۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۴۵۸۲۶۲
پیشکسوت قرآنی کشور:

هیچ رویدادی نمی‌تواند جایگاه قرآن را تحت‌الشعاع قرار دهد

پیشکسوت قرآنی کشور در مراسم تشییع پیکر استاد مروت گفت: هیچ حادثه و رویدادی در بستر زمان نمی‌تواند عظمت قرآن و جایگاه والای قرائت قرآن را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ مردم ایران اسلامی در راه دفاع از حریم قرآن بیش از ۲۲۰ هزار شهید سرافراز را تقدیم اسلام کرده‌اند.
عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از ایکنا، عباس سلیمی، خادم القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور صبح امروز، ۸ آبان‌ماه در مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد محمدتقی مروت، استاد الاساتید قرآنیان طی سخنانی بیان کرد: استاد محمدتقی مروت پیش‌قراول نهضت تلاوت نوین قرآن و نخستین جوان شیعه ایرانی بود که اولین رتبه بین‌المللی قرائت قرآن را در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال‌های اختناق در سال ۱۳۵۲ به عنوان یک افتخار برای ملت بزرگوار ما کسب کرد.

وی ادامه داد: تمام غرض بنده برای ایراد سخن در کنار پیکر این استاد عزیز و بزرگ از این بابت است که عرض کنم مراسم امروز ما فقط به منظور تشییع پیکر استاد مروت عزیز برگزار نمی‌شود، بلکه این مراسم، تجدید میثاق با قرآن، تکریم قرآن و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری و شهیدان بزرگوار راه قرآن است.

پیشکسوت قرآنی کشور اظهار کرد: امروز آمده‌ایم تا در حقیقت بگوئیم که قرآن، منشور بی‌بدیل وحی، کتاب زندگی، دستورالعمل نیل به سعادت و خوشبختی، کتاب انسان‌سازی و کتابی است که در حقیقت از رهگذر لطف خداوند بزرگ بر قلب نازنین پیامبر خاتم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)‌ نازل شد تا از بیان و لسان آن مفسر و معلم بزرگ قرآن راهگشای زندگی همه انسان‌هایی باشد که به دنبال راهیابی به نور و سعادت و هدایت و خوشبختی هستند، قرآنی که در حقیقت پیام خداوند بزرگ به همه جهانیان برای هدایت و سعادت است.

سلیمی در ادامه افزود: اهالی قرآن، حاملان قرآن، اساتید، مربیان، کاتبان، مترجمان و مفسران و همه عاشقان قرآن نیز از برکت این انس و تعامل با قرآن جایگاه ممتازی در جهان آفرینش دارند تا آنجا که پیامبر بزرگوار ما می‌فرمایند «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَي اللهِ بَعْدَ الاَنبياءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن»، «بلندمرتبه ترین انسان‌ها نزد خداوند بزرگ بعد از سلسله جلیله پیامبران، علمای دین هستند و سپس حاملان قرآن کریم».

پیشکسوت قرآنی کشور گفت: از نظر مخفی نماند که حاملان قرآن کریم فقط کسانی نیستند که قرآن را قرائت می‌کنند، حامل قرآن کریم کسی است که قرآنی بیندیشد، قرآنی سخن بگوید و قرآنی عمل کند یعنی دارای نیت خالص، قول طیب و طاهر و عمل صالح باشد وگرنه از منظر پیامبر بزرگوار کسی که واجد این شرایط و ویژگی‌ها نباشد، قرآنی نخواهد بود.

سلیمی تصریح کرد: حاملان قرآن کسانی هستند که به تعبیر پیامبر بزرگ اسلام(ص) چهار ویژگی دارند «يَخْرُجونَ مِن الدُّنيا كَما يَخْرُجُ الاَنبياء. وَ يَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبياءِ و يَمُرُّونَ عَلي الصِّراط مَعَ الاَنبياءِ و يَأخذون ثوابَ الاَنبياء؛ خارج مي‌شوند از دنيا همان طوري كه انبياء خارج مي‌شوند و برانگيخته مي‌شوند از قبور همانند انبياء و مي‌گذرند از صراط با انبياء و مي‌گيرند ثواب و پاداش انبياء را پس چه خوب پاداشي است براي طالب علم و حامل قرآن».

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه ضمن عرض تسلیت به همسر داغدار مرحوم استاد مروت، افزود: استاد مروت، عزیزی بود که از سن ۹ سالگی در محضر قرآن کریم به عنوان یک شاگرد نوجوان قرآنی رسماً زانو زد. در سن ۱۲ سالگی توفیق ملاقات با مرجع اعلم زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) را داشت و در محضر ایشان به تلاوت آیت‌الکرسی پرداخت که مورد تشویق و تقدیر آن مرجع عظیم‌الشأن قرار گرفت و آن سید بزرگوار دعایی در حق این برادر و استاد عزیز ما فرمودند و آرزو کردند که ان‌شاء‌االله به زودی از قاریان ممتاز و اساتید خوب قرآن بشود که این دعا مستجاب شد.

وی اظهار کرد: جناب استاد مروت تلاش فراوانی به منظور اینکه شیوه‌های نوین تلاوت را در کشور نهادینه کند صورت داد و ایشان با دوستان و همراهان خوبی که چهره زیبای آنان زینت‌بخش این محفل است و نیز تشویق و ترغیب فراوان، در سال ۱۳۴۸ اولین حضور خود را در مسابقات مالزی تجربه کردند و سپس، در سال‌های بعد در سال ۱۳۵۱ حائز رتبه دوم مسابقات بین‌المللی شدند و با پشتکار و تلاشی که داشتند به فاصله یک سال بعد ۱۳۵۲ یعنی ۴۳ سال قبل، اولین رتبه بین‌المللی مسابقات قرائت قرآن را برای ملت بزرگ ایران اسلامی به ارمغان آوردند.

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: موفقیت استاد مروت نقطه عطفی در آموزش قرآن کریم در کشور ما بود. از آن تاریخ ایشان فتح باب افتخارات امروز جامعه قرآنی شد و ما به عبارتی مستقیم و غیر مستقیم وامدار و مدیون محمدتقی مروت عزیز و بزرگواری هستیم که در دوران رژیم اختناق الگویی ممتاز برای جوانان و نوجوانان عزیز ما شد.

سلیمی با بیان اینکه استاد مروت پس از بازگشت از مسابقات، توفیق داشت تا ۳۰ جزء قرآن کریم را در رادیو ایران تلاوت کرد و در خدمت قرآن بود، تصریح کرد: اگرچه مع‌الاسف برخی از تنگ نظری‌هایی که همیشه مانع و آفت راه رشد استعدادهای جوانان عزیز ما بوده سبب شد تا به خاطر این بی‌مهری‌‌ها نتوانیم از وجود استاد آنگونه که باید و شاید بهره‌مند شویم اما هیچ عاملی نتوانست مانع عشق‌ورزی او به قرآن شود. او این مسیر و ارتقای سطح کیفی قرائت قرآن را مجدانه دنبال کرد. سال‌ها حضور او در مهد قرائت قرآن در کشور مصر و ارتباط بسیار صمیمی و نزدیک با اساتید بزرگ آسمان تلاوت قرآن بزرگانی که اسطوره‌های جاودان قرائت قرآن هستند و ارتباط با ایشان سبب ایجاد تحولی شگرف در امر قرائت قرآن و علم قرائت قرآن در کشور ما شد.

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: در ایام غربت نیز استاد مروت عاشق و خادم قرآن بود و همواره تا پایان عمر خدمتگزار قرآن بود تا اینکه خداوند اراده فرمود پاداش او را در سن ۷۲ سالگی در اولین ساعات بامداد روزر عاشورای حسینی به خاطر اینکه به قرآن و امام حسین(ع) عشق می‌ورزید به او مرحمت کند و او در عاشورا میهمان خداوند بزرگ شد «وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».

سلیمی اظهار کرد: عظمت جامعه قرآنی، مرهون تلاش‌ها و مجادت‌های مستمر و خدمات خالصانه کهکشانی از اساتید و عاشقان قرآن کریم است. بزرگان و عزیزانی که در زمینه قرائت قرآن و خدمت به قرآن و فرهنگ قرآن به منظور روشن نگاه داشتن چراغ فروزان آموزش قرآن همه عمر خود را وقف قرآن کردند. اساتید و بزرگانی چون مولایی‌ها، مروت‌ها، اربابی‌ها، بیگلری‌ها، محمدی‌ها، شکوهنده‌ها، قیم‌ها، مختاری‌ها، اوحدی‌ها، غفاری‌ها و صدها استاد بزرگ دیگری که همه ما مدیون آن عزیزان بزرگوار هستیم و امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ پرچم‌دار قرآن، ادامه دهنده راه امام پیروزمند جماران، پیر پیروزمند و فریادگر بزرگ تکبیر و توحید و احیاگر قرآن کریم در قرن اخیر است، امام امت و همه خدمتگزاران قرآنی این مسیر را پی می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: جامعه قرآنی باید بداند مسئولیت خطیری در صیانت و حفظ حرمت قرآن و جامعه قرآنی دارد. سبک زندگی همه قرآنیان جمهوری اسلامی ایران باید به ترتیبی باشد که عزت قرآن، محفوظ بماند و پیامی که امام صادق(ع) داده‌اند که «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا» همواره مد نظر قرآنیان عزیز و ارجمند ما باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: هنگامی که تری جونز، کشیش نابخرد مسیحی برخوردار از تفکر یهود به قرآن جسارت کرد و قرآن کریم را به آتش کشید، برای او و جناب پاپ بنکدیت شانزدهم این پیام را دادیم که بدانند با به آتش کشیدن قرآن از عظمت آن کاسته نخواهد شد. به آنان گفتیم که از قرآن سوخته دود به آسمان برنخواهد خواست بلکه نور ساطع خواهد شد اگر باور ندارید از تنور خانه خولی بپرسد. به آنان گفتیم که در ارتباط با عظمت قرآن با به آتش کشیدن قرآن و جسارت به قرآن، هرگز نوای جان‌بخش قرآن کریم کمرنگ و بی‌‌رونق و خاموش نخواهد شد اگر باور ندارید از سر قاری قرآن بر فراز نیزه بپرسید.

سلیمی تصریح کرد: امروز نیز در کنار پیکر پاک این استاد عزیز قرآنی آمده‌ایم تا به دور از هرگونه تعصب و جانبداری صنفی اعلام کنیم هیچ حادثه و رویدادی در بستر زمان نمی‌تواند عظمت قرآن و جایگاه والای قرائت قرآن را تحت‌الشعاع قرار دهد. مردم با ایمان ایران اسلامی که در راه دفاع از حریم قرآن بیش از ۲۲۰ هزار شهید سرافراز را تقدیم اسلام کرده‌اند، مردم رشید و غیوری هستند که اجازه نخواهند داد دشمنان قسم خورده انقلاب با بهانه قرار دادن مسئله‌ای که صد البته باید در چارچوب مقررات قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد رسیدگی و صدر رأی عادلانه قرار گیرد، آن را بهانه قرار دهند و در صدد بهانه برای انتقام از خود قرآن برآیند.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: جلسه امروز ما به موازات تجلیل از جناب استاد مروت، تجدید بیعت و میثاق با خود قرآن کریم است قرآنی که جان همه ما فدای آن است. ما امید آن را داریم که به حول و قول الهی ان‌شاءالله این التهابات پایان بپذیرد و مردم ما بدانند که قرآن پناه منحصر آنان است و جامعه قرآنی خدمتگزار و امین آنان و جوانان و نوجوانان آن‌ها هستند. استاد مروت‌‌ها و هزاران استاد بزرگ قرآن و عالم مجاهد دین، هستی خود را وقف کرده‌اند تا عزت و عظمت قرآن و مکتب دین محفوظ بماند و حرکت جامعه قرآنی امروز نیز باید در همین راستا باشد. ما پیروان آن امیرمؤمنان علی(ع)‌، قرآن ناطقی هستیم که موضع قضایی او مبتنی بر «اقامه الحدود علی القریب و البعید» بود، ما پیرو آن پیامبر و اهل بیتی هستیم که عدالت سرلوحه زندگی آنان بود و هرگز اجازه نخواهیم داد که هیچ رویداد و مسئله‌ای به ساحت مقدس قرآن خدایی ناکرده شبهه‌ای وارد کند.

سلیمی در پایان اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله فرمایش امام صادق(ع)‌ به شقرانی که از شاگردان ایشان بود همواره سرلوحه کار و آویزه گوش همه ما قرار گیرد که امام صادق(ع) به او فرمود «ای شقرانی! کار خوب از هر کسی سر بزند، زیباست، اما اگر تو کار خوب انجام دهی، زیباتر است؛ چرا که منتسب به ما هستی و کار بد از هر کسی که سر بزند، زشت است، اما اگر از تو صورت گیرد، زشت‌تر است که منتسب به ما هستی»./836/د102/ل

ارسال نظرات