۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۵۹۱۵۵
اثر آیت الله مکارم شیرازی؛

جلد اول مجموعه «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» منتشر شد

جلد اول مجموعه «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» به قلم حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان از سوی انتشارات امام علی بن ابیطالب راهی بازار نشر شد.
جلد اول مجموعه «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» جلد اول مجموعه «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد اول مجموعه «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» به قلم حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان از سوی انتشارات امام علی بن ابیطالب راهی بازار نشر شد.

 

جلد اول در یک نگاه:

عارفان بزرگ اسلامی از طریق شناخت صفات جمال و جلال الهی و تهذیب نفوس و خودسازی، سیر و سلوک الی الله را پیموده‌اند و دستورهای از متون اسلامی استخراج کرده، در اختیار رهروان نهاده‌اند که شرح دستورات مهم آنها در این کتاب آمده است تا با آموزه‌های خود عاشقان سرچشمه بقا را رهبری کنند و آنها به مقام «النفس المطمئنه» برسانند.

در برابر این گروه جمعی از شیاطین انس و جن در گذرگاه‌های حساس زندگی نشسته‌اند تا راه آن معبود بی‌همتا را به روی سالکان طریق و رهروان راه ببندند و از صراط مستقیم منحرفشان سازند و به دوزخی که آتش سوزانش روح و جان را قبل از جسم می‌سوزاند گرفتار سازند.

این بیراه‌ها برای وصول به اهداف مادی و شهوات شیطانی و گاه به منظور اهداف شوم سیاسی سازمان یافته و با نهایت تأسف گروهی از جوانان را در خود غرق کرده است. در این کتاب عمده‌ترین این عرفان‌های کاذب و ویرانگر مورد بحث قرار گرفته و هشدارهای لازم داده شده است.

از طرفی جایگاه، اهمیت، آثار و برکات دعا در فرهنگ اسلامی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته، آداب و شرایط انجام این فریضه مهم و دیگر مسائل مرتبط با امر دعا برای مخاطب بیان شده است.

 همچنین اسناد صحیفه سجادیه به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته، و تاریخچه آن تبیین شده و با گوینده آن یعنی امام سجاد علیه السلام آشنایی بیشتر حاصل شده و مسیر برای شرح دعاهای صحیفه سجادیه و استخراج گوهرهای عرفانی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی هموار گردیده است.

این کتاب زیر نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با همکاری جمعی از اساتید حوزه علمیه همچون حجج الاسلام المسلمین محمد رضا آشتیانی، محمد جواد ارسطا، سید عبدالمهدی توکل، سعیدی داودی، محمد جواد رودگر و احمد قدسی نگارش شده است.

 

بر اساس این گزارش، این کتاب مشتمل بر مقدمه‌ای به قلم حضرت آیت الله مکارم شیرازی و هجده فصل زیر است:

فصل اول: عرفان ناب در صحیفه سجادیه، فصل دوم: نسخه‌های جامع سیر و سلوک، فصل سوم: روش‌های پیشنهادی اساتید سیر و سلوک، فصل چهارم: معیارهای عرفان راستین و هشدارها، فصل پنجم: روش‌های قابل نقد، فصل ششم: اهمیت ذکر پروردگار در قرآن و احادیث اسلامی، فصل ششم: اهمیت ذکر پروردگار در قران و احادیث اسلامی، فصل هفتم: آیا برای سیر و سلوک؛ استاد راهنما لازم است، فصل هشتم :ریاضت‌های مشروع و نامشروع شریعت، فصل نهم: طریقیت و حقیقت، فصل دهم: کشف و شهود و رؤیا، فصل یازدهم: کرامات اولیاء الله، فصل دوازدهم: عرفان و مسأله وحدت وجود، فصل سیزدهم:عرفان‌های کاذب و نوظهور، فصل چهاردهم: عرفان نظری و عملی راستین در صحیفه سجادیه، فصل شانزدهم: صحیفه سجادیه و امام سجاد علیه الاسلام را بهتر بشناسیم، فصل شانزدهم: شارحان صحیفه سجادیه، فصل هفدهم: جامعیت دعاهای صحیفه و فصل هجدهم: اهمیت دعا و فرهنگ اسلامی.

 

 

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مقدمه این کتاب با عنوان «سرآغازی بر دریای ژرفی به نام صحیفه سجادیه» می‌نویسد: کتابی که در پیش رو دارید بدون مبالغه از پرمحتواترین کتاب‌ها، در زمینه عرفان اسلامی و شاخ  و برگ‌های آن و طرق سیر و سلوک الی الله است؛ کتابی است که با کمک و همیاری گروهی از اندیشمندان حوزوی با تجربه به منابع معتبری اسلامی به بار نشسته است و هدف آن است تلاش کنیم در میان انبوه عرفان‌های کاذب و گمراه کننده راه وصل به قرب پروردگار را از نزدیک‌ترین مسیر به کمک قرآن مجید و رهنمودهای مقربان درگاه الهی و امور عقلانی (در سایه شرح صحیفه سجادیه) شرح صحیفه سجادیه در اختیار طالبان این راه و عشاقان راهی بگذاریم.

می‌دانیم عرفان اسلامی و شاخه دارد: شاخه نظری که از «شناخت صفات جمال و جلال الهی» حاصل می‌شود و شاخه عملی که از طریق تهذیب نفوس خودسازی و سیر و سلوک عملی به دست می‌آید.

عارفان بزرگ اسلامی هر کدام یکی از این دو راه ـ و گاه هر دو راه ـ را پیموده‌اند و دستورهایی از متون اسلامی استخراج کرده؛ در اختیار رهروان نهاده‌اند که شرح دستورات مهم آنها در همین جلد آمده تا با آموزه‌های خود عاشقان سرچشمه بقا را رهبری کنند و آنها به مقام «النفس المطمئنه» برسانند و بتوانند بر بساط قرب پروردگار «راضیة مرضیة» گام نهند و به خطاب «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی»؛ «در سلک بندگان خاصم درآی و در بهشت خاص خودم گام نه» مخاطب شوند.

 جالب این که: این بهشت نه تنها در سرای دیگر که در همین سرا بهشتی در انتظارشان است که انواع میوه معرفت و جلوه‌های محبوب بی‌همتا بر سرشاخسار پربار درخشان نمایان است و صبح و شام به حکم «و لهم رزقهم فیها بکرة و عشیا» مشمول موهبت تازه‌ای می‌شوند بلکه در عالمی غوطه‌وری می‌شوند که صبح از شام نمی‌شناسند.

 در برابر این گروه جمعی از شیاطین انس و جن در گذرگاه‌های حساس زندگی نشسته‌اند تا راه آن معبود بی‌همتا را به روی سالکان  طریق و رهروان راه ببندند و از صراط مستقیم منحرفشان سازند و به دوزخی که آتش سوزانش به مصداق «التی تطلع علی الافئدة» روح و جان را قبل از جسم می‌سوزاند گرفتار سازند.

این بیراهه‌ها توسط این شیاطین خبیث که غالبا برای وصول به اهداف مادی و شهوات شیطانی و گاهی به منظور «اهداف شوم سیاسی» سازمان یافته با نهایت تأسف گروهی از جوانان را در خود غرق کرده است.

در این کتاب عمده‌ترین آنها مورد بحث قرار گرفته و مشخصاتشان بررسی شده و هشدارهای لازم داده شده است.

در بخش نهایی کتاب اسناد صحیفه سجادیه به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته، و تاریخچه آن تبیین شده و با گوینده بزرگوار آن یعنی امام سجاد زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام آشنایی بیشتری حاصل شده و مسیر برای شرح دعاهای و استخراج گوهرهای عرفانی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی هموار گردیده است و دعاها از جلد دوم شروع می‌شود.

جلد اول مجموعه «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» در 568 صفحه، در قطع وزیری، به قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات امام علی بن ابیطالب منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار حضرت آیت الله مکارم شیرازی می‌توانند به فروشگاه انتشارات امام علی بن ابیطالب واقع در قم،  ابتدای خیابان شهدا،  کوی آمار 22، پلاک 22 مراجعه یا  با شماره تلفن  37732478 تماس حاصل کنند؛ یا به سایت www.imamalipub.ir مراجعه کنند./998/پ201/ق

ارسال نظرات