۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۵۷۱۹۳
استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران:

​راهبرد قرآن نگاه به ابدیت است

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران با تاکید بر نگاه اخروی قرآن بر زندگی انسان، ذکر و یاد خدا و تفکر درباره حیات پس از مرگ را مایه تلنگر و اصلاح انسان معرفی کرد.
استاد حوزه علمیه مازندران 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائم شهر، حجت الاسلام مهدی خوبانی، استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران عصر امروز در کلاس اخلاق مدرسه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر، به تأثیر احساس و افکار در در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: انسان باید مراقب احساسات و افکار خود باشد چرا که نقش مستقیم در زندگی او دارد.

حجت الاسلام خوبانی حس حضور خداوند در همه امور را یادآور شد و اظهار داشت: اگر انسان تمام احساست و افکار خود را متوجه حضرت حق نماید دقت بیشتری در اعمال خود نشان می دهد و مراقبت از نفس برای او راحت تر خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران به نصایح ارزشمند علمای بزرگی چون علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: ایشان مدام به ترس از خدا و شاهد بودن او بر تمام امورات انسان تاکید می کردند.

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر با بیان این که انسان نیاز به یک ناظر درونی دارد تاکید کرد: حس حضور خدا همان ناظر درونی برای او است.

حجت الاسلام خوبانی به لزوم این ناظر درونی در زندگی طلبه اشاره کرد و افزود: طلبه باید پیشگام در حساب و کتاب ابدیت و قیامت خود باشد و نباید عمر خود را به روزمرگی سپری کند بلکه همواره باید در مسیر کسب علم و تقوا گام بردارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران، راهبرد قرآن را نگاه به ابدیت دانست و با بیان آیه ای از قرآن کریم تصریح کرد: برای انسان ثمره ای جز آنچه می اندیشد و در گفتار و عمل پیاده می سازد نیست.

وی همچنین با بیان روایتی از رسول اکرم(ص) سعادت انسان را در قالب رعایت حقوق مردم بیان کرد و گفت: دایره حق الناس فراتر از تصورات ظاهری است و در امور مادی و معنوی ظرافت های بسیاری دارد که انسان باید آن ها را بشناسد و مراقب باشد.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که دایره حق الناس معنوی به مراتب بیشتر از حق الناس مادی است، تصریح کرد: غیبت ها و تهمت های ناروا گاهی انسان را به سقوط می رساند پس باید مراقب آن چه بر زبان جاری می شود باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن تاکید بر اهتمام داشتن در انجام تکالیف الهی اظهار داشت: تکالیف الهی در جهت تکامل و سعادت انسان برای او وضع شده است و نباید انسان در ادای آن ها سستی کند و قضای تکالیف فوت شده را نیز جدی بگیرد.

حجت الاسلام خوبانی نماز را رکن اساسی در امور عبادی و تکالیف شرعی معرفی کرد و تاکید کرد: ترک نماز موجب فقدان شفاعت قرآن و اهل بیت(ع) خواهد شد و عذاب ابدی را در پی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائمشهر در بخش پایانی سخنان خود همچنین تجسم مرگ و فضای انتظار در برزخ را مایه تلنگر و اصلاح درون معرفی کرد و تاکید کرد: مراقبت از اعمال و رفتار حاصل این چنین تفکر و تأملی است.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، تقویت مباحث اخلاقی درحوزه را سبب شکوفا شدن استعداد‌های طلاب دانست و تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر کمتر به درس اخلاق در حوزه‌های توجه می‌شود که تقویت این درس در مدارس علمیه امروز یک ضرورت است.

حجت الاسلام خوبانی طلاب حوزه علمیه را سربازان حضرت ولیعصر(عج) دانست و افزود: باید تلاش و هدف همه ما در حوزه این باشد؛ طلابی پرورش دهیم که در آینده بتوانند به اسلام و انقلاب اسلامی خدمت کنند. 

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که مسائل علمی و اخلاقی در حوزه باید یک اصل مهم باشد و نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم، افزود: علم و اخلاق در حوزه باید همراه و همزمان با هم رشد کند و تقویت شود تا شاهد بالندگی حوزه علمیه باشیم.

حجت الاسلام خوبانی با بیان این که در پرورش طلاب باید مباحث کیفی را در دستور کار خود قرار دهیم، تصریح کرد: امروز جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند طلاب مستعد و مهذب است با بتواند در برابر هجوم شبهات دینی سربلند باشد./202/950/ب1

ارسال نظرات