۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۵۹۰۹۴

خلاصۀ مقالات همایش «شعر، ادب و عرفان آذربایجان» به چاپ رسید

خلاصۀ مقالات همایش «شعر، ادب و عرفان آذربایجان در قرن هشتم تا دهم هجری» به همت مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی ـ انسانی دانشگاه تبریز منتشر شد.
همایش «شعر، ادب و عرفان آذربایجان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با برگزاری همایش دو روزه «شعر، ادب و عرفان آذربایجان در قرن هشتم تا دهم هجری»، چکیده مقالات برگزیده در قالب کتاب چاپ و در اختیار عموم علاقه‌مندان در تبریز قرار گرفت.


این کتاب ابتدا به معرفی و تبیین اهداف همایش پرداخته و سپس بشرح مختصری از فعالیت های مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی ـ انسانی دانشگاه تبریز دارد، همچنین در این اثر کتاب‌های «خلاصة الأشعار و زبدة الأفکار (بخش تبریز و آذربایجان و نواحی آن) » و « دیوان غیاث‌الدین کُجُجی» معرفی شده است.


بنابر این گزارش، در این کتاب مقالات سنّت اولیانامه‌نویسی در تصوف آذربایجان، دربارۀ غیاث الدین محمد کُجُجانی، مشهور به خواجه شیخ، نظام‌الدین شامی و آثار ادبی او، سیمای شاعران آذربایجان در خلاصة الاشعار و زبدة الافکار تقی کاشی و انعکاس مسائل اجتماعی در روضات الجنان و جنات الجنان درج شده است.


همچنین مقالات خلاصة الاشعار و شاعران سدۀ دهم تبریز، فواید واژگانی دیوان غیاث‌الدّین کُجُجی، چند شاعر کمترشناخته شده در آذربایجان، تلمیحات قرآنی در شعر کمال خجندی، مضامین عرفانی در شعر همام تبریزی و گذری و نظری بر خلاصة‌الاشعار تقی کاشی (بخش تبریز) و تصحیح آن در این کتاب به چشم می خورد.


فهلویات غیاث الدین محمد کُجُجانی، ابهام زدایی از سوانح حیات کمال خجندی در تبریز، نکته هایی تازه دربارۀ مشایخ آذربایجان در سفینۀ تبریز، پیوستگی فرهنگی تبریز و شیراز (غزلی از همام در دیوان سعدی)، بازتاب شعر فارسی آذربایجان و اران در سفینۀ شمس حاجی، بازتاب معارف شیعی در منظومۀ عرفانی گلشن راز شیخ محمود شبستری از دیگر مقالات این کتاب است.


همچنین مقالات نقش پادشاهان آق‌قویونلو در ترویج ادبیات فارسی، معرفی عارفان و عالمان و صاحب منصبان از سادات کججان با بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی روزگار آنان، نقد تصحیح دیوان غیاث الدّین کُجُجی، خواجه محمدبن صدیق کُجُجانی، چهرۀ اصیل حوزۀ عرفانی تبریز، گویندگان تبریز و آذربایجان و نواحی آن در تذکرۀ خلاصة‌الأشعار و تأملات فلسفی در مثنوی جام جم اوحدی جزء مقالات کتاب است.


گفتنی است، این همایش از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مؤسسه علوم انسانی و تحقیقاتی دانشگاه تبریز و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، مؤسسه فرهنگی و هنری صفای امید، مرکز اسناد و کتابخانۀ ملی و کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد.


همچنین بنیاد شمس تبریزی و مولانا، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز،  استانداری آذربایجان شرقی، مجلۀ فرهنگی و هنری سفینۀ تبریز و بنیاد پژوهشی شهریار از دیگر همکاران این همایش بوده‌اند./935/پ202/ق

 

ارسال نظرات