۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۴۵۴۶۷۷
مدرس حوزه علمیه قم:

صحنه عاشورا همواره در زندگی ما جاری است

حجت الاسلام مسعودی اراکی گفت: امام حسین(ع) در جریان عاشورا از برخی افراد خواستند که ایشان را در این راه همراهی کنند اما عدم معرفتشان موجب تنها گذاشتن امام شد و این آزمایش موجب جدا شدن خالص از ناخالص شد پس بدانیم که عاشورا تنها محدود به یک زمان و مکان نبود و نیست بلکه صحنه عاشورا همواره در زندگی ما جاری است.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مجتبی مسعودی اراکی، مدرس حوزه علمیه قم در حسینیه شهید کیانی کرمان، اظهار داشت: ایستادن در کنار ولایت علی(ع) نیازمند آمادگی در برابر آزمایش و بلا در این راه است، پس باید سپری در برابر مصائب فراهم کنیم زیرا در روایت آمده که امر اهل بیت(ع) بسیار دشوار است مگر بر ملک مقرب و یا پیامبر و عبدی که قلبش کارآزموده شده باشد؛ پس لازم است خود را برای آزموده شدن آماده کنیم.

وی بیان داشت: شیعه بودن تنها به بیان لفظی نیست بلکه لازمه اش؛ قلبی آزموده است زیرا مزد به شرط عمل است و در آزمایشات خالص از ناخالص شناخته می شود.

حجت الاسلام مسعودی اراکی در بیان  فلسفه امتحان، گفت: آزمایشات در بُعد تربیتی کیمیا هستند تا مواد خام را به گوهرهای ناب تبدیل کنند، از این رو همه بلاها و مصائب مانند هدایای الهی هستند زیرا بلاها ما را آبدیده می کند.

وی در ادامه افزود: امام در جریان عاشورا از برخی افراد خواستند که ایشان را در این راه همراهی کنند اما عدم معرفتشان موجب تنها گذاشتن امام شد و این آزمایش موجب جدا شدن خالص از ناخالص شد، پس بدانیم که عاشورا تنها محدود به یک زمان و مکان نبوده و نیست بلکه صحنه عاشورا همواره در زندگی ما جاری است.

مدرس حوزه علمیه قم تشریح کرد: سنت استدراج در مقابل سنت ابتلاء و آزمایش قرار دارد، از این رو اگر در رفاه کامل به سر می بریم و مشکلی نداریم باید به خود شک کنیم که نکند خدا ما را به حال خود وانهاده است.

وی ابراز داشت: امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع) در نامه 31 نهج البلاغه می فرماید: عمر ما محدود است و نمی توانیم همه چیز را در این عمر محدود تجربه کنیم به همین دلیل باید نصیحت بزرگان را بپذیریم هر چند خود به نصایحشان عمل نکنند چرا که با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای بسیار تجربه کسب کردند از این رو آزمایشات و بلاها برای ما کوله باری از تجربه فراهم می کند پس خود را محیای تلخی و شیرینی زندگی کنیم.

حجت الاسلام مسعودی اراکی در بیان دومین فلسفه آزمایش الهی، افزود: آزمایشات الهی مقدمه ای برای کمال و پیشرفت ما و متجلی شدن باورهای ناب و اعتقادات صاف و زلال است پس بدانیم همیشه با تلخی ها آزمایش نمی شوید بلکه گاهی با رفاه و آسایش آزموده می شوید چنانکه خداوند در قرآن می فرماید: همه شما با خیر و شر آزموده می شوید.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: شرط ایمان انجام اعمال عبادی است اما برای  یک مسلمان انجام عبادات کافی نیست به همین منظور آزمایش و ابتلاء با خیر و شرصورت می گیرد در اینجا است که می بینیم خداوند در مورد دو پیامبرش تعبیر «نعم العبد» را به کار برده است که یکی از آنان ایوب است که با مصائب آزمایش می شود و دیگری سلیمان است که با ملک و قدرت آزموده می شود و هر دو جزء بهترین بندگان خدا بودند./9703/202ب2

ارسال نظرات