۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۵۴۷۰۸
استاد حوزه علمیه:

موسیقی حرام انسان را از یاد خدا غافل می کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موسیقی حرام انسان را از یاد خدا غافل می کند، گفت: موسیقی حرام انگیزه به سمت گناه و فحشا می دهد و انسان باید مراقب باشد و هشدارهایی که در باب موسیقی حرام داده می شود را جدی بگیرد.
موسیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حامد شاه حیدری استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امام سجاد(ع) شهر کرمان به تبیین اثرات موسیقی حرام در زندگی انسان پرداخت و اظهار کرد: پیشرفت در زمینه فن آوری و علم، دسترسی انسان را به علم موسیقی راحت کرده است، و فناوری مثل شمشیر دولبه است که هم می توان از آن استفاده مثبت و هم استفاده منفی کرد.

وی بیان کرد: یکی  از زمینه های که تکنولوژی فراهم کرد هاست دسترسی به موسیقی راحت شده است و اصل کلمه موسیقی یک کلمه یونانی است و معادل کلمه غنا در معارف ما است، در یونان کلمه موسیقی را دقیقا آواز گناه می گویند؛ اما در مسائل فقهی و اصطلاحی ما موسیقی اینگونه نیست؛ بلکه موسیقی هم حلال، حرام  و هم مشکوک داریم.

حجت الاسلام شاه حیدری تصریح کرد: انسان باید مراقب باشد و هشدارهای که در باب موسیقی حرام داده می شود را جدی بگیرد و در روایت آمده است یکی از آثار موسیقی حرام این است انسان را به سمت فحشا و منکر گرایش می دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مکانی که نامحرم باشد و موسیقی حرام پخش شود این کار به زنا کشیده می شود، و موسیقی حرام  انگیزه به سمت گناه و فحشا( گناه آشکار) می دهد و انسان را غافل از یاد خدا می کند و امام علی(ع) فرمودند «هیچ چیز برای انسان زننده تر از غفلت نیست».

وی یکی دیگر از آثار موسیقی حرام  را بر شهوت جنسی(زنا) دانست و افزود: بنابراین موسیقی حرام یک پدیده شومی است و متاسفانه این موسیقی در حال حاضر در دسترس خیلی از افراد جامعه است و باید مراقب بود و شادی آن چیزی است که اثر مثبت در زندگی انسان داشته باشد نه آن چیزی که اثر منفی برای انسان به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام شاه حیدری با اشاره به اینکه باید در این راستا به جوانان و نوجوانان هشدار داد، عنوان کرد: زیباترین موسیقی قرآن کریم، روضه ها و مداحی است، و گوش دادن به روضه اباعبدالله همراه با معنویت است و قرار نیست این معنویت همراه با گریه و یا تاثر باشد؛ بلکه معنویت در روح و جان انسان اثر مثبت دارد.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش به بخشی از جلوه های دنیا براساس حب دنیا، اشاره کرد و یادآور شد: انسان باید قلب خود را با اهل بیت(ع) دوستی کند و دنیا جلوه های وحشتناکی دارد اگر کسی با او رفیق شود و می گویند آن دنیایی مضمون عروسی است هرچه شوهر به سمت او آمده است، آنها را کشته است.

کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: نباید به این دنیا دل بست، اصل این لذت ها و بهره بردن از آنها برای بهشت است و دنیا از لحاظ شهوات و لذت ها جواب انسان را نمی دهد و خدا بهشت را قرار داده است در بهشت سیری وجود ندارد؛ اما در دنیا سیر می شود.

وی یکی دیگر از جلوه های دنیا را حب الطعام خواند و افزود: انسان باید در زندگی خود مراقب مال حرام و حلال باشد و آداب غذا خوردن را نیز رعایت کند و حب النوم نیز یکی دیگر از جلو ه های حب دنیا است که در زندگی باید مراقب آن نیز باشد.

حجت الاسلام شاه حیدری خاطرنشان کرد: حب المال نیز یکی از جلوه های دنیا است و افرادی هستند که بسیار مال دوست هستند و حاضر نیستند از مال خود در راه خدا انفاق کنند، یتیم را اکرام نمی کنند و ارث دیگران را کامل می خورند، بنابراین حب المال نیز خطرناک است و آثار آن گریبان اینگونه افراد را خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه اذعان کرد: دوست داشتن مال دنیا قلب انسان را به ویرانی می کشد، تلاش و کوشش در مال حلال وظیفه همه مسلمانان است و در این راستا می توان از حضرت علی(ع) درس گرفت که تنها با زحمت کشی خود هزار برده را آزاد کرد و در زندگی خود انفاق زیادی می کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مظاهر دنیا حب النساء است و اسلام تأکید دارد این امر تنها با ازدواج و رعایت عفاف محقق می شود و دوست داشتن همسر از اخلاق انبیا است و اما بعضا افرادی هستند که به دنبال شهوت های جنسی خود هستند.

حجت الاسلام شاه حیدری در پایان اظهار کرد: حب الریاست نیز یکی دیگر از جلو ه های دنیا است، بنابراین قلب انسان بایدجایگاه خداوند و امام حسین(ع) باشد و همه این موارد برای آزمایش انسان ها قرار داده شده است تا بتوانند از این آزمایش الهی سربلند بیرون آیند./202/9709/ب1

ارسال نظرات