۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۵۶۸۷۰

آموزش نیروی هوایی عربستان از سوی انگلیس برای عملیات در یمن

یک روزنامه انگلیسی نوشت، انگلیس تنها با فروش سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان در عملیات علیه مردم یمن همکاری نمی‌کند بلکه نیروی هوایی عربستان سعودی را آموزش می‌دهد.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود انتقادات بسیار از فروش تسلحیات و تجهیزات نظامی انگلیسی به عربستان، یک روزنامه انگلیسی فاش کرد نیروی هوایی عربستان تحت آموزش نظامی انگلیس هم قرار دارد.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: اعضای حزب لیبرال دموکرات بریتانیا با «شرم‌آور» خواندن این اقدام دولت انگلیس،‌ به اطلاعاتی دست یافتند که بر اساس آن معلوم می‌شود انگلیس آموزش‌های نظامی به نیروی هوایی عربستان می‌دهد.

«تام بریک» سخنگوی امور خارجه حزب لیبرال دموکرات بریتانیا از وزارت دفاع این کشور خواست هرچه سریعتر به آموزش نظامیان عربستانی پایان دهد.

وی همچنین از وزارت دفاع خواست کنترل و نظارت بیشتری بر صادرات تسلیحات به پادشاهی سعودی داشته باشد.

«مایکل فالن» وزیر دفاع انگلیس گفته است نیروی هوایی عربستان برای ارتقا‌ء فرآیند هدف‌گیری تحت آموزش بوده و مدعیست این اقدام کاملا در راستای قوانین بین‌المللی است.

با وجود این اظهارات فالن، بریک گفت «شرم‌آور است که دولت بریتانیا نه تنها خلبان سعودی را تسلیح بلکه به آنها آموزش هم می‌دهد.»

وی در ادامه گفت بمباران غیرنظامیان بی‌گناه یمنی از سوی عربستان سعودی،‌ نقض آشکار قوانین انسانی است و اکنون زمانی است که این مسایل به خوبی مستندسازی شده‌اند. وی تاکید کرد «دولت باید به همدستی در این کمپین مرگبار پایان دهد.»

به نوشته فارس، افشای این مساله، باب تازه‌ای از انتقادات علیه روابط نزدیک عربستان سعودی و بریتانیا باز کرد زیرا عربستان در راس ائتلافی است که علیه مردم یمن به کشتار دست می‌زند.

حزب لیبرال دموکرات بریتانیا از دولت خواسته جزییات آموزش و فروش تسلیحات به عربستان سعودی را منتشر کند. این حزب همچنین گفت آموزش‌های نظامی به نیروی هوایی عربستان، هم در انگلیس و هم در عربستان صورت گرفته است.

وزیر دفاع انگلیس گفته است این کشور جلسات آموزشی در خود عربستان برای یادگیری فرآیند شناسایی برگزار کرده است اما مستقیما در عملیات شناسایی مشارکت ندارد و مشاوره خاصی برای این گونه عملیات به عربستان سعودی نداده است./847/ب102/د

ارسال نظرات