۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۵۶۹۳۱
حجت‌الاسلام فقیهی:

مدیریت با تحمیل عقاید متفاوت است

استادحوزه علمیه قم با بیان اینکه مدیریت با تحمیل عقاید متفاوت است، گفت: مؤمن در دانش مدیریت کسی است که در مبانی رفتاری خود مخاطبانش را مورد مشورت قرار دهد.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی امروز در نشست تخصصی تفسیر قرآن کریم که در شبستان بزرگ نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با تأکید بر این‌که بر اساس نص منابع شرع مقدس، گناه خیانت است، اظهار داشت: گاهی اوقات برداشت‌های سطحی برخی از قرآن کریم مقدمه گناهانی می‌شود که در دنیا خداوند متعال برای آن دیه معین فرموده است.

استاد برنامه‌های تخصصی معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه برخی از پرونده‌های دادگاه‌های خانواده حاکی از آن است که برخی از مردان نسبت به معنای ظاهری آیه 34 سوره نساء دچار کج‌فهمی اجتماعی شده‌اند، تصریح کرد: خداوند متعال فرموده است«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ .... اللاَّتي‏ تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبيلاً إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِيًّا کَبيراً؛ مردان سرپرست زنان‌ هستند .... و زنانی که از نافرمانی آن‌ها نسبت به مسائل معاشرت می‌ترسند نخست آن‌ها را موعظه کنید و  بعد در خوابگاه از آن‌ها دوری نمایید و اگر سود نبخشید، در محدوده دستور شرع آن‌ها را بزنید، پس اگر از شما اطاعت کردند، دیگر بر آزار آن‌ها راهی نجویید، که همانا خداوند بلندمرتبه و بزرگ است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه  برای درک ابعاد این آیه حداقل باید از دو بعد تخصصی مفاهیم و هویت ترجمه مورد نقد و بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: اولین فراز تفسیری این آیه امور مترتب به«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ» است، بر این اساس باید توجه داشت که در بدنه تحلیل مراتب اختلافات خانوادگی که از سوی خداوند متعال معین‌شده است موردتوجه و محور تحلیل قرار گیرد.

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه خداوند به هرکدام از جنس مرد یا زن امکاناتی اختصاصی داده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که همه این امکانات متناسب با خود جنس به او عطاشده است و این تناسب بر اساس جایگاه اجتماعی هر یک از طرفین تعیین‌شده است برای مثال عواطف شدید نیاز زیست اجتماعی زن است این در حالی است که این درصد از عواطف در مرد وجود ندارد.

استاد برنامه‌های تخصصی معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به تناسب تکلیف و امکان اظهار داشت: وقتی عواطف نیاز زن زیست اجتماعی زن است در مقابل یک وظایفی که مقدمه آن نیاز به برداشتن عواطف است از تکلیف اجتماعی زن در کنش‌های اجتماعی برداشته‌شده است برای مثال حضور  در جبهه جنگ، قضاوت و فعالیت‌های سخت روانی از وظایف عمومی زن در منظر شرع مقدس اسلام اصالت تکلیفی ندارند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که در منظر شرع مقدس مدیریت بر مدار عقل است، بیان داشت: قاعده«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ» نشان از این است که در منظر شرع مقدس مدیریت زندگی بر عهده مرد است؛ بر این اساس نمی‌توان این قاعده را حمل بر نقصان زن در عقل یا جایگاه اجتماعی کرد چرا که صاحب عواطف بودن در منظر شرع مقدس نیاز به جایگاه رفیع اجتماعی است.

حجت‌الاسلام فقیهی مشورت را محور رفتارهای اصولی و قرآنی در زندگی خانوادگی توصیف کرد و گفت: یک مدیر خوب باید بداند که امور منزل را بر اساس مشورت و تفاهم به نتیجه مطلوب برساند؛ بر اساس این معیار می‌توان به‌صراحت اخلاق را محوری تعیین‌کننده در کنش‌های اجتماعی یک فرد عنوان کرد. 

استاد برنامه‌های تخصصی معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که مدیریت با تحمیل عقاید متفاوت است، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) در حدیث نبوی می‌فرمایند«اَلمُؤمِنُ يَأكُلُ بِشَهوَةِ أَهلِهِ، اَلمُنافِقُ يَأكُلُ أَهلُهُ بِشَهوَتِهِ؛مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده اش تحميل می‌کند.» باید توجه داشت که اگر این حدیث معیار رفتاری یک مدیر موفق باشد می‌توان گفت که مؤمن در دانش مدیریت کسی است که در مبانی رفتاری خود مخاطبانش را مورد مشورت قرار داده و منافق کسی است که در کنش‌های مدیریتی او همه باید دنبال او باشند.

وی ادامه داد: خانواده معیار در اسلام خانواده است که در روابط خانوادگی آن اساس بر مشورت است؛ بنابراین مشورت از مصادیق محبت و محبت به همسر از امور توصیه‌شده از سوی دین است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به مبانی مدیریت و الگوی مدیریت اسلامی اظهار داشت: باید توجه داشت دانش منتج از چنین مبانی حاکی از آن است که در سیستم اجرایی هرگونه عیب و ایرادی بر عهده مدیر است؛ البته باید توجه داشت که گاهی اوقات زن به‌گونه‌ای برخورد می‌کند که مدیریت را از مرد می‌گیرد و مرد را در مقابل بچه‌ها ضعیف می‌کند هرچند مرد در این جریان ضعیف عمل کرده است اما اشتباهات رفتاری زن مقدمه این مباحث شده است./837/پ202/ی

ارسال نظرات