۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۵۷۶۰۹

دومين نشست از سلسله نشست‌هاي كتابنوش در مركز تبادل كتاب برگزار شد

دومين نشست از سلسله نشست‌هاي «كتابنوش»، با هدف نقد و بررسي كتاب «روياي نيمه شب» به همت کانون اندیشه جوان با همکاری مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
سلسله نشست‌هاي كتابنوش

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با همکاری مرکز تبادل کتاب، دومين نشست از سلسله نشست‌هاي «كتابنوش»، با هدف نقد و بررسي كتاب «روياي نيمه شب» برگزار شد.

«كتابنوش» عنوان مجموعه نشست‌هاي نقد، رونمايي و بازنمايي كتاب است كه با همكاري كانون انديشه جوان و مركز تبادل كتاب قرار است هر دو هفته يكبار در این مركز برگزار شود.

نشست نقد، رونمایی و بازنمایی كتاب «روياي نيمه شب» نوشته مظفر سالاري روز دوشنبه مورخ 3 آبان ماه سال جاری با حضور حجت‌الاسلام ‌زائري مدير مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و مهدي كاموس، مدیرکل دفتر مطالعات سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار ‌گرديد.

در این نشست، بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران، كليپي از نخستين نشست كتابنوش، پخش شد و در ادامه مجيد اسطيري، مجري نشست ضمن بیان خيرمقدم، آقايان زائري و كاموس را به جایگاه دعوت کرد.

حجت الاسلام زائري در ابتدا از نويسندۀ كتاب «روياي نيمه شب»، به دليل پرداخت خوب كتاب، مجموعه‌هايی كه به معرفي اين كتاب پرداخته‌اند و همچنين از برگزار كننده‌گان نشست تشكر كرد.

مجيد اسطيري، با طرح داستان نویسنده كه در آن بحث برادري و زندگي شيعه و سني در يك جامعه مطرح شده و در كنار اين مسئله موضوع عشق آورده شده است و همچنين بحث كرامتي از امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف و معجزاتی كه به واسطه وجود ايشان رخ مي‌دهد، از حجت الاسلام  زائري در خصوص توفیق یا عدم توفیق نویسنده در این راه پرسش کرد.

حجت الاسلام زائري در پاسخ با بيان اينكه كتاب اساسا براي موضوع تقريب بين مذاهب نوشته نشده است، و نبايد با اين پيش فرض خوانده شود، گفت: این كتاب براي تبيين معارف شيعي و بيان كرامتي از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف است.

وی با اين نگاه،كتاب را نسبت به نمونه‌هاي مشابه، نرم‌تر و منطقي‌تر دانست و بيان داشت: كتاب نگاه بسيار مثبتي نسبت به همراهي و هم‌زيستي و تعامل بين مذاهب دارد و نويسنده كاملاً به ضرورت‌ها و اقتضائات شرايط روز و مخاطب عام توجه داشته و به خوبي از عهده آن برآمده است.

حجت الاسلام زائري در ادامه افزود، نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد ریشه اختلافات، سیاسی است و نه اعتقادی و از نگاه من کتاب به هدف نگارنده دست یافته است.

مدير مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی افزود: قرار نیست امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه در همه موضوعات شیعیان یا مردم وارد شوند؛ بلکه زندگی به روال طبیعی پیش می‌رود و اگر گاهی وجود خود را می‌نمایانند، برای آن است که این موضوع زنده بماند.

نویسنده کتاب «حجاب بی حجاب» ادامه داد: در سال‌های اخیر همان قدر که باب خرافات باز شده؛ نگاه مادی و ابزاری نیز ترویج یافته است؛ که باید در باورها هر دو جنبه زندگی مادی و معنوی را در نظر گرفت.

در ادامه این نشست آقای مهدی كاموس در ابتداي صحبت خود با تشكر از برگزاري چنين نشست‌هایي، اين موضوع را بيان كرد كه براي صحبت در خصوص هر رماني ابتدا بايد ژانر آن را اعم از ديني، تاريخي و تخيلي مد نظر قرار داد.

وي در ادامه با ارائه تعريفي از رمان عامه‌پسند و رمان ديني، كتاب "روياي نيمه شب" را رمان ديني عامه‌پسند با جنبه‌هاي تاريخي دانست كه به خوبي توانستهاست با عموم مردم در طبقه متوسط دين‌دار ارتباط برقرار کند.

مهدي كاموس، مدیر کل دفتر مطالعات سازمان تبلیغات اسلامی، این رمان را ماجرا محور دانست كه، استاندارد‌سازي كرده و كليشه‌هاي مرسوم در آن رعايت شده است. كاموس همچنين بيان داشت: به كار بردن رمان عامه‌پسند به معناي ارزش‌گذاري درباره كتاب نمي‌باشد، بلكه با ديد مثبت اين موضوع را مد نظر قرار داده است.

رمان «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری، داستان عشق یک پسر شیعه به دختری از اهل تسنن است که با عشق دختر حاکم به همان پسر، دچار فراز و فرودهایی می‌شود و در واقع در بطن این داستان درباره نقش امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه در زندگی شیعیان در برهه‌ای از تاریخ که حاکمیت به آنها ظلم کرده و به مسائلی از‌جمله تقریب مذاهب نیز پرداخته شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات