۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۵۸۳۲۸
حجت الاسلام زنگویی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا تشریح کرد؛

فعالیت مؤسسه سفیران انقلاب/ انتشار 30 اثر فرهنگی و تبلیغی

مدیر مؤسسه سفیران انقلاب با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در امور فرهنگی، گفت: مؤسسه سفیران انقلاب با هدف تلاش گسترده برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه تأسیس شد و برنامه های کلانی را در دستور کار خود دارد.
حجت الاسلام علیرضا زنگویی، مدیر موسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب حجت الاسلام علیرضا زنگویی، مدیر موسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب حجت الاسلام علیرضا زنگویی، مدیر موسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب حجت الاسلامن علیرضا زنگویی، مدیر موسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب

اشاره: دشمنان جمهوری اسلامی از روزی که در این کشور ندای اسلام و ایمان بلند شد به مخالفت با آن و مردم آن برخواسته و از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نکرده‌اند که نمونه بارز آن جنگ هشت ساله تحمیلی است.

جوانان و آزاده‌مردان این کشور جانانه و با کمترین امکانات از دین و کشور و ناموس دفاع کردند و با اهدای خون پاک خود ثمره نوپای انقلاب را آبیاری کرده و سیلی محکمی به گوش دشمنان و یاوه‌گویان زدند و از همان روز بود که دشمن قسم خورده این مرز و بوم به این نتیجه رسید که جنگ نظامی برای خاموش کردن نام اسلام حربه‌ای ضعیف و ناکارآمد است و به همین خاطر روی به جریان فرهنگی آورد.

جریان مبارزه فرهنگی دشمنان که از آن به جنگ نرم نیز تعبیر می شود کم و بیش تأثیرات خود را روی این کشور گذاشته و عده‌ای که فریب خورده دشمنان هستند در این دام نیز افتاده و سر و جان خود را فدای دشمنانی دوست نما کرده‌اند.

در این میان اما وظیفه مردم و مسؤولان و به‌ویژه حوزه‌های علمیه تلاش در عرصه فرهنگی و ترسیم چهره نفاق و استکبار و نشان دادن سیمای زیبای اسلام ناب است که اتفاقا رهبر معظم انقلاب نیز بارها مسأله فرهنگی و نفوذ از طریق فرهنگ را هشدار داده و راهکار هایی برای ارتقای فرهنگ اسلامی ارائه کرده اند.

یکی از مؤسسات فرهنگی هنری حوزه علمیه قم که خدمات ارزشمند پژوهشی و تبلیغی و کارها و اقدامات نوین فرهنگی انجام داده «مؤسسه فرهنگی هنری سفیران انقلاب» است که انصافا در عرصه های گوناگون فرهنگی تلاش های زیادی کرده و نتایج درخشانی نیز از خود به جای گذاشته است.

حجت الاسلام علیرضا زنگویی، مدیر موسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در مورد مؤسسه و فعالیت های پزوهشی آن و همچنین طرح جدید مددکاری نوین اسلامی سخنانی بیان کرده است که متن این گفتگو در ادامه تقدیم خوانندگان محترم رسا می‌شود.

 

رسا ـ با عرض سلام  و خسته نباشید و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، به عنوان سؤال اول درباره مؤسسه و تشکیل آن برای ما بیان کنید.

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین. ضمن عرض تسلیت ایام ماه محرم الحرام و صفر المظفر به شما فعالان عرصه خبررسانی در آن خبرگزاری وزین و مخاطبان عزیز و گرامی‌تان و امید به بهره‌برداری بیشتر از معارف بیان شده در مجالس حسینی، از خداوند متعال می‌خواهم همه ما را در مسیر حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) موفق بدارد.

موسسه سفیران انقلاب با توکل بر خداوند و عنایات حضرت ولیعصر(عج) در راستاي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب در مورد ضرورت كار گروهي و جمعی، ترويج و اعتلاي فرهنگ و انديشه ناب اسلام و به منظور تحقيق و پژوهش در باب موضوعات ديني و جريان سازي فرهنگي در كشور تشكيل شده است.

آغاز فعالیت گروهی این موسسه در سال 1391 بود که با اخذ مجوز رسمی از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأسیس مؤسسه ای فرهنگی هنری همراه بود.

انتشار بیش از 30 اثر پژوهشی

رهبر معظم انقلاب در سفر مهرماه 91 خود به استان خراسان شمالي يكي از سؤالات كليدي و مهمي كه مطرح فرمودند این بود: چرا فرهنگ کار جمعی در ايران ضعيف است؟ این مؤسسه در راستای لبیک به این بخش از سخنان حضرت آقا با همکاری دوستان بزرگوار حوزوی تأسیس شد و بحمدلله تا کنون بیش از 30 اثر مفید تحقیقی و تبلیغی از این موسسه به زیور طبع آراسته گردیده است و امیدواریم در آینده نزدیک نیز شاهد آثار بهتر و بیشتری از این مؤسسه باشیم.

رسا ـ لطفا در مورد تالیفات مؤسسه توضیح دهید که برای چه گروه مخاطبان و در چه موضوعاتی است؟

به حمد لله مؤسسه با استفاده از ظرفیت خوب نویسندگان خود تألیفات زیادی را برای گروه های سنی کودک، نوجوان، و جوان و صنف مربیان و مبلغان به زیور طبع آراسته و چون آثار این مؤسسه به صورت گروهی تألیف شده به نظر می رسد قدمی مناسب برای برخی بسترها و فرصت های تبلیغی فراهم گردیده است.

بنده ضمن تقدیر فراوان از مسئول محترم موسسه جناب حجه الاسلام و المسلمین سلمه ای و هیأت موسس و نویسندگان این آثار بخصوص حجج اسلام آقایان: جواد توحیدی منش، مهدی سلیمانی آشتیانی، حسن هرمز و محمد حسن زنگوئی به معرفی اجمالی برخی از آثار می پردازم.

 

بخشی از آثار منتشر شده در مؤسسه

اثر نخست «گلبرگ احکام و نرم افزار گلبرگ احکام» است؛ این  کتاب شامل 45 درس ویژه احکام جوانان با سبکی جدید جذاب و متنوع است که در سبد تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه در تابستان 90 قرار گرفته و از استقبال پرشور مربیان و مبلغان برخودار بوده است؛ نرم افزار این کتاب نیز به سفارش سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی کامل شد که شامل دروسی از کتاب گلبرگ احکام به صورت چند رسانه می باشد و با هدف بالابردن کیفیت کلاس های احکام انجام شده است.

اثر دیگر کتاب «شکوفه های احکام» است که این محصول در دو جلد به سفارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه برای مخاطب کودک تألیف شده است و در تیراژ 30 هزار نسخه در سبد تبلیغی تابستان 90 قرار گرفت و پس از بررسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمره کتب کمک درسی آموزشی و پرورش کل کشور قرار گرفت.

کتاب «شکوفه های آسمانی» نیز در دو جلد به سفارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه برای مخاطب کودک تألیف شد و در سبد تبلیغی قرار گرفت و پس از بررسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمره کتب کمک درسی آموزشی و پرورش کل کشور قرار گرفت در این کتاب با بیانی کودکانی به مباحث توحید معاد امامت و نبوت پرداخته است.

برای مبلغان و روحانیان محترم نیز کتاب «تبلیغ چهره به چهره» تألیف شده که این ره توشه تبلیغی به بیان اصول و بایسته های تبلیغ چهره به چهره پرداخته است و در سبد تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه قرار گرفته است و همچنین «ره توشه راهیان نور» ویژه مبلغان طرح هجرت در تابستان 91 و متن کلاس داری در رده سنی نوجوانان بود که از این مؤسسه منتشر شد.

از آثار دیگر مؤسسه می توان به «منشور بازار» اشاره کرد که این کتاب به بیان احکام و آداب بازار به شیوه ای نوین در قالب درس نامه جهت اصناف کشور تالیف شده است و همچنین «سبک زندگی دینی» نیز به سفارش کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت متن آموزشی در کلاس های اوقات فراغت آن نهاد تهیه و تنظیم شده است؛ این محصول تا کنون در ده جلد تالیف و با تیراژ بیش از دویست هزار در کل کشور توزیع شده است.

«نرم افزار سبک زندگی دینی» نیز از جمله محصولاتی است که به سفارش کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت مربیان دینی آن نهاد تهیه و تنظیم شده است.

یکی از محصولاتی که به عنوان متن درسی کلاس های جوانان کانون های دایم پیرو ولایت کمیته امداد امام خمینی(ره) جهت نخبگان مددجو تحت پوشش امداد تهیه و تألیف شد، اثری با عنوان «صحیفه ولایت» بود که به مرور در شش ترم و در شش جلد تألیف خواهد شد که تا کنون سه جلد از این کتاب به چاپ رسیده است.

از دیگر آثار این مؤسسه «شکوفه های مهر» است که این کتاب جهت فرهنگ احسان و نیکوکاری به سفارش و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) تألیف و در تیراژ 200 هزار نسخه در مدارس ابتدایی توزیع شد؛ «زندگی به سبک معصومین(ع) نیز به سفارش کمیته امداد امام خمینی(ره) برای مبلغان طرح فلاح تألیف گردید.

 

کتاب های دیگر منتشر شده برای مبلغان

«بایسته های تبلیغ» از جمله کتاب هایی است که در راستای آشنائی مبلغان گرامی با برخی از نکات مهم که در عرصه تبلیغ ضروری به نظر می رسد به زیور طبع آراسته گردید و همچنین «مفاتیح البلاغ» نیز در راستای آشنائی و استفاده مبلغان گرامی با برخی از نکات مهم مورد نیاز در منطقه تبلیغی آماده سازی و منتشر شد.

کتاب «آنچه شما دوست دارید» در راستای تقویت باورهای دینی مؤمنان با استفاده از فرمایشات معصومین(ع) تألیف گردیده است؛ «منشور معرفتی اربعین» نیز به سفارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، برای معرفت افزائی زائران اربعین حسینی تألیف و در اختیار آنان قرار گرفت.

کتابی نیز به سفارش مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای ارائه خدمات فرهنگی و تبلیغی به ائمه جماعات استان تهران به مناسبت دهه فاطمیه سال ١٤٣7 ه.ق به چاپ رسید که عنوان آن «سبک زندگی فاطمی» بود و همچنین کتاب «حیات طیبه» در دو جلد به سفارش مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای ارائه خدمات فرهنگی و تبلیغی به ائمه جماعات استان تهران به مناسبت ماه رمضان سال ١٤٣7 ه.ق به چاپ رسید و توسط معاونت اعزام اداره اوقاف و امور خیریه نیز تجدید چاپ شد.

اثری با عنوان «تفکر انقلابی از عاشورا تا انقلاب اسلامی» به سفارش مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای ارائه خدمات فرهنگی و تبلیغی به ائمه جماعات استان تهران به مناسبت ماه محرم سال ١٤٣٨ ه.ق به چاپ رسید و توسط معاونت اعزام اداره اوقاف و امور خیریه نیز تجدید چاپ شد.

و البته ده ها اثر دیگر که به صورت سال نامه یا فیش سخنرانی ارائه شده است را نیز می توان از آثار پژوهشی و تبلیغی مؤسسه سفیران انقلاب برشمرد.

رسا ـ اطلاع یافتیم در مؤسسه سفیران انقلاب دو طرح ویژه در اعزام مبلغین داشتید؛ طرح اعزام 313 و طرح مددکاری نوین اسلامی چنانچه در مورد این دو طرح هم برای ما توضیح بفرمائید ممنون می شویم.

لطف الهی را بسیار شاکریم. این دو طرح از توفیقاتی بود که به نام موسسه و با همت دوستان و همکاران حقیر رقم خورد.

به ازای هر هزار نفر در کشور یک طلبه داریم

در شهریورماه امسال مدیر حوزه‌های علمیه کشور در جمع خبرنگاران گفت حدود 150 هزار طلبه در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند که طلاب مشغول به تحصیل در قم به بیش از 80 هزار نفر می‌رسد که به ازای هر 500 نفر یک طلبه داریم و اگر تعداد طلاب مشغول به تحصیل در قم را از این تعداد کم کنیم در سایر استان‌ها به ازای هر 1000 نفر ما یک طلبه داریم و بسیاری از روستاها و شهرها مشکل کمبود روحانی داریم.

این در حالی است که علیرضا زالی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور بر این عقیده است که هم‌اکنون 214 هزار نفر در سازمان نظام پزشکی کشور عضویت دارند که افزون بر 115 هزار نفر از آنان را پزشکان تشکیل می‌دهند و از این تعداد نیز 70 هزار نفر پزشک عمومی هستند، در نتیجه به ازای هر 360 نفر یک پزشک داریم در حالی که ما همه ساعات روز به پزشک نیاز نداریم ولی برای اجرای احکام دینی و آگاهی از آن حداقل هر روز نیاز به دانستن آن احساس می‌شود.

از سوی دیگر با مراجعه به روایات نیز تأکید فراوانی به علم‌آموزی داریم، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَهٍ؛ کسب علم بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است و منظور از علم کسب تقوی و یقین است.»

با توجه به همین ضرورت‌ها است که مراجع عظام تقلید فتوای وجوب تحصیل در حوزه با برخی شرایط داده‌اند به عنوان مثال حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان می کند: هر واجب کفایی وقتی که مَن به الکفایه نبود یعنی نیاز آن برطرف نشد، تبدیل به واجب عینی می­شود، بنابراین این‌جانب برای کسانی که آمادگی دارند، ورود به حوزه علمیه را واجب عینی می­دانم و مخالفت پدر و مادر در این مورد مضر نیست.

اهداف طرح 313

طرح 313 به هدف جذب جوانان مستعد و باتقوا به حوزه های علمیه انجام گرفت در این طرح با توجه به مناسبت ایام فاطمیه تعداد 70 مبلغ در تاریخ 14 اسفندماه تا 20 اسفندماه سال گذشته به 95 خوابگاه‌ دانش‌آموزی اعزام و ضمن بیان سبک و سیره اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) درصدد جذب جوانان مستعد به حوزه‌های علمیه و به‌ویژه حوزه‌های سفیران هدایت بودند؛ گزارش های رسیده نشان از استقبال پر شور نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به معارف اهل بیت(ع) بود.

طرح مددکاری نوین اسلامی نیز با الگو برداری از آیات و روایات به ویژه بیان امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه خویش به مالک اشتر، به کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه شد؛ آنجا که امام می فرمایند: «پس بخشى از وقت خود را به كسانى اختصاص بده كه به تو نياز دارند تا شخصاً به امور آنان رسيدگى كنى و در مجلس عمومى با آنان بنشين و در برابر خدايى كه تو را آفريده، فروتن باش و سربازان و ياران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور كن تا سخنگوى آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو كند، من از رسول خدا(ص) بارها شنيدم كه مى‏فرمود: هر ملّتى كه حق ناتوانان را از زورمندان، بیاضطراب و بی بهانه‏ باز نستاند، رستگار نخواهد شد؛ پس درشتى و سخنان ناهموار آنان را بر خود هموار كن و تنگ‌خویی و خودبزرگ‌بینی را از خود دور ساز تا خدا درهاى رحمت خود را به روى تو بگشايد و تو را پاداش اطاعت ببخشايد».

آغاز طرح مددکاری نوین اسلامی با 35 طلبه خواهر و 10 طلبه برادر

از این رو، موسسه فرهنگی، هنری «سفیران انقلاب» تعدادی از روحانیان توانمند و خلاق را به عنوان مددکار اسلامی و مبلغ چهره به چهره گزینش کرد و در مرحله اول اجرای این طرح، تعداد 35 طلبه خواهر و 10 طلبه برادر، متناسب با اهداف از پیش تعیین شده، به کار گرفت.

هر طلبه در یک دوره پنج ماهه، مسائل 15 خانواده را پیگیری می کند و در مجموع تعداد 675 خانواده مورد حمایت معنوی و مشاوره ای قرار خواهند گرفت و مبلغان در طول پنج ماه حداقل 10 ساعت مشاوره حضوری و به صورت چهره به چهره را در منزل مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خواهند داشت.

به لطف الهی این طرح در پنجم آبان ماه با حضور آیت الله حسینی بوشهری و استفاده از رهنمودهای ایشان و بیانات شیوای دکتر عبد الرضا کردی وارد مرحله اجرائی شد؛ امیدواریم این طرح که با حمایت ویژه مدیر کل امداد امام خمینی(ره) استان قم جناب آقای میرشکار در شهرک پردیسان شهر مقدس قم در حال اجرا است به حمایت مسئولان محترم اداره کل امداد به عنوان یک طرح ملی ادامه پیدا کند.

 

رسا ـ شما و همکارانتان در مؤسسه سفیران انقلاب برای آینده چه برنامه هائی دارید؟

با توکل بر خداوند و عنایات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تلاش، تدبیر و خرد جمعی امیدواریم توفیق خدمت در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی، تعمیق و نشر ارزش­های انقلاب اسلامی بر پایه مکتب فکری و سیاسی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشته باشیم.

تشکیل گروه های تبلیغی جهت اعزام به مناطق محروم

اگر بخواهیم به برخی از برنامه های پیش رو اشاره ای داشته باشیم باید نخست به تشکیل گروه های تبلیغی جهت اعزام به مناطق محروم اشاره کنیم که مقدمات این کار صورت گرفته است و به زودی طلاب مستعد و توانمندی را برای ارائه احکام و مسائل اعتقادی به مناطقی که کمتر به آنها توجهی می شود و افراد آن از وضعیت مالی و فرهنگی پایین تری برخوردار هستند اعزام خواهیم کرد.

از برنامه های دیگر ما در آینده تولید و انتشار نشریات عمومی، برگزاری همایش ها و سمینارها، تولید محصولات فرهنگی صوتی و تصویری است که همه این موارد برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و لبیک به سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با نفوذ فرهنگی دشمن است چرا که اگر بخواهیم فرهنگ اسلام را بر دیگر فرهنگ های لاییک و سکولار ترجیح ببخشیم باید از کارهای فرهنگی و دینی در حوزه های علمیه غافل نباشیم.

از این برنامه ها که بگذریم تشکیل نمایشگاه های مختلف هنری، تهیه و تنظیم ره توشه های تبلیغی برای استفاده مبلغان در ایام تبلیغی و همچنین ارائه طرح هایی در بستر حجاب و عفاف و راه‌کارهای عملی برون رفت از وضعیت نامطلوب عفاف و حجاب ملی نیز در دستور کار آینده نزدیک این مؤسسه قرار دارد؛ کارگاه های آموزشی برای طلاب در زمینه آموزش نویسندگی و دیگر برنامه های هنری نیز در حال برنامه ریزی است.

سیاست های کلان مؤسسه

غیر از برنامه های و فعالیت های زودبازده که بیان کردیم بخشی از فعالیت های مؤسسه سفیران انقلاب نیز معطوف به کارهای کلان و اهداف بلند این مؤسسه است که مهمترین آنها ارائه طرح هایی در بستر نقش و کارایی دین در عرصه اقتصاد و راه‌کارهای عملی برون رفت از بن بست های اقتصادی برای اقشار آسیب دیده برآمده از آیات و روایات از سیاست ها و اهداف کلان مؤسسه خواهد بود.

رسا ـ ضمن تقدیر و تشکر از شما  در پایان اگر مطلبی را لازم به توضیح میدانید بفرمایید؟

بنده هم ضمن تشکر از شما و مخاطبان عزیزتان جا دارد که اینجا اشاره ای داشته باشم به بیان مقام معظم رهبری که فرمودند:

«در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم؛ این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم... حقیقتاً در باب فرهنگ، احساس نگرانی عمیقی دارم. البته در اثر تربیت های اولیه اسلامی، احساس مبارکی در ما به وجود آمده بود. بعد هم خدای متعال منّت گذاشت و کسی مثل امام را بر ما گماشت و ایشان با وجود و حرکت خود، آن احساس را که احساس امید به آینده است، در ما تقویت کرد».

رهبری می فرماید: «من خدا را شاکرم که حتی برای یک لحظه هم، امید خود را در همین عرصه پر دغدغه از دست نداده ام؛ اگر تلاشی می کنم، حرفی بر زبان می آورم و دست به اقدامی می زنم، همه ناشی از آن امید است. ان شاءالله و به فضل پروردگار، روزبه روز هم به این تلاش و اقدام و حرکت خواهم افزود؛ کما اینکه چون امیدوارم، از اول انقلاب تا امروز هم، در این روند، روزبه روز تلاش و حرکت خود را بیشتر کرده ام، با این همه، آن دغدغه که شبیه دغدغه در میدان جنگ است، وجود دارد. میدان جنگ، از دغدغه بسیاری برخوردار است؛ اغلب شما لابد جبهه ای هستید و این را می دانید؛ البته دغدغه میدان جنگ، به معنای رها کردن سنگر، عقب نشینی و ناامید شدن نیست؛ دغدغه ای سوای اینهاست که هم در خطوط مقدم و هم در قرارگاه ها، با آدم است. من هر دو جا بوده ام و در این عرصه دغدغه جدی دارم».

باید دغدغه های رهبری را بکاهیم

بنده حقیر از همه مخاطبین خوب و عزیز شما میخواهم تأمل ویژه‌ای در این بیان حضرت آقا  داشته باشند؛ باشد که بتوانیم در این زمینه همه ما قدم هایی برداریم تا ذره ای از دغدغه مقام معظم رهبری را کاهش دهیم.

امید است با بذل توجه مسئولان محترم فرهنگی کشور و به دعای خیر شما عزیزان در راستای سربازی حضرت ولی عصر (عج) و خشنودی قلب نائب آن حضرت موفق باشیم.

در پایان از همه عزیزان و دوستانی که فکر میکنند محصولات و آثار این موسسه میتواند برای رفع دغدغههای فرهنگی آنها قدمی و لو کوتاه بردارد؛ دعوت می کنم که با سایت موسسه سفیران انقلاب «safiran.net» و یا شماره تماس 09128524947 در ارتباط باشند.

دوام توفیقات همه بزرگواران را از خداوند متعال خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

رسا ـ تشکر می کنم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

بنده هم از شما عزیزان و خبرگزاری رسا تشکر می کنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم./1330/گ402/س

ارسال نظرات