۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۴۵۳۳۴۸
استاد حوزه علمیه قم:

قرآن کریم شیوه تربیتی لقمان حکیم را تأیید می‌کند

کارشناس رسانه ملی با تأکید بر اینکه قرآن کریم لقمان حکیم را به عنوان مربی نمونه و اسوه مؤمنان در زمینه تربیت معرفی می کند،گفت: شیوه تربیتی لقمان صمیمت با فرزند و تقویت بعد اعتقادی و توجه دادن او به توحید و معاد است.
تربیت دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ملکی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در برنامه پرسمان از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم لقمان حکیم را به عنوان مربی نمونه معرفی می کند، گفت: خداوند در آیه ۱۲ سوره لقمان می‌فرماید که ما به لقمان حکمت دادیم و حکیم بودن او به خاطر همین حکمت است.

وی افزود: قرآن کریم در ادامه بیان می‌کند که لقمان چون حکیم است در برابر حکمتی که خداوند به او داده شاکر بوده و همین شاکر بودن بر رشد و کمال و تعالی معنوی او افزوده است و به عبارت دیگر باید تأکید کرد که شاکر بودن موجب باروی روحی و معنوی انسان می‌شود؛ زیرا شکر نشانه کمال و ادب انسان است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: روش تربیتی لقمان این بود که همواره با فرزند خود صمیمی بود و او را با نام زیبا و عزیزم مورد خطاب قرار می‌داد و در اولین نکته‌ای که به او گوشزد می‌کرد، این بود که ای فرزندم به خدا شرک نورز و این موضوع حکایت از این امر دارد که لقمان به غذای روح و بعد اعتقادی فرزند خود در کنار سایر ابعاد توجه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی اظهار کرد: بسیاری از والدین تنها به لحاظ جسمانی و فیزیکی نسبت به تربیت فرزند خود حساس بوده و از نظر اعتقادی توجهی به تربیت فرزند خود ندارند که همین موضوع موجب می‌شود که فرزند آن‌ها آن طور که انتظار دارند در مسیر ایمان و اصلاح و صالح بودن قرار نگیرد.

وی ادامه داد: والدینی که خواهان فرزندان صالح هستند باید در زمینه تربیت اعتقادی فرزندان خود نیز کوشا باشند و با صمیمت با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: بعد از برقراری ارتباط صمیمی با فرزند، لقمان حکیم برای فرزند خود بیان می‌کند که به خدا شرک نورز و برای او شریک قرار نداده( تربیت در بعد اعتقادی) و بعد یاد معاد و فانی بودن زندگی این دنیا را برای او بیان می‌کند که این موضوع نشان می‌دهد شیوه و روش تربیت قرآنی همین روش است.

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: لقمان حکیم با این روش به فرزند خود می‌آموزد که در برابر خداوند هرگز بی ادبی نکرده و اخلاق و آداب را رعایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی یادآور شد: عمل صالح و سنت حسنه بهترین توشه خیری است که انسان می‌تواند برای آخرت و دنیای خود آماده کند و زن خانه دار با تربیت فرزند صالح می‌تواند هر دوی این‌ها را به دست آورد زیرا اگر انسان فرزند صالحی تربیت کند با عمل صالح و سنت حسنه این فرزند، زمینه عاقبت به خیری او نیز فراهم می شود./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات