدیر و عاشورا در سیره و بیان امام رضا علیه السلام نوشته مهدی صدری در سال 1395 با شمارگان 5000 نسخه و قیمت 2500 تومان در 64 صفحه از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات