۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۵۹۷۰۶
مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما:

اربعین برشی از جامعه مهدوی است/ سکوت رسانه ای غرب در برابر اربعین از تأثیر آن بر جهانیان نمی کاهد

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به مشترکات فراوان راهپیمایی اربعین با مدینه فاضله مهدوی بر تأثیر این حرکت در جهانیان تأکید کرد و گفت: اگر چه که کشورهای استکباری در مقابل این جریان عظیم سکوت محض رسانه ای کرده اند ولی این اتفاق همه جهانیان را به خود مجذوب کرده است.
حجت الاسلام سلمان رضوانی

حجت الاسلام سلمان رضوانی، مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که اربعین در اولین نگاه یک رویداد مذهبی بزرگ در جهان است، اظهار داشت: با رویکرد انسانی اربعین یک اجتماع انسانی بزرگ و با رویکرد مذهبی یک رویداد مذهبی و دینی بزرگ است و بزرگترین رویدادی است که در حال حاضر در سطح جان می توانیم نام ببریم.

وی با اشاره به اهداف، آثار و ویژگی های این رویداد بزرگ خاطرنشان کرد: برجسته ترین ویژگی راهپیمایی اربعین یکپارچگی انسانی و اسلامی است زیرا در پیاده روی اربعین فقط مسلمانان حضور ندارند بلکه از ادیان دیگر که در ظاهر هیچ نسبتی با اسلام ندارند هم حضور دارند و حتی موکب می زنند.

حجت الاسلام رضوانی با بیان این که اربعین موجب یک پارچی جامعه اسلامی می شود، افزود: در شرایط کنونی جهان اسلام این ویژگی نمود و برجستگی بیشتری دارد زیرا امروز با وجود جنگ فرقه ای که میان مسلمانان به راه افتاده است واقعه اربعین موقعیت مناسبی است تا سایر مذاهب اسلامی در کنار شیعه این یکپارچگی را تجربه کنند.

وی یادآور شد: ما در مسیر اربعین اهل سنت هایی را داریم که با عشق و علاقه به زوار امام حسین(ع) خدمت می کنند و این وحدت جامعه اسلامی از برجستگی های اربعین است.

اربعین برشی از جامعه مهدوی است

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که اربعین یک نمونه از جامعه مهدوی است، ابراز داشت: ما اگر بخواهیم جامعه مهدوی و مدینه فاضله مهدوی را تصور کنیم می توانیم آن را از ابعاد گوناگون با پیاده روی اربعین تطبیق دهیم؛ برای مثال در جامعه مهوی حاکمیت از آن مستضعفان است و این را ما به خوبی در جریان اربعین احساس می کنیم؛ خیلی از انسان ها که حتی به اندازه یک جعبه میوه و یا یک جعبه خرما بضاعت دارند با یک هویت مستقل از زوار امام حسین(ع) پذیرایی می کنند و یک مدیریت از جامعه مستضعف این جریان را مدیریت می کند.

وی با اشاره به یک رنگی در اربعین خاطرنشان کرد: در مسیر پیاده روی اربعین از همه اقوام و نژادهای انسانی حضور دارند و شاید در کمتر رویداد جامعه بشری این گونه باشد که ما این تنوع را داشته باشیم؛ حتی در مناسک حج تنها مسلمانان هستند که حضور دارند ولی در اربعین هم مسلمانان و هم مسیحیان و یهودیان و سایر ادیان و مذاهب حضور دارند که از مشخصه های جامعه مهدوی است.

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به بحث ایثار و از خود گذشتگی در جریان اربعین تصریح کرد: این موضوع را به وفور انسان در پیاده روی اربعین مشاهده می کند که مردم در کمک کردن و مقدم دانستن دیگران بر خود چگونه رفتار می کنند.

سکوت رسانه ای غرب در برابر اربعین از تأثیر آن بر جهانیان نمی کاهد

وی تعظیم شعائر اسلامی را از آثار فرهنگی، دینی و اعتقادی اربعین عنوان کرد و افزود: اگر چه کشورهای استکباری غربی و برخی کشورهای اسلامی همسو با استکبار در مقابل این جریان عظیم سکوت محض رسانه ای کرده اند ولی این اتفاق همه جهانیان را به خود مجذوب کرده است و هر ساله این اتفاق پر شور تر و با مدیریت بهتر ادامه پیدا می کند و این ناشی از این است که در تفکر مهدویت مدیریت از درون در اربعین محقق می شود و ما آن را به خوی مشاهده می کنیم.

مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما با اشاره به بحث سبقت در کار خیر در اربعین اظهار داشت: این هم از ویژگی های جامعه مهدوی است که در این جا ظهور و بروز دارد و انسان ها با التماس به دنبال برداشت ثواب و پاداش عمل نیک هستند؛ بحث گسترش جهانی اسلام که در آموزه های مهدوی است هم در این جریان محقق می شود و ندای مستضعفان و مظلومان و ندای اسلام را به گوش جهانیان می رساند.

وی ایمان به هدف را از ویژگی های جامعه مهدوی قابل مشاهده در اربعین عنوان کرد و افزود: انسان ها در اربعین به سمت هدفی می روند که به آن ایمان و اعتقاد قلبی دارند و می دانند که این هدف انسان را به خدا می رساند؛ تألیف قلوب، سادگی، زهد و بی آلایشی که از دیگر از ویژگی های جامعه مهدوی است نیز در اربعین قابل لمس است و عدم تجمل و سادگی و بی آلایشی مردم مشهود است.

اربعین بستر آماده فرهنگی برای حوزه علمیه است

حجت الاسلام رضوانی در رابطه با وظیفه حوزه علمیه در مدیریت اربعین خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که در تحولات جامعه اگر حوزه مدیریت نکند آن تحولات حوزه را مدیریت خواهند کرد؛ این رویدادی که امروزه کاملا برجسته شده است فرصت فرهنگی است که مقدمات بسیاری از فعالیت های فرهنگی را مهیا کرده است و حوزه علمیه باید از این فرصت استفاده کنند.

وی با بیان این که حوزه های علمیه باید در طول سال مردم را نسبت به این حرکت آماده کنند، تصریح کرد: حضور مبلغان حوزوی در متن مردم و راهنمایی کردنشان و ارتقاء آگاهی مردم در رابطه با فلسفه اربعین می تواند ایمان و آگاهی مردم را افزایش دهد و حضور بزرگان حوزه می تواند به این حرکت عمق بیشتری بدهد./843/302/ب3

ارسال نظرات