۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۵۹۷۹۸
در درس خارج فقه‌رسانه مطرح شد؛

ترویج سنت‌حسنه در جامعه اسلامی سومین هدف از اهداف میانی رسانه دینی است

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی شناخت سنت‌حسنه توسط رسانه دینی را ضروری ارزیابی کرد وگفت: رسانه دینی باید با مشورت کارشناسان فقیه و کارشناسان فرهنگی بر حسنه بودن سنتی اطمینان حاصل کند تا به گمان نشر سنت حسنه، سنت سیئه‌ای را در جامعه ترویج نکند.
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، شنبه در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، سنت‌گذاری و بنیانگذاری سنت‌های حسنه را یکی دیگر از اهداف میانی رسانه دینی در ارسال پیام‌های دینی به مخاطب معرفی و تأکید کرد: سنتی که توسط رسانه دینی ترویج می‌شود زمانی بنیانگذاری یک سنت حسنه است و زمانی احیای سنت‌های حسنه فراموش شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی مقصود از سنت در فقه‌رسانه را تبیین و به تعریف اصطلاحی سنت عرفی پرداخت و خاطرنشان کرد: سنت در اصطلاح معانی مختلفی دارد اما مقصود از سنت در درس خارج فقه رسانه، سنت به معنای عرفی آن است، از این رو سنت به معنای راه، رسم، آداب و نوعی رفتار و کردار است.

وی با قرائت آیه 43 از سوره فاطر «..... فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْويلاً» ابراز داشت: سنت‌های‌ الهی تغییر پذیر و تبدیل پذیر نیست اما سنت‌های عرفی که در جامعه وجود دارد این ویژگی‌ را ندارد چرا که بشر گاهاً سنت‌های خود را تغییر ‌می‌دهد از این رو ممکن است در دوره‌ای سنتی خوب و پسندیده باشد و همان سنت در زمان‌های آینده تقبیح شود و انجام دهنده‌ آن ملامت شود.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم به توضیح و تشریح چگونگی به وجود آمدن یک سنت پرداخت و افزود: کسی که برای اولین بار رفتاری انجام می‌دهد و عملکرد خود را ترویج می‌کند، بنیانگذار و مؤسس آن سنت خواهد بود، از این رو امکان دارد آن عمل، سنتی حسنه باشد، سنتی سیئه باشد یا بدعت باشد.

وی در ادامه افزود: اگر آدابی در جامعه پایه‌گذاری شود که از نظر شرع و دین، کاری حسن و نیکو لقب گیرد، آن سنت حسنه خواهد بود و اگر آن رفتار و آداب، از نظر دین کار قبیح و ناشایستی بشمار آید به آن سنت سیئه گفته می‌شود و اگر آداب یا رفتاری در جامعه پایه‌گذاری و به دین نسبت داده شود، به آن بدعت گفته می‌شود چرا که چنین شخصی چیزی را که در دین نیست را جزء دین می‌داند از این رو چنین رفتار و مناسکی حرام است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این که وظیفه‌ رسانه دینی ترویج سنت حسنه است تأکید کرد: رسانه دینی موظف است مردم جامعه را هدایت کند و برای هدایت مردم به اهداف جزئی نیازمند است لذا تاکنون دو مورد از آن اهداف بیان شده است و سومین هدف از اهداف میانی رسانه دینی ترویج سنت‌حسنه در مقابل سنت‌سیئه است.

وی شناخت سنت حسنه توسط رسانه دینی را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: رسانه دینی باید حسنه بودن سنتی را به خوبی بشناسد تا به گمان نشر سنت حسنه، سنت سیئه‌ای را در جامعه ترویج نکند از این رو برای شناخت صحیح سنت‌ها ضروری است تا رسانه دینی با کارشناسان فقیه و کارشناسان فرهنگی مشورت کند تا به حسنه یا سیئه بودن سنتی پی ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی به روایتی از امام صادق(ع) که از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده‌اند اشاره و اظهار داشت: امام صادق(ع) فرموده‌اند: «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ» هر کسی سنت حسنه‌ای را تأسیس کند، پاداش این کارش را خواهد دید و مادامی که دیگران به این سنت و روش نیکو عمل می‌کنند، علاوه برآن‌که دیگران به سبب انجام سنت حسنه پاداش می‌گیرند او نیز اجر و پاداشی کامل و مخصوص به خود را دریافت خواهد کرد. /878/202/ب3

ارسال نظرات