۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۳۶۲
حجت الاسلام نظافت:

روز قیامت «عمل صالح» توشه انسان است نه «فرزند و مال»

استاد حوزه علمیه خراسان «عمل صالح» را توشه انسان توصیف کرد و گفت: روز قیامت فرزند و مال به درد انسان نمی خورد. هویت ثابت انسان روح او است؛ یا چه روحی به دیدار خدا می رویم؟
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در ششمین روز از ماه محرم در حسینیه امام جعفر صادق (ع) به خطر عدم سیری نفس توسط انسان پرداخت.

حجت الاسلام نظافت ادای قرض را ویژگی شخص مومن قلمداد کرد و اظهار کرد: فردی که بدهکار است چنانچه در نماز باشد و طلبکارش بیاید باید نمازش را بشکند.

وی ادامه داد: در قوم بنی اسرائیل فردی به نام قارون بود. بنی اسرائیل همان مستضعفان زمان فرعون بودند. خدا گفت به قارون آنقدر گنج داریم که کلید آنان را باید مردم قوی حمل می کردند. قارون را موعظه اش کردند که خوشحال نباش. ثروت که خوشحالی ندارد. کسی که نفس اماره اش بر او غلبه کند، خوشحال است.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اینکه سعی کنید آخرتتان را تامین کنید افزود: قارون گفت این ثروت با علم به من داده شده است. خدا دیگر کیست. یک روز قارون تمام زر و زیورها را به خود آویخته بود و از خانه خارج شد. مستضعفان که به قارون نگاه کردند زرق و برق قارون مردم را مرعوب کرد و گفتند خوش به حال قارون و کاش ما هم داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه سرانجام زمین ثروت و گنج های قارون را بلعید خاطرنشان کرد: پس از این اتفاق مردمی که تا دیروز می گفتند کاش جای قارون بودیم پشیمان شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه روزی را هدیه الهی توصیف نمود و تصریح کرد: خدا برای هرکس بخواهد روزی اش را زیاد می  کند و برای هرکس بخواهد روزی اش را کم می کند. هرکس ثروتمند بود خوشحال نباشد و چنانچه ثروتمند نبود ناراحت نباشد زیرا این ها موقتی و زود گذر است.

حجت الاسلام نظافت با تاکید بر اینکه همه در معرض امتحان هستیم افزود: قرآن می گوید روزی را برای برخی زیاد و برای برخی تنگ می کنیم. پول را باید صرف زکات، خمس، انفاق، صدقه، گره گشایی و کمک به فقرا کرد.

وی ادامه داد: سبک شوید تا به سعادت ابدی برسید. ثروت در جان شماست و بقیه خیالات است. ثروت ان است که وابسته به شما باشد. حتی ثروت بدن مال ما نیست چون بی اختیار از ما می رود.

حجت الاسلام نظافت در بخش دیگری از سخنانش «عمل صالح» را توشه انسان توصیف کرد و گفت: روز قیامت فرزند و مال به درد انسان نمی خورد. هویت ثابت انسان روح اوست. یا چه روحی به دیدار خدا می رویم؟

وی با اظهار اینکه آمریکا کشور ثروتمندی است خاطرنشان کرد: آمریکا بسیار زیاد ذخیره نفت دارد. منافع خود را در خلیج فارس می دانند. با اینکه ثروتمند هستند اما هیچگاه سیر نمی شوند. ابن زیاد و عمر سعد مگر فقیر بودند اما سیر نمی شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه آفرینش روح انسان را برای رسیدن به بهشت دانست و تشریح کرد: عده ای وقتی به بخشداری می رسند سیر نمی شوند و بیشتر می خواهند و هنگامی که به استانداری می رسند طمع مقام بالاتر می کند و نمایندگی مجلس و وزارت را طلب می کند و به این ها می اندیشد. این قانون انسان است که سیر نمی شود چون سیر نمی شود زیاده خواهی می کند.

حجت الاسلام نظافت در پایان «پناه بردن به پروردگار» را درخواست دفع خطر قلمداد کرد و اظهار داشت: این درخواست نفس را کنترل می کند و با آن مخالفت می کند. با شمشیر عقل، نفس را بکوبید.یک تابلویی در برابر ما قرار دارد که مظهر شجاعت، ایثار و آزادگی است و آن اصحاب امام حسین (ع) است و یک تابلویی دیگر که مظهر پلیدی، پستی و کینه است و آن اصحاب یزید هستند. انسان نفسش را حفظ نکند، یزیدی می شود. /820/202//ب3

ارسال نظرات