۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۴۴۶
عضو شورای نگهبان:

دوری از گناه و پرهیزکاری از توفیقات ویژه الهی است

عضو شورای نگهبان دوری از گناه و پرهیزکاری را از توفیقات ویژه الهی دانست و گفت: همان گونه که بدن انسان برای فعالیت‌های خود به توفیق و نیروی خداوند متعال نیازمند است دوری از گناه هم نیازمند توفیقات الهی است، زیرا قوای شهوانی و غضب انسان همواره او را به سوی گناه سوق می‌دهد.
شب زنده دار آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، آیت الله مهدی شب‌زنده دار، عضو شورای نگهبان شب گذشته در شبستان مسجدالنبی قزوین با اشاره به عنصر مهم تقوا در زندگی، گفت: تقوا به عنوان یک فضیلت اخلاقی همواره به عنوان یکی از معیارهای ارزشیابی کار انسان‌ها به ویژه زمانی که حق و باطل در پرده ابهام قرار می‌گیرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تقوا انسان را از ارتکاب به معاصی صغیره و کبیره باز می‌دارد، افزود: انسان متقی تحت نیروی بازدارنده تقوا همواره خود را از گناه دور می‌سازد و با اعتقاد به کیفر و پاداش الهی واجبات را انجام داده و از محرمات خودداری می‌کند.

تقوا نیروی بازدارنده انسان از ارتکاب به معاصی است

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه انسان باید از گناه و نافرمانی خداوند متعال بترسد و بکوشد از انجام گناه خود را حفظ کند، اظهار کرد: انسان به طور طبیعی از کسی یا چیزی که او را تهدید می‌کند و برای او خطرآفرین است می‌ترسد، ترس و اضطراب در این مواقع نه تنها امری منفی نیست بلکه یکی از نعمت‌های خداوند و نشانه روان سالم است.

وی در ادامه عامل تمام نعمت‌ها و خوشی‌ها را خداوند دانست و ابراز کرد: اگر انسان بتواند با خداوند رابطه خوبی برقرار کند به همه نعمت‌ها دست پیدا می‌کند و چیزی نمی‌تواند برای او ترسناک باشد.

آیت الله شب‌زنده دار با بیان اینکه نقطه خطرناک در رابطه میان خداوند و بنده در جایی است که انسان دچار معصیت و نافرمانی او شود، تصریح کرد: اگر انسان در افکار یا رفتار خود دچار گناه و نافرمانی شود به همان اندازه از رحمت و حمایت خداوند بیرون می‌رود و مشکلات به سوی او هجوم می‌آورد، از این رو خداوند می‌فرماید هر گونه مصیبتی به شما برسد به سبب دستاورد خود شما است.

وی در ادامه افزود: بنابراین انسان تنها باید از گناه و نافرمانی خود بترسد و اگر تلاش کند که خود را از گناه دور سازد مورد تأیید و حمایت الهی قرار می‌گیرد قرآن کریم کسانی را که بر اثر اطاعت و فرمان برداری از خداوند و ترک گناه به درجه دوستی خداوند رسیده اند در وصفشان می فرماید آگاه باشید که برای دوستان خدا نه بیمی وجود دارد و نه اندوهگین می شوند.

عضو شورای نگهبان دوری از گناه و پرهیزکاری را از توفیقات ویژه الهی دانست و تأکید کرد: همان گونه که بدن انسان برای فعالیت‌های خود به توفیق و نیروی خداوند متعال نیازمند است دوری از گناه هم نیازمند توفیقات الهی است، زیرا قوای شهوانی و غضب انسان همواره او را به سوی گناه سوق می‌دهد.

آیت الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه بزرگ‌ترین گناه ناامیدی از درگاه الهی است، گفت: نومیدی به معنای آن است که خداوند متعال از آمرزش گناه ناتوان و عاجز است و این برخلاف آیات صریح قرآن است، چرا که خداوند همه گناهان را می‌آمرزد و او آمرزنده مهربان است.

وی در پایان گفت: ضرورت دارد که انسان همواره بین خوف و رجا باشد، نه چنان نومید از درگاه خداوند که امیدی به نجات نداشته باشد و نه چنان ایمن از عذاب که هر معصیتی را مرتکب شود، امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند فقیه کامل کسی است که نه مردم را از رحمت خداوند مأیوس کند و نه از لطف و محبت خدا ناامید سازد و نه آنها را از عذاب ناگهانی او ایمن و آسوده کند./873/202/ب2

ارسال نظرات