۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۵۳۵۸۸

پیگیری احداث بزرگ‌‌ترین حوزه علمیه شمال‌غرب کشور در تبریز

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: نماینده ولی فقیه در استان به صورت جدی و مستمر، پیگر اجرای مراحل مختلف احداث حوزه علمیه ثامن الحجج(ع) تبریز است.
حوزه علمیه

حجت الاسلام حسین تقی‌زاده، مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که متولیان حوزوی استان در راستای احیای جایگاه تاریخی حوزه علمیه تبریز از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، اظهار داشت: هدف اصلی ائمه جمعه و دیگر حوزویان دغدغه‌مند رسیدن به آن جایگاهی است که در شأن تبریز نخستین پایتخت جهان تشیع می باشد.

وی با اشاره به این‌که تأسیس مدارس علمیه خواهران و برادران متعدد در تبریز و دیگر شهرهای استان در طول سال‌های گذشته به صورت جدی پیگیری می شود، خاطرنشان کرد: از دورانی که آیت الله مجتهدشبستری به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در تبریز حضور دازند، پیگیری برای احیای جایگاه تاریخی حوزه علمیه آذربایجان شدت یافته است.

حجت الاسلام تقی‌زاده تاسیس حوزه علمیه در سطوح مقدماتی و عالی در تبریز و دیگر شهرهای استان را از جمله اقدامات آیت الله شبستری در احیای مدارس علمیه عنوان کرد و گفت: مدرسه صادقیه که دوازده سال قبل تجدید بنا شده است، پیش از آن تاریخ مخروبه‌ای بیش نبود، ضمن این‌که مدرسه علمیه الزهرا نیز در سطوح عالی حوزوی ویژه خواهران فعالیت دارد.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه برادران حضرت امیرالمومنین(ع)، سالار شهیدان(ع)، امام صادق(ع) و سفیران هدایت، راه‌اندازی شعبه جامعه المصطفی العالمیه در تبریز و جذب تعدادی طلاب خارجی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، داغستان و قرقیزستان نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر است.

حجت الاسلام تقی‌زاده تعمیر، مرمت، حفظ و اداره مدرسه علمیه تاریخی طالبیه و مدرسه حضرت ولیعصر(عج) را نیز مورد توجه قرار داد، گفت: پایه گذاری درس خارج فقه (3 روز در هفته) در مدرسه طالبیه و پرداختن به ابواب مختلف فقهی مورد ابتلای روز و همچنین فراهم کردن مقدمات احداث حوزه علمیه حضرت ثامن الحجج(ع) نیز از جمله اقدامات حوزوی نماینده ولی فقیه در استان است.

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: نماینده ولی فقیه در استان به صورت جدی و مستمر، پیگر اجرای مراحل مختلف احداث حوزه علمیه ثامن الحجج(ع) تبریز است، این مرکز علوم دینی با چشم انداز بلندمدت با مساحت 6 هکتار با داشتن بخش‌های آموزشی، خوابگاه ، استادسرا، مسجد و سایر نیازمندی های ضروری برای حوزه علمیه در حال احداث است.

وی با اشاره به تأسیس مرکز تخصصی شیعه شناسی (برای نخستین بار در شمال غرب کشور) و تربیت نخبگان برجسته حوزوی در سطوح عالی گفت: مدیریت حوزه علمیه قم در جریان این پیشرفتها قرار دارند و بواسطه ممتاز بودن طلاب تبریز در مسابقات علمی، چندین بار مدیریت حوزه علمیه آذربایجان مورد تقدیر قرار گرفته اند. 

حجت الاسلام تقی‌زاده ادامه داد: علاوه بر توسعه حوزه های علمیه و تربیت طلاب نخبه، ساخت مصلای اعظم حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک پروژه بسیار عظیم و کم نظیر در خاورمیانه از جمله دیگر اقدامات برجسته نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی است که بایستی به نیکی از آنها یاد کرد./302/935/ب1

ارسال نظرات