۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۵۴۱۲۶
مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد:

شراکت در گناه و ظلم گاه با سکوت صورت می‌گیرد

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد با بیان اینکه سکوت و اقدام نکردن همیشه به معنای مؤدب و خوب بودن انسان نیست، گفت: شراکت در گناه گاه با سکوت انجام می‌گیرد، اینکه کسی به ظالم اعتراض نکند هدف و خواست ظالم است و با این سکوت ظالم گستاخ‌تر می‌شود.
حجت الاسلام اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی‌فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد در ویژه برنامه عزاداری محرم پنج‌شنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروعات دین و یاری دهنده دین خداوند مطرح و بر مومنان واجب است تا آن را در سطح جامعه پیاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای مبنای عقلانی صحیح است، اظهار کرد: این مقوله افزون بر اینکه احسان و نیکی در حق دیگران است، سبب نجات برادر دینی و یک انسان از اشتباه، گناه و قهر و غضب الهی و همچنین باعث جلوگیری از تجاوز دیگران به حقوق عمومی جامعه می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد ادامه داد: از این روی خداوند دستور داده است در مسائل معنوی و دینی و واجبات و محرمات در هر مکانی که خطا و گناهی چه به صورت علنی و چه آشکار در حال انجام بود، مردم برای برطرف کردن‌ آن گناه از جامعه اقدام کنند.

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر آثار نیک و خبر و برکت در زمانی که اجرا شود و آثار ناگوار و بد برای زمانی که ترک شود برای جامعه و انسانی که به آن پرداخته و یا آن را ترک کرده به دنبال دارد؛ از این روی خداوند در آیه 25 سوره انفال فرموده است: «و از فتنه‏ اى كه تنها به ستمكاران شما نمى ‏رسد بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏ كيفر است»؛ به عبارتی پروردگار تأکید کرده است که از انجام گناهی که عقوبتش همه جامعه را در برمی‌گیرد جلوگیری کنید.

حجت الاسلام اسلامی‌فر تصریح کرد: هنگامی که قهر و غضب خداوند به خاطر گستاخی مردم فرا برسد، همه مردم از خوب و بد با هم در آن عذاب خواهند سوخت.

وی خاطرنشان کرد: خداوند مهربان، رئوف، رحیم و کریم است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد اما اگر مردم گناهان را علنی انجام دهند و دیگران برای برطرف کردن آن گناه به امر به معروف و نهی از منکر نپردازند، آنگاه عذاب الهی همه را در برخواهد گرفت.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد ابراز کرد: در همین راستا حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «کسی که عمل به ظلم می کند و کسی که راضی به این ظلم است و کسی که کمک به ظالم می کند، هر سه گروه از شرکای این گناه هستند.»

سخنران حرم رضوی اظهار کرد: سکوت و اقدام نکردن همیشه به معنای مؤدب و خوب بودن انسان نیست؛ اگر فردی دیگران را در حال انجام گناه دید و سکوت کرد، این فرد انسان خوبی نیست بلکه باید با زبان و تذکر در برابر آن خطا بایستد و آن مجلس گناه را برهم بزند و اگر توانایی انجام این کار را ندارد حداقل با اخم و برافروخته کردن چهره نارضایتی خود را از آن مجلس نشان دهد در غیر اینصورت با یکجا نشستن و تأیید و تکذیب نکردن به عنوان سیاهی لشکر مجلس گناه و گرم کننده تنور و مجلس گناه شناخته و در گناه شریک می‌شود.

حجت الاسلام اسلامی‌فر تأکید کرد: شریک گناه بودن گاه با سکوت انجام می‌گیرد، اینکه کسی به ظالم اعتراضی نکند مورد رضایت و خواست ظالم است؛ ظالم با سکوت دیگران گستاخ‌تر می‌شود و هنگامی که اعتراض کوچکی هم به ظالم صورت بگیرد، سکوت دیگران و عدم اعتراض آن‌ها را به عنوان صحت عملکردش معرفی می‌کند.

وی عنوان کرد: در کربلا که ده‌ها هزار نفر در لشکر دشمن قرار داشتند به دلیل کثرت جمعیت، هزاران نفر از آن‌ها حتی فرصت تیراندازی را هم پیدا نکردند و عده‌ای هم فقط نظاره‌گرد بوند اما همه این افراد به دلیل همراهی گناه و رضایت به ظلم، جزو جهنمیان و ملعونین درگاه پروردگار هستند./202/1308/ب1

ارسال نظرات