۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۵۹۰۱۵
سخنران حرم رضوی:

حضرت زینب، زینت 14 معصوم هستند

حجت الاسلام معرفت با اشاره به انتخاب نام زینب از سوی پیامبر اکرم(ص) برای دختر امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س)، گفت: زینب لفظی مرکب از «زین» و «اب» به معنای زینت پدر است اما به دلیل اتحاد وجودی 14 معصوم از نظر نورانیت، می توان ایشان را زینت اهل بیت نبوت دانست.
حجت الاسلام معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمود معرفت، استاد حوزه علمیه، پیش از ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: ما از نظر معنا کردن نام حضرت زینب(س) مشکل داریم و نمی دانیم که آیا به عنوان «کلمه بسیط» یا «لفظ مرکب» در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: به بیان بعضی از بزرگان این نام نورانی که از سوی پیامبر(ص) روی این نواده عزیزشان گذاشته شده، لفظی مرکب از «زین» و «اَب» است.

حجت الاسلام معرفت عنوان کرد: پیامبر(ص) کلمه «اب» را برای نواده خود پسندیده اند که در صورت صحیح بودن این مطلب باید حضرت زینب(س) را به عنوان زینت پدر معرفی کنیم.

وی بیان کرد: اگر کسی یا چیزی مجاز به انتساب به حضرت علی(ع) باشد به دلیل اتحاد وجودی که از منظر نورانیت 14 نور مقدس دارند، با عنایت به جواز انتساب به کلمه «زین» به لفظ «اَب» که به معنای امیرمؤمنان علی(ع) است می توانیم «زین» را به ابتدای اسم مبارک پیامبر(ص)، زهرای اطهر(س)، امام حسن، امام حسین و 9 امامی که از سُلب امام حسن و حسین(ع) به دنیا آمده اند، قرار دهیم و در یک کلمه خلاصه کنیم که زینب(س) «زین» اهل بیت نبوت است.

استاد حوزه علمیه تبریز خاطرنشان کرد: از خواندن و زیارت حضرت زینب(س) می توان به عروجی رسید که در جاهای دیگر امکان آن وجود ندارد.

وی با اشاره به این که در ابتدای خطبه حضرت زینب(س) چنین می خوانیم که «فقامت زینب بنت علی(ع) و قالت: الحمد لله رب العالمین...» عنوان کرد: دو فعل «قامت» به معنای بلند شدن و «قول» به معنای سخن گفتن حضرت زینب(س) در آن صحنه خطرناک کاخ یزید لعنت الله علیه، مبنای قرآنی دارد.

حجت الاسلام معرفت با اشاره به واژه «فقالت» مطرح کرد: در مجلس ظلم و ستم که یزید اریکه دار آن بود، از جان مبارک حضرت زینب(س) حدود 613 کلمه صادر شد که پس از بیان تمام مطالب به «فجلس» رسید به این معنا که خود نشست و یزید نتوانست کاری کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره آغاز ماه صفر که کاروان اسراء به مقصد رسیدند، اظهار کرد: حضرت رقیه(س) در نخستین سحر ماه صفر که به مقصد رسیدند، گرسنه خوابید در آن شرایط که بستری برای استراحت، چراغ و غذایی نبود چیزی جز غم و غصه دم ساز آن کاروان نبود.

حجت الاسلام معرفت خطاب به زائران رضوی گفت: شکرانه نعمت زیارت را به جای آورید زیرا امروز شرایط حضور و زیارت حضرت رضا(ع) سهل و آسان است و محلی برای استراحت و غذایی برای رفع گرسنگی دارید.

یادآور می شود، برنامه های عزاداری و سوگواری دهه اول صفرالمظفر برای زائران داخلی و خارجی حرم مطهر امام رضا(ع) در چندین نوبت فراهم است که می توانند به اقتضای حضور خود از این برنامه ها بهره مند شوند./202/1308/ب1

ارسال نظرات