عبادت تشریعی پاداش دنیوی و اخروی دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان، استاد و مفسر قرآن کریم، شامگاه یکشنبه در حسینه قاسم بن الحسن(ع) با اشاره به اینکه عبادت به دو بخش تکوینی و تشریعی تقسیم میشود، بیان داشت: در عبادت تکوینی عابد در عبادتش اراده و آزادی ندارد و خداوند متعال قدرت تحرک در این عبادت را میدهد.
وی افزود: عبادت تکوینی با همه ارزشی که دارد پاداش و ثواب ندارد، در قرآن آمده است، همه مخلوقات الهی در آسمانها و زمین همه با آگاهی کامل به تسبیح خداوند متعال مشغول هستند، و در جای دیگر خداوند میفرماید: شما قادر به درک عبادت موجودات نیستید و از این امر عاجز هستید.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند عبادت تشریعی را از طریق ائمه اطهار(ع) به انسانها ابلاغ کرد تا آنان با آزادی و اختیار خود عبادت الهی را انجام دهند این عبادت افزون بر اینکه با ارزش است برای انسان پاداش مغفرت، رضایت، رحمت و بهشت به همراه دارد.
این مفسر قرآن کریم گفت: امیرمومنان(ع) فرمودند: مردم بر شما باد بر انجام واجبات، این معدن را بشکافید و به خداوند ارائه دهید واجبات و عبادات شما را به بهشت میرساند.
این دانشمند فرزانه در بخش دیگر با اشاره به کلام الهی در قرآن، بیان داشت: کسانی که در این دنیا تنها هدفشان لذت بردن از جسم و خوردن است و تنها هدفشان لذت بردن از آنها است مانند حیوانند، اینها نه تنها با خدا ارتباطی ندارند بلکه خدا نیز با آنان ارتباط ندارد؛ آنان باید بدانند که این جسم موقتی بوده و دائمی نیست، اما اهل ایمان اغلب افزون بر اینکه از عبادت لذت میبرند از لذتهای حلال جسمی هم استفاده میکنند و در مواقع برزو سختی و بیماری راضی به رضای الهی هستند.
این خطیب مشهور ادامه داد: امیرمومنان(ع) فرمودند: مومنان در زمان بیماری گناهانش همانند برگ درختان پاییزی میریزد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان عنوان کرد: امام صادق(ع) زمانی که نام حضرت علی اکبر(ع) را به لسان جاری میکرد میفرمودند: بابی انت و امی؛ این مقام بالای حضرت علی اکبر(ع) را میرساند که معصوم که پدرش معصوم است این چنین بیان میکند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) فرمودند: علی اکبر(ع) از نظر خلقی و خلقی شبیهترین فرد به پیامبر(ص) است؛ عبادت معدنی است که گنج آن هیچ معادلی در عالم ندارد./202/813/ب1