۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۵۴۷۰۵
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

اسلام دین مهر و عقل است

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه اسلام دینی است که عواطف را شکوفا می کند، گفت: اسلام دل انسان را رقیق و خشونت را از ما می گیرد. اسلام دین مهر و عقل است و یکی از جلوه های مهر به حکم عقل خشونت است.
حجت الاسلام نظافت در حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) شامگاه یکشنبه در هشتمین شب از ماه محرم در مسجد جضرت زهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی به موضوع محبت به خدا پرداخت.

حجت الاسلام نظافت با اظهار این پرسش که چه کسی لایق محبت است پاسخ داد: قرآن می گوید فقط خدا شایسته محبت است. ما فقر محضیم و دنبال تامین منافع خود هستیم. انسان عین نیاز و خدا بی نیاز است. انسان فقر محض است و منفعت طلب.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ادامه داد: همه هرکس را برای خودشان می خواهند. منی که دنبال منافع هستم عقل چه می گوید. حال چه موجوداتی را باید دوست داشته باشیم. هیچ کدام از ما لیاقت محبت نداریم مگر اینکه دیوانه باشیم.

وی خداوند را ازلی و ابدی توصیف کرد و افزود: خدا یعنی بی نهایت ثروت، قدرت و جمال. در سوره انعام داستان حضرت ابراهیم با قوم مشرکش را می آورد. ابراهیم در برخورد با ستاره پرستان گفت ستاره پروردگار من است. البته این یک تکنیکی است که عقیده اش را آشکار نکرد. برخی به ابراهیم اشکال گرفتند ولی در واقع او توریه کرده است تا قومش را هدایت و نجات دهد.

حجت الاسلام نظافت با تاکید بر تاثیر جهل و دانایی خاطرنشان کرد: انسان می تواند آگاهی خود را له کند و می تواند بالای سر خود بگذارد و آن نوری که برای خود قرار دهد. انسان می تواند هدایت شود یا کفر کند. جهنم جای انسان های نفهمیده لجباز است.

وی ادامه داد: ابراهیم هنگامی که دید ستاره ناپدید شد گفت چیزی که افول می کند و از بین می رود خدا نیست. ابراهیم سپس با ماه پرستان برخورد کرد و گفت ماه خدای من است. باز هم ماه افول کرد و ابراهیم گفت این هم به درد نمی خورد. صبح خورشید پرستان را دید و گفت خورشید رب من است. اما خورشید هم غروب کرد. ابراهیم گفت خدای من ازلی و ابدی و خالق ستاره و ماه و خورشید است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) «صبر» را موثرترین ویژگی انسان برای هدایت منحرفین دانست و ابراز کرد: اگر بخواهیم کسی را هدایت کنیم باید صبر داشته باشیم. صورت دلمان را متوجه خالق آسمان ها و زمین کنیم نه موجود فانی که سه روز پس از مرگ زیبایی خود را از دست می دهد. ستاره زیباست اما ستاره آفرین زیباتر.

حجت الاسلام نظافت در بخش دیگری از سخنانش به ابدیت اشاره کرد و افزود: انسان باید کسی را دوست داشته باشد که ماندگار باشد. انسان ابدیت خواه است و برای ابدیت آفریده شده است لذا دعا کنیم خدا محبتش را در دلمان زیاد کند. پول را دوست داشته باشیم اما به شرط اینکه به حد خدا نرسد.

وی بیان کرد: اگر محبوب شدید و عشق برتر خدا باشد تکلیف بقیه محبوب ها روشن می شود. اگر اسلام ناب، قرآن، نهج البلاغه و سخنان اهل بیت نداشته باشیم جز ادعیه باز به وسیله همین ادعیه از سایر ادیان جلو هستیم.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به دعای محبین خاطر نشان کرد: در این دعا می گوییم خدایا از تو می خواهم عاشق تو باشم و محبت هرکس که تو را دوست داشته باشد یعنی امام حسین (ع) و ائمه معصومین و علمای ربانی و شهدا و مومنان. محبت هر عملی که مرا به خدا نزدیک کند.

حجت الاسلام نظافت در پایان با بیان اینکه اسلام دینی است که عواطف را شکوفا می کند اظهار کرد: اسلام دل انسان را رقیق و خشونت را از ما می گیرد. اسلام دین مهر و عقل است. یکی از جلوه های مهر به حکم عقل خشونت است. اگر اسلام می گوید دست دزد را قطع کنید هم محبت به دزد است هم محبت به اجتماع. زیر بنا، محبت است. مهر الهی در وجودمان بیاید بقیه امور درست می شود./202/820/ب1

ارسال نظرات