۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۴۵۴۲۱۵
امام جمعه شهرضا:

عزادارای حسینی از مصادیق تعظیم شعائرالله است

امام جمعه شهرضا گفت: عزاداری امام حسین(ع) از مصادیق شعائرالله است و به همین جهت باید این شعائر حفظ و با بهترین شکل اجرا شود.
حجت االاسلام یعقوبی، امام جمعه شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی امشب در همایش بزرگ هیئات مذهبی شهرستان شهرضا که در محل تکیه انصارالحسین(ع) شهر شهرضا با اشاره به آیه «و من یعظّم شعائر اللّه فَانّها مِن تَقوَى القُلوب» عنوان کرد: پرهيزكاران از نظر تعظيم شعائر سه گروه هستند، گروه اوّل كساني كه در مقام عمل، متّقي هستند، اين افراد از جهنّم، نجات پيدا كرده به بهشت مي‌رسند؛ امّا تقواي دل یعنی گاهي انسان خود را بزرگ دانسته و محبوب مي‌دارد و براي نجات جان خود از عذاب، دست به آلودگي دراز نمي‌كند، چنين شخصي گرچه اوامر الهي را انجام داده، و از نواهي پرهيز كرده امّا در حقيقت او خود را بزرگ مي‌دارد نه دستورهاي الهي را، او متّقي است امّا تقواي بدني دارد نه تقواي دل و در مرحله عمل، با تقوا و طهارت است.

وی ادامه داد: گروه دیگر كساني هستند كه شعائر الهي را بزرگ مي‌شمارند، يعني آنچه را كه خدا به آن امر كرده، چون فرمان الهي است گرامي ‌مي‌دارند و به آن عمل مي‌كنند و از آنچه خدا نهي كرده، چون نهي خداست پرهيز مي‌كنند، اين گروه نيز به بهشت مي‌رسند و تقواي آنان نيز تقواي قلب است، زيرا دستور الهي را، از آن جهت كه دستور الهي است، گرامي مي‌دارند نه از آن جهت كه ضامن نجات از دوزخ و مايه وصول به بهشت است.

امام جمعه شهرضا گفت: انسان بايد شعائر الهي را، از آن جهت كه دستور خداست، بزرگ بشمارد؛ گرچه اجرت مي‌گيرد ولي احترام امر خدا و تكريم نهي وي مهمّ است، او مانند اجيرهاي ديگر نيست بلكه بالاتر از آنهاست، ولي بالأخره امر و نهي الهي محدود است، چون بهشت جاي تكليف نيست، و وقتي تكليف و امر و نهي نبود، سخن از تعظيم احكام تشريعي الهي مطرح نيست و در نتيجه آن تعظيم براي چنين شخصي حاصل نيست.

حجت الاسلام یعقوبی تصریح کرد: سومین گروه كساني هستند كه اوامر و نواهي الهي را تكريم مي‌كنند، واجبها و مستحبها را انجام مي‌دهند، حرامها و مكروهها را ترك مي‌كنند؛ نه براي رهيدن از جهنّم و رسيدن به بهشت و نه براي اين كه امر و نهي خداست، بلكه از اين جهت كه آنچه از ناحيه خدا و به او منسوب باشد نيز از عظمت و حرمت، برخوردار است، چنين انساني كه در ركوعش «سبحان ربّي العظيم وبحمده» و در سجودش «سبحان ربّيَ الأعلي وبحمده» مي‌گويد در حقيقت، به «اللّه» تعظيم مي‌كند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: شعائر الهی شامل همه مواردی است که در رشد و شکوفایی دین اثر دارد همانند اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «اِنَّ الصَّفا وَ المَروَة مِن شَعائِر الله»، در اینجا دو کوه به عنوان شعائر الهی مطرح شده و از آنها نام برده شده است.

امام جمعه شهرضا ادامه داد: عزاداریها و مراسمهایی که در طول سال از سوی هیئات مختلف مذهبی برگزار می‌شود، جزء شعائرالله است و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا به بهترین شکل و کامل صورت ممکن برگزار شود تا جنبه‌های حماسی، عاطفی و عقلانی افراد در آن حفظ و تقویت شود.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: کوتاهی در برگزاری جلساتی که برای بزرگداشت ائمه برگزار می‌شود، به ویژه مراسمهای عزاداری امام حسین(ع) پذیرفته نیست، مردم در طول سالیان طولانی با مال و جان خود برای برگزاری باشکوه این مراسمها تلاش کرده‌اند تا اینکه امروز این گنجینه با ارزش به ما رسیده و ما هم باید این امانت مهم و بزرگ را حفظ کنیم.

امام جمعه شهرضا با تأکید بر ضرورت تکریم و تجلیل پیرغلامان حسینی اظهار کرد: پیرغلامان حسینی به عنوان یادگارهایی از گذشته و افرادی که در زمانهای قبل هیئات مذهبی را اداره کرده‌ و برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) تلاش کرده‌اند، باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند.

حجت الاسلام یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: جلسات عزاداری ائمه(ع) باید در راستای حفظ وحدت مسلمانان و شیعیان آن حضرت باشد، این جلسات باید دلها را به هم نزدیک و سبب انسجام بیشتر مردم شود؛ همه افراد در هر شرایطی باید آستانه تحمل خود را برای شنیدن آرای مخالف بلا ببرند؛ تعداد هیئات مذهبی و تعداد اعضای آنها زیاد است و به همین دلیل تضارب آراء در برگزاری و اداری هیئات طبیعی و ناگزیر است بنابراین باید فرصت کافی برای طرح همه نظرات و استفاده از نظرات بهتر را ایجاد و توجه کتین که همه ما برای تعظیم شعائرالله در یک محل جمع شده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید جلساتی برای بیان مطالب لازم و تخصصی با مداحان در شهرستان برگزار شود، مداحان مدیران اصلی و گردانندگان امور هیئات مذهبی هستند و به همین دلیل باید مراقب قول و رفتار خود باشند، مداحان هیئات مذهبی باید توجه کنند که هر سخنی را به ائمه نسبت ندهند و اگر قرار است ذکر مصیبتی از ایشان بشود، باید بر اساس مقاتل و تاریخ صحیح باشد.

امام جمعه شهرضا با تأکید بر ضرورت اقامه نماز جماعت در هیئات مذهبی، عنوان کرد: پدران و مادران ما که زمینه آشنایی با هیئات مذهبی و حضور در مجالس عزاداری اهل بیت و امام حسین(ع) را در وجود ما فراهم کردندف حق بزرگی بر عهده ما دارند، بنابراین ما هم باید با توجه به اصول و احکام شرعی راه آنان را ادامه دهیم؛ مهمترین سنت و حکم اسلامی نماز است و از همین جهت باید هیئات مذهبی اقامه نماز اول وقت را در اولویت کارهای خود قرار دهند و توجه کنند که عزاداریها مانع توجه به نماز نشود.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به فراز «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمت الصَّلوة و آتَیتَ الزَّکوة و اَمَرتَ بِالمَعروف و نَهَتَ عَنِ المُنکَر» از زیارت عاشورا، عنوان کرد: هیئات مذهبی باید از حضور ائمه جماعات استفاده کرده و نماز جماعت را در اول وقت اقامه کنند زیرا این کار یکی از مهمترین مصادیق عمل به دستور امام حسین(ع) است؛ باید قبل و بعد از عزاداریها مجالس سخنرانی برگزار شود و روحانیان هم به تناسب وقت و حوصله عزاداران برای آنها مطالب معرفتی را بیان کنند.

وی تأکید کرد: دشمن برای جدایی جامعه و مردم از روحانیت تلاش می‌کند، رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا مردم را از محراب و مسجد و نماز جدا کنند تا به اهداف شوم خود برسند؛ ما باید تلاش کنیم معرفت خود را نسبت به دین افزایش دهیم، هر انسانی نیاز دارد تا هر لحظه به معلومات خود اضافه کند و برای این کار باید از قرآن و روایات آل محمد(ص) استفاده شود تا در طول سال در زندگی اجرا کنیم.

امام جمعه شهرضا گفت: حضرت علی(ع) از یاران خودشان خواستتند تا ایشان را نصیحت کنند و در توجیه این درخواست فرمودند که در شنیدن اثری است که در خواندن نیست، در زمان ما شبهات زیادی برای نسل جوان و تمام افراد مطرح شده که بهترین زمان برای پاسخگویی به آنها ایام عزاداری امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام یعقوبی همچنین با اشاره به حدیث «مَن مَاتَ وَ لَم یَعرِف اِمَامَ زَمانِه مَاتَ مَیتَة جاهِلیّة» تأکید کرد: هیئات مذهبی و عزادارن حسینی در هر محفل و مجلسی یاد امام زمان(عج) را زنده و برای ایشان دعا کنند، صاحب اصلی عزای امام حسین(ع) امام عصر(عج) هستند و به همین مناسبت باید مردم را به سوی آن حضرت توجه دهیم.

امام جمعه شهرضا گفت: امام حسین(ع) با عزت زندگی کردند و با شعار «هیهات مِنَّا الذِّلِة» به شهادت رسیدند، به همین جهت مسؤولان هیئات عزاداری باید تلاش کنند تا شأن و مقام عزاداری و عزاداران آن حضرت حفظ شود؛ در مجالس عزاداری یاد و خاطره شهدای مدافع حرم که برای حفظ امنیت ما در خارج از مرزها به شهادت رسیده‌اند را زنده کرده و عظمت کار آنها را برای مردم بیان کنیم./201/868/ب1

ارسال نظرات