۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۴۵۹۶۵۲
الهیاری:

تجهیز و بهسازی کتابخانه‌‌ها ادامه پیدا می کند

معاون توسعه کتابخانه‌‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور از بهبود و شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌‌های عمومی خبر داد و آن‌را به‌عنوان یکی از سیاست‌‌های اصلی این نهاد معرفی کرد.
 محمد الهیاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد الهیاری با اشاره به این‌که تجهیز و بهسازی کتابخانه‌ها می‌تواند باعث استقبال بیشتر مردم و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی به کتابخانه‌‌های عمومی شود گفت: یکی از برنامه‌‌های نهاد کتابخانه‌‌های عمومی، شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌‌هاست که بخشی از آن‌‌ها معطوف به فعالیت‌‌های عمرانی در کتابخانه‌‌ها خواهد بود. افزایش منابع و همچنین افزودن بخش‌‌های جدید مورد نیاز کتابخانه‌‌ها مانند بخش‌‌های دیداری و شنیداری و توسعه کتاب‌‌های کودک و نوجوان نیز در این راستا قرار می‌گیرد. پیش‌بینی متولیان نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور این است که اگر این مهم تحقق پیدا کند، زمینه برای حضور بیشتر شهروندان در کتابخانه‌‌ها نیز فراهم می‌شود.

وی با اهمیت این موضوع از نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در دو سال گذشته موضوع بازسازی و احیای کتابخانه‌های قدیمی و تجهیز آن‌ها جزو فعالیت‌‌های اولویت‌دار این نهاد بوده است. پس از این بازسازی و افزایش امکانات، این کتابخانه‌ها بازگشایی شده است. الان به‌صورت هفتگی و ماهانه شاهد تحقق خبر‌‌های خوبی در این زمینه هستیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌‌های عمومی همچنین از بازگشایی و افتتاح تعدادی کتابخانه تا پایان آبان ماه و به مناسبت گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خبر داد. محمد الهیاری اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال و بعد از تغییرات کالبدی و بهسازی در کتابخانه‌‌ها شاهد افزایش و به روزرسانی منابع مخازن نیز باشیم. وی همچنین افزود: با تغییر نقشه فضای داخلی کتابخانه‌‌های عمومی و استفاده بهینه از فضاهای مختلف، این شرایط ایجاد می‌شود که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بتواند به افزایش منابع این مراکز فرهنگی بپردازد.

الهیاری ادامه داد: مسلما هر چقدر میزان منابع و کتاب‌های این کتابخانه‌ها بیشتر باشد، نیاز مردم به کتاب راحت‌تر برآورده خواهد شد. دسترسی راحت به کتاب، یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه است. نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور هم توجه ویژه‌ای به افزایش منابع و به‌روز کردن این امکانات در کتابخانه‌‌های عمومی دارد. متاسفانه این نهاد از نظر تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه هست که برای رفع آن‌‌ها نیازمند توجه ویژه مجلس شورای اسلامی هستیم، اما با وجود همین مشکلات برای بازسازی و بهبود فضای کتابخانه‌‌های عمومی و همچنین افزایش امکانات و منابع آن‌‌ها تلاش می‌کنیم. خوشبختانه این فرآیند تا به حال متوقف نشده است.

معاون توسعه کتابخانه‌‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور با بیان این‌که یکی از اهداف این نهاد کاهش آسیب‌‌های اجتماعی است، اظهار کرد: از سال‌‌های گذشته شاهد این هستیم که بحث پیشگیری و کاهش آسیب‌‌های اجتماعی به شکل جدی در دستور کار مدیران ارشد نهاد‌‌ها و سازمان‌‌ها قرار گرفته است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به‌طور موازی و همسو با سایر این دستگاه‌‌های اجرایی و آموزشی در این راه تلاش می‌کند. بهبود فضای کتابخانه‌‌ها باعث مراجعه بیشتر شهروندان و افزایش کتابخوانی و مطالعه خواهد شد. ایجاد آگاهی در بین شهروندان از این راه نیز باعث کاهش آسیب‌‌های اجتماعی می‌شود. بنابراین ما در دو جبهه در راستای کاهش آسیب‌‌های اجتماعی در تلاش هستیم؛ ابتدا به بهسازی فضای کتابخانه‌‌ها می‌پردازیم و سپس با افزایش امکانات و منابع، شهروندان را به کتابخوانی سوق می‌دهیم. برنامه‌‌های جانبی دیگر ما مانند نشست کتابخوان نیز اهدافی اینچنینی در بر دارند تا با افزایش  مطالعه شهروندان آن‌‌ها را در برابر این آسیب‌‌های اجتماعی آگاه کند./998/د102/ق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات